39549384968286254878

در شرايطي كه قرار بود از ابتداي مهر ماه برچسب‌هاي جديد مصرف سوخت بر خودروهاي داخلي نصب شود، اما طبق اظهارات مدير بهينه‌سازي انرژي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت تاكنون اين اتفاق نيفتاده است. به گزارش ایسنا،محمدرضا فيض‌آبادي مدير بهينه‌سازي انرژي در بخش حمل و نقل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت اظهار كرد: خودروسازان همچنان از الصاق برچسب‌هاي انرژي واقعي بر روي خودروهاي توليدي خودداري مي‌كنند.



وي ادامه داد: نصب برچسب انرژي بر روي خودروها مطابق با استاندارد ملي 2ـ 4241 الزامي است و اين امر پيش از اين از سوي سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران رسما به خودروسازان ابلاغ شده است.



وي افزود: نصب برچسب انرژي باعث مي‌شود كه مردم از وضعيت مصرف سوخت خودروها و مقايسه آن‌ها با يكديگر در هنگام خريد خودرو جهت انتخاب خودرو كم مصرف استفاده كنند، اما متاسفانه برخي شركت‌هاي خودروساز داخلي اقدام به نصب برچسب‌هاي انرژي غيرواقعي و مغاير با استاندارد ملي و مصوب روي خودروهاي توليدي خود مي‌كنند.

فيض‌آبادي با بيان اينكه به عنوان مثال خودروساز روي خودرويي كه مصرف سوخت آن بالاست و در رتبه G قرار دارد، برچسب مصرف سوخت رتبه D را نصب كرده است، خاطرنشان كرد: اقدام خودروسازان در نصب برچسب‌هاي انرژي غيرواقعي خلاف قانون و استاندارد ملي ايران است.
وي افزود: دستگاه‌هاي ذيربط در راستاي جلوگيري از نقض آشكار قانون از سوي خودروسازان و هرج و مرج موجود در اين خصوص بايد با اعمال نظارت و برخورد جدي، مانع از گمراهي و تشويش افكار عمومي شوند.
فيض‌آبادي خواستار عزم جدي خودروسازان به ارتقاي كيفي محصولات خود و نيز افزايش توليد خودروهاي با كيفيت بالا و كم مصرف شده و تصريح كرد: در حال حاضر برخي خودروهاي توليد داخل از استانداردهاي لازم برخوردار نيستند و همين امر با توجه به كثرت ميزان توليد خودروهاي با كيفيت پايين موجب افزايش مصرف سوخت و تشديد انتشار آلاينده هاي زيست محيطي در كشور و به ويژه كلانشهرها شده است.
به گفته وي، تعريف خودرو كم مصرف شامل آن دسته خودروهايي مي‌شود كه رتبه انرژي آن‌ها D به بالا باشد و به تعبير ديگر رتبه انرژي آن‌ها A يا B يا C باشد.
پيش از اين موسسه استاندارد اعلام كرده بود كه خودروسازان از ابتداي مهر بايد از برچسب‌هاي مصرف سوخت جديد استفاده كنند.