دلایل ردّ قول دوم:
الف) اخبار و روایات میرساند که آیهی تطهیر، زنان پیامبر را در بر نمیگیرد. روایات با صراحت تمام بیان میدارد پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) از ورود امسلمه و در برخی روایات عایشه، به زیر عبا جلوگیری کرد.
در یکی از این روایتها آمده است: ام سلمه گفت: ای رسول خدا! آیا من از اهل بیت تو نیستم؟ فرمود: تو پایان خوشی داری. تو از همسران پیامبری»[4].
ب ) صالحترین فرد برای معرفی اهلبیت(علیه السلام) خود پیامبر(صلی الله علیه وآله) هستند و در این باره روایات متواتری در میان شیعه و سنی نسبت به شمول آیه در شأن پنج تن(علیه السلام) وارد شده و پیامبر(صلی الله علیه وآله) در موارد متعددی تصریح نمودهاند که اهلبیت(علیه السلام) چه کسانی هستند، از جمله روایات معتبر است که پیامبر(صلی الله علیه وآله) به مدت شش یا هشت ماه همه روزه از کنار خانه فاطمه(سلام الله علیها) میگذشتند و به اهل آن خانه (علی(علیه السلام)، فاطمه(سلام الله علیها)، حسن و حسین(علیه السلام)) سلام میدادند و میفرمودند: «السلام علیک یا اهلالبیت».
ج ) هیچ یک از همسران پیامبر حتی عایشه که همواره خود را امالمؤمنین میخواند ادعا نکردهاند که جزو اهلبیت(علیه السلام) میباشند بلکه آن را بر اساس روایات وارده در صحیح بخاری و مسلم که از معتبرترین کتب اهل سنت است رد نمودهاند و بسیار شگفتانگیز است اگر کسی آیه را شامل آنان بداند.
د ) اراده مذکور در آیه اراده تکوینی است و مفاد آن عصمت است، در جایی که علمای اهل تسنن وجود برخی از لغزشها مانند: مخالفت عملی عایشه با آیه «و قرن فی بیوتکن» در جنگ جمل را قبول دارند، لیکن نسبت به چهارده معصوم هیچکس حتی آنان که عصمت را قبول ندارند اندک گناه و خطایی از آنان نقل ننمودهاند.
3) اصحاب کساء، تنها مصداق آیه هستند: طبق سومین دیدگاه، به دلیل نصوص فراوان و رد نظریههای پیشین، اصحاب کساء، تنها مصداق آیه هستند. گرچه این قول، قول علمای شیعه محسوب میشود، اما چنان که گذشت، کمتر مفسری از اهل سنت، بر شمول آیه تطهیر بر اهل کساء تردید دارد. بلکه تردید آنان در شمول آیه بر زنان پیامبر است.
پی نوشت ها :
[1] - البحر المحیط، ابی حیان، ج 7، ص 224
[2] - مائده، آیه 3
[3] - المیزان، علامه طباطبایی، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی ،ج 16، ص 327
[4] - الدر المنثور، سیوطی، ج 6، ص 604
فرآوری : زهرا اجلال
بخش قرآن تبیان
منابع :
سایت حوزه
امام علی(علیه السلام) الگوی زندگی ؛حبیب الله احمدی
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)