61894010144851517527

شما چقدر با توليدكننده با كيفيت‌ترين موتورسيكلت‌هاي جهان آشنايي داريد؟ هيچ مي‌دانستيد فقط موتورسازي هارلي ديويدسون، عمري به درازاي تاريخ خودرو دارد؟ اگر مي‌خواهيد از افسانه هارلي با خبر شويد و بدانيد كه اين شهاب‌سنگ هميشه نوراني از كجا آمده و به كجا مي‌رود، اين مطلب را دنبال كنيد.

تاريخچه
1901: ويليامز هارلي يك طراح موتور جوان، اولين پيشنهادش را به دوست قديمي‌اش والتر ديويدسون براي توليد يك دوچرخه موتوري مي‌دهد.
1903: در خلال سال‌هاي 1901 تا 1903، پروژه توليد دوچرخه موتوري اتمام و در اواخر سال 1903، اولين موتورسيكلت اين دو مهندس طراح توليد مي‌شود. موتورسيكلتي كه با 116 سي‌سي حجم متولد شده بود.
1904: اولين تبليغات به منظور كسب كمك‌هاي مالي و همچنين ارائه محصولاتشان به دنيا آغاز شد. اولين دفتر شركت در فضايي حدود 30 متر خريداري شد. بعدها اين محل در ايالات ويسكانسين، كارخانه اصلي را تشكيل داد تا انتهاي اين سال، 50 عدد از مدل اوليه توليد شده بود.
1907: هر دو شريك از دانشگاه ويسكانسين در رشته مهندسي مكانيك فارغ‌التحصيل شدند و البته توليد يك موتورسيكلت قدرتمندتر شكل گرفت. تا جايي كه ساختمان كارخانه دو طبقه شد و توليد موتورهاي تك‌سيلندر 440 سي‌سي آغاز شد.
1911: آن مدل تك‌سيلندر تا سال 1910 ساخته و عرضه شد؛ ولي در اوايل سال 1911 پروژه يك موتورسيكلت با پيشرانه دوگانه كه به آرايش Vشكل و با زاويه 45درجه بود، پياده‌سازي شد. اين موتورسيكلت هفت اسب بخار قدرت داشت و به سرعتي بالغ بر 97 كيلومتر در ساعت هم رسيده بود.
1912: مدل 810 سي‌سي از سري قبلي كه كوچك‌تر هم بود، ساخته و عرضه شد.
1913: از اين سال به بعد طبق يك پروژه طولاني‌مدت، قرار شد 70 درصد توليدات Vشكل، دوگانه باشند.
1917: آمريكا وارد جنگ جهاني اول شده و نياز سخت‌افزاري جنگ، ارتش آمريكا را بر آن داشت تا به كمپاني هارلي ديويدسون سفارش 20 هزار موتورسيكلت نظامي را بدهد.
1920: تعداد توليدات شركت به 28 هزار و 189 عدد رسيد و هارلي تبديل به بزرگ‌ترين موتورسيكلت‌ساز جهان شد. موتورسازي كه محصولاتش را به 67 كشور صادر مي‌كرد. در اين سال قوي‌ترين مدل تاريخ شركت تا آن زمان، يعني يك موتور 1200 سي‌سي ساخته شد.
1921: اولين ركورد سرعت توسط موتورسوار مشهور اتوواكس ثبت شد كه رقمي معادل 160 كيلومتر در ساعت بود.
1929: مدل‌هاي 1250 شروع به توليد شدند.
1931: توليدات شركت‌ كاهش يافت و اين بهانه‌اي شد تا شركت يك بازنگري اساسي به نظام بازاريابي و خريد و فروش خود بياندازد.
1935: موتورسيكلت 1350 هم توسط هارلي توليد شد.
1937: تمام موتورهاي توليد از اين پس بايد OHV (كنترل سوپاپ) با سيستم پاشش هوشمند باشند.
1940: اولين سري مسافرتي و خياباني با حجم 1250 سي‌سي توليد شد.
1941: مدل معروف «ابله» ساخته شد.
1942: جنگ جهاني دوم آغاز شد و شركت از قبل جنگ دوباره جاني تازه گرفت.
1952: ارتش آمريكا طي يك سفارش عظيم، 30 هزار دستگاه موتورسيكلت آخرين مدل را براي رقابت با موتورسيكلت‌هاي ب‌ام‌و هR71،ه 750 سي‌سي خواستار شد.
1956: XA ساخته شد. موتوري كه پيشرانه آن به كمك يك سيستم خنك‌كننده جديد دمايي بيش از 55درجه را تجربه نمي‌كرد. از اين موتور هزار دستگاه ساخته شد.
1957: شركت كوچك آلماني DKW كه يك موسسه طراحي بود، توسط هارلي خريداري شد و تا سال 1966 براي اين شركت طراحي مي‌كرد.
1960: يك موتورسيكلت 250 سي‌سي با پيشرانه افقي توليد شد.
1969: توليد موتورهاي سريع و مسابقه‌اي مانند SX و Rapido. آغاز شد.
1978: موتورسيكلتي با پيشرانه تمام اتومات ساخته شد.
1981: گردش مالي شركت به 80 ميليون دلار رسيد.
1982: طبق يك بخشنامه موتورسيكلت‌هاي بالاي 700 سي‌سي تا 45 درصد موظف به پرداخت ماليات شدند و اين ضربه سختي براي شركت بود.
1994: اولين مدل بسيار محبوب Dyna توليد شد.
1999: كمپاني فورد به افتخار هارلي مدل F-150 خود را با ويرايش هارلي عرضه كرد.
2000: برنامه گسترش نمايندگي‌ها شروع شد. طراحي سيستم‌هاي احتراق و وظايف توليد موتور به تيمي از شركت پورشه واگذار شد. پورشه در ايتاليا سيستم خنك‌كننده آبي را عرضه كرد و موتورهايي با پيشرانه Vشكل 60 درجه توليد كرد.
2003: مشكلات اقتصادي آمريكا باعث شد تا سهام شركت 40 ميليون دلار افت كند. جالب اين كه در اين سال كمپاني «بوئل» خريداري شد.
2007: اعتصاب دسته‌جمعي كاركنان، شركت را فلج كرد. اين اعتصاب تا دو هفته ادامه داشت.
2008: جشن 105 سالگي هارلي با عرضه شش مدل جديد برگزار شد.