ويژگيهای محتوايی برگزاری دوره در مهرالبرز
در خصوص تمايز محتوايي نيز سعي شده است با توجه به ماهيت علمي مطالب آموزشي اين رشته و نيز لحاظ نمودن مولفه هاي آموزشي در سطح كارشناسي ارشد ( از جمله تاكيد بيشتر بر فعاليتهاي پژوهشي)، محتواي درسي مورد نياز از مراجع معتبر جمع آوري شده و در قالبي ساختار يافته، و به صورت الكترونيكي در اختيار دانشجويان قرار گيرد. لازم به تذكر مي باشد كه ارزش افزوده آموزشي در چنين دوره هايي، تا حد زيادي به ميزان مشاركت عوامل آموزشي (دانشجو، استاد و دستياران) در تعاملات و نقد و تحليل يافته هاي علمي يكديگر وابسته بوده و انتظار مي رود بر اساس راهكارهاي پيش بيني شده، در پايان هر ترم، بخش تازه اي كه دستاوردهاي علمي پالايش شده دانشجويان خواهد بود، به محتواي درسي موجود، اضافه گردد.
براي مشاهده محتواي الكترونيكي يك جلسه آموزشی اينجا را كليك كنيد.
از جمله اهداف مورد نظر در برگزاري دوره هاي آموزش الكترونيكي،ارتقاي سواد اطلاعاتي دانشجويان و آماده سازي آنها براي زندگي در دنياي متحول شونده امروزي ، از طريق ايجاد روحيه يادگيري مادام العمر مي باشد. بر اين اساس، تدابيري انديشيده شده است كه انتظار مي رود دانشجويان در پايان دوره، ضمن فراگيري دانش تخصصي حوزه مديريت فناوري اطلاعات، مهارتهاي لازم را در خصوص « سواد اطلاعاتي» فراگرفته باشند.
روش اجرای دوره
برگزاري هر كلاس شامل اجزاي مختلفي مي باشد:
برگزاری محدود كلاسهای حضوری
تعداد اين كلاسها به صلاحديد اساتيد و بر اساس شرايط آموزشي حاكم بر كلاسها و نيز ساير ملاحظات مربوط به سكونت دانشجويان در نقاط مختلف كشور، متغيير خواهد بود. جلسه معارفه اساتيد و دستياران، بهمراه ارائه كليات مباحث هر درس توسط اساتيد، در ابتداي هر ترم، در قالب جلسات حضوري صورت مي پذيرد.
برگزاری مستمر كلاسهای مجازی
ين كلاسها كه در واقع همان محيطهاي ارتباطي آنلاين مي باشند، زمينه برقراري ارتباط زنده ميان استاد و دانشجويان را فراهم خواهد نمود. به طور كلي كلاسهاي مجازي، محيطي شبيه كلاس درس حضوري را مهيا مي نمايند كه با برنامه ريزي مناسب، مي توانند تاثير قابل توجهي در پويا نگه داشتن فضاي آموزش الكترو نيكي داشته باشند. برنامه برگزاري اين كلاسها نيز، متناسب شرايط آموزشي هر كلاس تدوين خواهد شد.
مشاركت در نقد و بررسی مطالب درسی تدارك ديده شده
از جمله مهمترين ويژگيهاي برگزاري دوره هاي آموزشي به صورت الكترونيكي، امكان مشاركت همگاني دانشجويان در ارائه نقطه نظرات و تحليل و نقد آنها مي باشد. لذا در اين خصوص سعي خواهد شد با استفاده از سازوكارهاي تشويقي، زمينه مشاركت فعالانه و نقادانه دانشجويان در كنار اساتيد و دستياران فراهم شود.
در ابتدای دوره ، تمامی مطالب لازم در خصوص آشنايی دانشجويان با شيوه های يادگيری در چنين فضاهايی ، در كنار آموزش استفاده از سيستمهای موجود ، در قالب يك سمينار توجيهی ، ارائه خواهد شد كه حضور تمامی دانشجويان در آن الزامی می باشد.
