رهبر انقلاب: «ضعف ما امت مسلمان، عقب.ماندگى ما، کج.رفتارى.هاى ما، کج.تابى.هاى ما در مسایل اخلاقى و زندگى، همه.ى این.ها ناشى از دورى از قرآن است. ملت.هاى مسلمان بر اثر حاکمیت طغیانگران و طاغوت.ها – که قرآن مخاطبان خود را این همه از طاغوت.ها برحذر داشته است – خونشان مکیده شد…»
یکی از دلایل مهم و بسیار تأثیرگذار در عقب ماندگی مسلمانان از سیر پیشرفت به وجود آمده در جهان، دوری از تعالیم روح بخش قرآن کریم و عدم شناخت و تفسیر درست آیات این کتاب الهی است. قرآن کریم مسلمان.ها را به تلاش، کوشش، پشتکار، عدم سکون، پرهیز از کسالت و سستی، خودباوری، عزت نفس، دوری از مظاهر دنیاپرستی، عدم وابستگی به دنیا و مافی.ها و در پی آن عدم وابستگی به قدرت.های ظاهری موجود در جهان و مبارزه.ی همه جانبه با طاغوت دعوت می.نماید ولی در این بین مسلمان.ها تنها به قرائت ظاهر قرآن اکتفا کردند و گاهی آن را نیز کنار گذاردند! و از پوسته و ظاهر، پا را فراتر نگذاشتند.
در این گیر و دار اما غربی.ها و اروپایی.ها خطوط اصلی را از اسلام فرا گرفتند (هرچند که حالا منکر آن هستند) و حرکت خویش را بر مدار آموزه.ی برتری که آوازه.اش از کشورهای اسلامی به آن.جا نیز رسیده بود، تنظیم کردند و بالعکس مسلمین که ظواهر را عمل کردند و باطن را رها، ولی آن.ها به باطن برخی دستورهای اسلامی چسبیدند و در عوض ظواهر و سایر امور را رها نمودند و هر دو گروه، راه را اشتباه رفتند زیرا همو که دین خاتم را در قالب کتاب آسمانی قرآن و دستورهای اهل بیت عصمت و طهارت فرو فرستاد، بهتر می.دانست که در سایه.ی عمل همراه به ظواهر و بواطن است که مؤمنین حقیقی و مورد نظر اسلام تربیت خواهند شد و انسان.ها به زندگی ایده آل اسلام خواهند رسید. اروپایی.ها که به بخشی از حقیقت (و نه همه آن) دست یافته بودند گمان می.بردند که هدف زندگی را یافته.اند و زندگی گوارایی خواهند داشت حال آن که این گونه نبود.[۱]
به فرموده.ی رهبر معظم انقلاب: «نظام اسلامى به وعده.ی. قرآن کریم، مردم را به سمت حیات طیبه حرکت مى.دهد. آیه.ی. قرآن مى.فرماید: «من عمل صالحاً من ذکر او انثى وهو مؤمن فلنحیینه حیاة طیّبة» [۲] حیات طیبه یعنى زندگى گوارا … آن ملت.هایى که به زندگى دنیا چسبیده.اند و موفق شده.اند که زندگى دنیوى را به مراتب پیشرفته.اى از کمال برسانند، لزوماً زندگى گوارایی ندارند. زندگى گوارا وقتى است که رفاه مادى با عدالت، معنویت و اخلاق همراه شود و این را فقط ادیان الهى مى.توانند براى بشر تأمین کنند.»
بسیاری از مسلمانان در اشتباه افتادند و گمان بردند زندگی گوارا فقط مربوط به آخرت است و هر چه کوچک.ترین ارتباطی به دنیا داشت رها نمودند و پروژه.ی عقب ماندگی مسلمین نیز دقیقاً از همین زمان کلید خورد. مسلمانان با دست خویش بسیاری از دستورهای اکید اسلام را در ارتباط با تحصیل علم، تلاش برای موفقیت جامعه و خانواده، پیشرفت در کنار تقوا و… را کنار زدند و تنها دسته.ای از احکام مرتبط با اعمال ظاهری و آخرت را برای خویش حفظ نمودند و این آغاز سراشیبی سقوط بود. هرچند همه این.گونه نبودند ولی معدود تلاش.ها نیز مانند دست و پا زدن شناگری در خلاف مسیر رودخانه.ای پر آب بود که ثمری نداشت. «از طرف دیگر، حیات طیبه و زندگى گوارافقط آخرت هم نیست. اسلام نمى.گوید من مى.خواهم زندگى اخروى بعد از مرگ مردم راآباد کنم، دنیاى آن.ها هرجور شد، شد؛ این منطق اسلام نیست.» [۳]
اگر کسی در چند قرن پیش به ما می.گفت شاید روزی بیاید که دیگران در عمل به قرآن از شما جلو بیفتند، کسی باور نمی.کرد و این حرف شوخی تلقی می.شد. در نگاه اول نیز مسأله همین گونه است. چه طور می.شود درحالی که ما عالِم به علوم قرآن و اهل بیت(علیه.السلام) هستیم اما خود عمل نکنیم!؟ امیرالمؤمنین(علیه.السلام) در آخرین ساعات حیات شریفش چه وضعیتی را پیش بینی می.کرد که این قدر با تأکید این مسأله را بیان فرموده که:
«اللهَ اللهَ فِی القُرآنِ لَایَسبِقکُم بِالعَمَلِ بِهِ غَیرُکُم.».
