والدین امروز، مصداق مصرع «ماه و خورشید و فلک درکارند» تا آینده بهترى را براى فرزندان خود رقم بزنند. آنها در پى تهیه مواد و امکانات بهتر، آنچنان تمام انرژى خود را صرف مى کنند که از خاطر مى برند کودى کودکشان را. والدین امروز فراموش کرده اند که نام کودک، امروز است در عین حال کودکان را براى فرداهاى خیلى دور مانند موفقیت در دانشگاه، تشویق مى کنند و در این چنبره درس خواندن ها براى کودک خاطرات تلخى از امتحان و اضطراب نمره و انبوهى از مطالب دشوار و سخت و پراکنده بدون کاربرد علمى باقى مى ماند. گاه گمان مى کنیم ورزش و تفریح و یا کتاب خواندن مانع موفقیت است در حالى که عادت به مطالعه باید از کودکى آغاز شود. چنانچه کودکتان هنوز یک ساله نشده، خواندن کتاب را در وقت معین شروع کنید. البته بهتر است کتاب تصویردار باشد. کودکان کتابخوان به محیط پیرامون خود تسلط بیشترى دارند، در زیر چند راهکار پیشنهاد شده است تا دسترسى به نتایج را سهل تر سازد.
* کتاب هاى گوناگون از نظر شکل ظاهر براى او انتخاب کنید نظیر تاشدنى ها و یا کتاب هایى که از بالا به پایین باز مى شوند.
* داستان هایى که درباره یک کودک و یا حیوانات آشناست براى کودک نیز جذاب است.
* هیچ گاه در صورت پاره کردن کتاب، او را سرزنش نکنید، کتاب را دوباره بچسبانید.
* از خط خطى کردن کتاب عصبانى نشوید در ۱۸ ماهگى او میل به خط خطى کردن دارد. کاغذ و مداد رنگى در اختیارش بگذارید.
* کودکان کتاب هایى را دوست دارند که ریتم داشته باشد. براى خواندن این کتاب ها، خودتان قبلا کتاب را بخوانید.
* بچه هاى سه چهار ساله، کتاب هایى را دوست دارند که شخصیت اصلى مشکلش را خودش حل کند.
* کتاب را وارد مسایل زندگى اش کنید. اگر به گربه علاقه دارد براى او کتاب گربه ها را بخوانید و …
* از نیروى خلاق خودتان استفاده کنید و شرایط قبل و یا بعد از کتاب را پربار کنید مثلا زمانى که دارد بیسکویت مى خورد قصه موشى که تمام بیسکویت هایش را خورد، یا بعد از قصه کلاهى که باد آن را برد، ساختن یک کلاه با روزنامه هاى باطله و …
* کتاب را قبل از خواندن براى کودکتان چند بار بخوانید.
* حین خواندن روى کلمه ها مکث کنید و آن را با احساس بخوانید.
* کودکان قصه هاى بلند را دوست ندارند.
* کودکان شخصیت هاى ملموس را مى پسندند.
* کلمات دشوار را حذف نکنید بلکه در مورد آن صحبت کنید.
* کودک را به کتابفروشى ببرید زیرا داروخانه و روزنامه فروشى ها جاى مناسبى براى کتاب هاى باارزش نیستند.
* به او کمک کنید تا قصه نقاشى را تعریف کند، آن را بنویسید و برایش بخوانید.
* هرگز نوارهاى قصه گویى، جاى خواندن کتاب و یا قصه گویى شما را نمى گیرد.
* از مجلات قدیمى تصاویرى را ببرید و به او کمک کنید تا کتاب تصویر بسازد.
* اگر مى خواهید از نوارها استفاده کنید قبلا خودتان آن را گوش کنید، سپس به همراه کودک نوار را گوش کرده و به سوالات او پاسخ دهید و بگذارید به تنهایى به نوار گوش کند.
* محتواى نوارها و کتاب ها باید با ذهنیت کودک همخوانى داشته باشد.
* براى تماشاى تلویزیون جدول زمان تهیه کنید تا فرصتى براى سایر فعالیت ها نیز باشد.
* ارزش ها و پیام هاى اخلاقى نباید به صورت دستورى و یا مستقیم باشد.
* از الگوهاى همیشگى جنسیت استفاده نکنید.
* فهرست مناسبى از کتاب هاى گروه سنى کودکتان فراهم کنید و براى خرید کتاب قبل از سایر خریدهایتان دقت به خرج بدهید و وقت صرف کنید.
* دفترچه اى تهیه کنید و فهرست کتاب هایى را که براى فرزندتان خوانده اید در آن بنویسید.
* کودکان بنا به دلایلى تکرار را دوست دارند بنابراین کتاب هاى خوانده شده را مى توانید بارها و بارها بخوانید.
* گاهى از او بخواهید قصه شنیده را تمام کند مهم این نیست که چگونه، مهم بیان لغات است.
* هرگز از او نپرسید که کتاب چه پیامى داشت اما مى توانید بپرسید که خوب بعد از آن چه شد؟ چرا و چگونه و …
* براى قراردادن کتاب ها، جایى را از همان ابتدا مشخص کنید.
* خواندن با علاقه و درست کلیدى است براى موفقیت در مدرسه.
و آخرین نکته: خودتان کتاب بخوانید، پدر و مادر کتابخوان فرزندان کتابخوان دارند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)