آموزش عکاســـی
پنج گام برای بهبود عکسهایتان
آیا شما به تازگی اولین دوربین DSLR خود را خریده اید و از نتیجه ای که میگیرید راضی نیستید ؟ اگرچه برای پیشرفت مقداری زمان نیاز است، اما مواردی هستند که میتوانند به سرعت به بهتر شدن عکاسی شما کمک کنند .
آیا شما به تازگی اولین دوربین DSLR خود را خریده اید و از نتیجه ای که میگیرید راضی نیستید ؟
اگرچه برای پیشرفت مقداری زمان نیاز است، اما مواردی هستند که میتوانند به سرعت به بهتر شدن عکاسی شما کمک کنند . در این مقاله، من پنج پیشنهاد را که فکر میکنم برای پیشرفت نتایج عکاسی شما بسیار مهم است، بیان خواهم کرد .
- راهنمای دوربین را بخوانید !
بسیاری از عکاسان، حتی گاهی اوقات حرفه ای ها، از حداکثر توانایی های دوربینشان بهره نمی برند، زیرا نمیدانند چگونه بایستی از امکانات دوربینشان به درستی استفاده کنند، یا حتی از وجود بعضی قابلیت های دوربین خبر ندارند. من همیشه وقتی یک دوربین جدید میخرم، راهنمای آن را کامل میخوانم، البته اگر چه قادر خواهم بود بدون مطالعه راهنما هم از دوربین استفاده کنم، اما نکات مفیدی را از دست خواهم داد .جدای از این موضوع، اگر دوربین خود را به خوبی نشناسید، ممکن است تصور کنید دوربینتان کار نمیکند و یا نقصی دارد، در حالی که این شما هستید که از آن به درستی استفاده نمیکنید . تعدادی از این موارد عبارتند از :
فوکوس خودکار دقیق نیست : اگرچه تعداد کمی از دوربین ها هستند که واقعاً مشکل فوکوس دارند، اما عموماً 90% اشکالات مربوط به فوکوس به عکاس بر میگردد. صفحات مربوط به AF ( فوکوس خودکار ) را به دقت بخوانید و یاد بگیرید چگونه از آن استفاده کنید. توجه کنید که سوژه ( و یا ناحیه ای را که میخواهید فوکوس کنید ) در نقاط AF انتخاب شده قرار دهید. به غیر از این، به یاد داشته باشید که اوتوفوکوس بی عیب و نقص نیست . انتظار نداشته باشید که همیشه عکس هایی شارپ بگیرید، به خصوص اگر از یک سوژه در حال حرکت با سرعت زیاد عکاسی میکنید .
تصاویر دارای ته رنگ هستند ! ( یا " دوربین دوست من رنگ های بهتری ارائه میدهد" ) : معمولاً ته رنگ مربوط به اشکالات تنظیم تراز سفیدی میباشد، به شخصه همیشه از تنظیم تراز سفیدی خودکار استفاده میکنم و اهمیتی به ته رنگ نمیدهم، زیرا وقتی فایل های RAW را تبدیل میکنم، میتوانم تراز سفیدی را به گونه ای تنظیم کنم که بهترین توزیع رنگ را داشته باشم. شکایت دیگری که اغلب به گوشم میرسد این است که : "دوربین های کانن/ نیکون/ و ... رنگهای بسیار بهتری نسبت به دوربین من تحویل میدهند". در حال حاضر تمامی DSLR های در حال تولید، رنگهای مناسبی ارائه میدهند، موضوع مهم پردازش عکس می باشد و نه دوربین عکاسی. اگر شما فایل های RAW را به خوبی پردازش کنید، میتوانید رنگ های بی نظیری را با هر دوربینی به دست آورید .
