داوود اسـكنـدري: هوندا اولين شركتي بود كه سيستم كيسه هواي موتورسيكلت را ارايه كرد. اين نوع كيسه هوا براي مواردي طراحي شده كه موتورسوار از سمت جلو با يك مانع يا وسيله نقليه ديگر برخورد ميكند. نحوه كاركرد سيستم به اين صورت است كه وقتي يك برخورد از جلو رخ ميدهد سنسورهاي برخورد به كار افتاده و سيگنالهايي را به قسمت كنترل الكترونيكي ECU ميفرستد و ECU با توجه به شدت ضربه تعيين ميكند كه آيا نيازي به بازشدن كيسه هوا هست يا ضربه خفيف بوده و نيازي به بازشدن كيسه وجود ندارد. اگر محاسبات انجام شده توسط ECU دلالت بر ضرورت بازشدن كيسه هوا داشته باشد، ECU يك سيگنال الكترونيكي به بازكننده كيسه ارسال ميكند كه به طور آني پاسخ داده شده و با آزادكردن گاز نيتروژن كيسه هوا را باد ميكند. براي اينكه كيسه باد شده بتواند مقداري از ضربه لحظهاي (ممنتوم) وارده از سوي راننده را جذب نمايد، در دو طرف كيسه منافذي خروجي تعبيه شده كه اجازه ميدهد گاز داخل كيسه بلافاصله بعد از بادشدن، به آهستگي تخليه شود.نكته قابل توجه اين است كه كل زمان عكسالعمل سيستم، ارسال سيگنال، انتشار نيتروژن، بادشدن كيسه هوا از آغاز تا پايان تنها 15صدم ثانيه طول ميكشد.
سيستم كيسه هواي موتورسيكلت از اجزاي اصلي زير تشكيل شده است:
1 - ماژول كيسه هوا: اين وسيله شامل كيسه و بادكننده بوده و در جلوي راننده جاي ميگيرد.
2 - ECU: در سمت راست ماژول كيسه هوا
جا داده شده و وظيفه آن تحليل ضربه و تعيين نياز يا عدم نياز به بازشدن كيسه هوا است.
3 - سنسورهاي چهارگانه: اين سنسورها در دو سوي دو شاخ فرمان قرار گرفتهاند و تغيير شتاب ناشي از ضربه را نمايان ميسازند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)