کرد و این حرف شوخی تلقی می.شد.
در نگاه اول نیز مسأله همین گونه است. چه طور می.شود درحالی که ما عالِم به علوم قرآن و اهل بیت(علیه.السلام) هستیم اما خود عمل نکنیم!؟ امیرالمؤمنین(علیه.السلام) در آخرین ساعات حیات شریفش چه وضعیتی را پیش بینی می.کرد که این قدر با تأکید این مسأله را بیان فرموده که: «اللهَ اللهَ فِی القُرآنِ لَایَسبِقکُم بِالعَمَلِ بِهِ غَیرُکُم.»
حضرت با چشم تیز بین و آینده نگر خود روزی را می.دید که تقید غیر مسلمانان در عمل برخی از احکام اسلام از مسلمانان بیش.تر خواهد شد. داشتن نظم در تمام شؤون زندگی و کار، رعایت ادب، نزاکت، مدیریت و بسیاری از امور دیگر مسا.یلی.اند که از ساده.ترین تعالیم قرآن و اسلام هستند، اما بسیاری از کشورهای غیراسلامی بهتر از ما به آن.ها عمل می.کنند و به پیشرفت.های چشم.گیری نیز دست یافته.اند. سه پرسش در این جا مطرح می.شود:
یکی از دلایل مهم و بسیار تأثیرگذار در عقب ماندگی مسلمانان از سیر پیشرفت به وجود آمده در جهان، دوری از تعالیم روح بخش قرآن کریم و عدم شناخت و تفسیر درست آیات این کتاب الهی است. قرآن کریم مسلمان.ها را به تلاش، کوشش، پشتکار، عدم سکون، خودباوری، عزت نفس و… و در پی آن عدم وابستگی به قدرت.های ظاهری موجود در جهان و مبارزه.ی همه جانبه با طاغوت دعوت می.نماید ولی در این بین مسلمان.ها تنها به قرائت ظاهر قرآن اکتفا کردند و از پوسته و ظاهر، پا را فراتر نگذاشتند.
یکی از دلایل مهم و بسیار تأثیرگذار در عقب ماندگی مسلمانان از سیر پیشرفت به وجود آمده در جهان، دوری از تعالیم روح بخش قرآن کریم و عدم شناخت و تفسیر درست آیات این کتاب الهی است. قرآن کریم مسلمان.ها را به تلاش، کوشش، پشتکار، عدم سکون، خودباوری، عزت نفس و… و در پی آن عدم وابستگی به قدرت.های ظاهری موجود در جهان و مبارزه.ی همه جانبه با طاغوت دعوت می.نماید ولی در این بین مسلمان.ها تنها به قرائت ظاهر قرآن اکتفا کردند و از پوسته و ظاهر، پا را فراتر نگذاشتند.
۱- چرا مسلمین از تعالیم قرآن دور افتاده.اند؟
۲- این که قرآن چه دستورالعمل.هایی دارد که ضامن پیشرفت و موفقیت مسلمین خواهد بود؟
۳- چه تلاش.هایی برای برون رفت از این عقب ماندگی صورت گرفته و در حال حاضر بهترین راهکار برای بازگشت مسلمین به سطح اول علمی، اقتصادی و اجتماعی جهان چیست؟
مهجوریت قرآن علل فراوانی دارد به طوری که بسیاری کوشیده.اند با بررسی و تبیین ابعاد مهجوریت، قدمی در جهت مهجوریت زدایی بردارند. با وجود اهتمام به تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن و نیز استفاده از آیات در هنر معماری و انتشار این کتاب مقدس در تیراژ میلیونی و اقدام.های دیگری از این دست، چرا هم.چنان قرآن را مهجور و مغفول می.دانیم؟
آن چه مسلم است، مهجوریت قرآن در سوره.ی «فرقان» بیان شده و پیامبر اکرم(صلی.الله.علیه.وآله) از امت خویش شکوه می.نمایند. مهجوریت قرآن در میان مسلمانان دارای عوامل و زمینه.های فراوانی است که به مهم.ترین آن.ها می.پردازیم:.نمایند. مهجوریت قرآن در میان مسلمانان دارای عوامل و زمینه.های فراوانی است که به مهم.ترین آن.ها می.پردازیم
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)