مهارتهای لازم دانشجويان
ماهيت دوره هاي آموزشي كه به صورت الكترونيكي برگزار مي شوند به گونه اي است كه مخاطبين آن بايد داراي برخي امكانات و مهارتهاي ويژه اي باشند. از جمله :
امكان دسترسی به اينترنت
دارا بودن يكدستگاه سيستم كامپيوتر و تجهيزات لازم براي اتصال به اينترنت ،حداقل به صورت Dialup، از جمله امكاناتي است كه دانشجويان براي شركت در اين دوره ها بايد از آن برخوردار باشند
امكان تخصيص وقت مناسب برای مطالعه و يادگيری
برگزاري دوره هاي آموزشي به صورت الكترونيكي، باعث صرفه جويي در زمان و مديريت بهتر آن در راستاي استفاده از اوقات مفيدتر شبانه روز مي شود. برخلاف برخي بد فهمي هاي رايج شده، چنين رويكردي به هيچ عنوان به معناي كاهش زمان يادگيري نخواهد بود و چه بسا به سبب فضاي پوياي اطلاعاتي كه ايجاد مي شود، دانشجويان ملزم به صرف زمان بيشتر و البته مفيدتري باشند. زمان تقريبي مورد نياز براي انجام فعاليتهاي آموزشي براي اين رشته و با توجه به الكترونيكي بودن آن، حدود 20 ساعت در هفته تخمين زده مي شود.
برخورداری از مهارتهای پايه اطلاعاتی
از جمله اين مهارتها مي توان به مهارت كار با مجموعه Office براي تنظيم گزارش،تهيه اسلايد، ... اشاره نمود. همچنين انتظار مي رود داوطلبين گرامي تسلط كافي به روشهاي تبادل پيام در اينترنت ( ايميل) و يا روشهاي جستجو و بازيابي آدرس وب سايتهاي مورد نظر را داشته باشند.
تسلط نسبی به زبان انگليسی
هر چند اين مورد يكي از پيشنيازهاي تحصيلي عمومي براي انجام فعاليتهاي پژوهشي در مقطع كارشناسي ارشد مي باشد، اما ماهيت مطالب آموزشي اين رشته و تنوع و روزآمدي سريع آن، روحيه يادگيري مستمر و استفاده از منابع مختلفي را مي طلبد كه لازمه آن تسلط به زبان انگليسي مي باشد.
توانايی برنامه ريزی و مديريت آموزشی شخصی
با توجه به كاهش تعاملات رو-در-رو در اين روش آموزش، انتظار مي رود دانشجويان داراي مهارتهاي خود-مديريتي بوده و بتوانند بدون حضور يك عامل كنترل كننده عيني، اقدام به مديريت تمامي فعاليتهاي مورد نياز نمايند.
معرفی دروس و كادر آموزشی ترم اول
ترم اول شامل يك درس پيشنياز و چهار درس مشترك براي سه گرايش مي باشد :
عنوان درستعداد واحدنوع درساستاد دستيارتئوری مدیریت پیشرفته2مشتركدكتر خرازي
( دكتراي مديريت آموزشي) آقاي ناصر زاده مدیریت استراتژیک پیشرفته2مشتركدكتر كرمانشاه
(دكتراي استراتژي سيستمهاي اطلاعاتي) آقای کثیریتحقیق در عملیات پیشرفته2مشتركدکتر الفت
(دکترای مدیریت گرایش تحقیق در عملیات) آقای آزادیسیستم های اطلاعاتی مدیریت پیشرفته2مشتركدكتر كرمانشاه
(دكتراي استراتژي سيستمهاي اطلاعاتي) آقای کثیریمبانی کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت2پيش نيازدكتر شير محمدي
( دكتراي مديريت گرايش سيستمها ) آقاي قطره نبی
شهريه دوره: شهريه تحصيلي بر اساس مصوبات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري محاسبه مي شود. براساس آخرين مصوبات مورخه
4/6/86 به شماره 9584/22، شهريه دانشجویان مرکب از شهریه ثابت : 2750000ریال + شهریه متغییر برای هرواحد نظری 500000 ریال وهرواحد عملی 625.000 ریال وهرواحد پایان نامه 1000.000ریال مي باشد. بديهي است هر گونه تغييرات در مصوبات در خصوص محاسبه شهريه، در دريافت شهريه ترم هاي آينده موثربوده و معيار محاسبه شهريه قرار خواهد گرفت.
تبصره : بابت خدمات اضافی آموزشی به دانشجویان (نظیر کارگاه آموزشی، تعدد جلسات حضوری، کلاس های آنلاین، خدمات کمک آموزشی و ...)هزینه هایی انجام می شود که 50% آن معادل 1،500،000 ریال با مشارکت دانشجویان تامین خواهد شد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)