عکس ها سافت هستند : بسیاری از عکاسانی که از دوربین های کامپکت به دوربین های DSLR روی آورده اند، فکر می کنند عکس هایشان سافت هستند. علت این است که دوربین های کامپکت اغلب یک شارپ سازی سنگین در داخل خود دوربین، روی عکس ها انجام می دهند، در حالی که دوربین های DSLR معمولاً پرداخت کمتری را روی عکس ها انجام می دهند. این یک نکته مثبت میباشد، چون یک عکس کمتر پرداخت شده، کمتر حالت تصنعی داشته و همچنین بسیار انعطاف پذیرتر برای پردازش توسط عکاس میباشد. شما میتوانید با عکاسی در حالت RAW و استفاده از شگرد های پرداخت مناسب عکس، به یک شارپنس بی عیب و نقص دست پیدا کنید، البته شما به یک لنز خوب و همچنین داشتن مهارت های عکاسی نیاز دارید ( عکس بایستی به درستی فوکوس شده باشد، همچنین بایستی از یک سه پایه و یا سرعت شاتر بالا برای عکاسی استفاده کنید تا تصویری مات نداشته باشید ).
عکس ها کم نور هستند : در حقیقت بعضی از دوربین ها تمایل دارند در هنگام استفاده تمام خودکار، 0.3 تا 0.7 واحد از نوردهی کم کنند. پیشنهاد میکنم زمان بیشتری را صرف مطالعه اصول پایه نوردهی کنید، علی الخصوص درباره استفاده از نمودار هیستوگرام. نمودار هسیتوگرام، هنگامی که بتوانید آن را به درستی بخوانید، یک ابزار بسیار مناسب برای به دست آوردن همیشگی عکس هایی با نوردهی مناسب میباشد .
یک دوربین DSLR، وسیله ای بسیار قوی و انعطاف پذیر می باشد و زمانی را که شما صرف مطالعه راهنمای آن میکنید، عکس هایی زیبا را نتیجه میدهد.
- درک ترکیب بندی، نور و زمینه
ترکیب بندی : سوژه ( و یا خط افق ) را در مرکز کادر قرار ندهید، چنین عکس هایی عموماً نمایی ساکن دارند، در عوض سعی کنید ترکیب بندی های نامتقارن ایجاد کنید : اگر سوژه تان یک گل یا حیوان است، فضای بیشتری را به پشت و جلوی آن اختصاص دهید، اگر از یک منظره عکاسی میکنید، کادر نسبت دو سوم زمین و یک سوم آسمان ( یا برعکس ) را ایجاد کنید؛ و ..
حیات وحش – زاویه دید : یکی از رایج ترین اشتباهات مبتدیان، عکس گرفتن از حیوانات و گیاهان از سطح ( ارتفاع ) دید خود عکاس است، که نتیجه آن پرسپکتیو "بالا به پایین" و نمایی تازه کارانه میشود. اگر میخواهید عکس هایتان را بهتر کنید، بایستی پایین بروید ! : دوربین بایستی هم ارتفاع چشم سوژه و یا حتی پایین تر باشد.
نور : شدت نور در طول روز تغییر میکند، صبح زود و یا اواخر بعد از ظهر، نور بهتری برای عکس ها فراهم میباشد، یک نور گرم و دلنشین. و در ساعات میانی روز، نوری سفید و تند وجود دارد که از حالت مطلوب عکس فاصله دارد .
پس زمینه : زمینه یک عنصر مهم عکس میباشد : معمولاً تا حد امکان باید پاک و یکدست باشد وگرنه توجه را از سوژه به سمت خود میبرد. راحت ترین راه برای داشتن چنین زمینه ای، استفاده از فاصله کانونی بلند و دیافراگم باز میباشد .
- از سایر عکاس ها یاد بگیرید:
یکی از بهترین راه ها برای بهتر کردن عکس هایتان، دریافت انتقادات و پیشنهادات از سایر عکاسان و بررسی دقیق عکس هایشان میباشد. پیشنهاد میکنم در بخش "عکاسی از طبیعت" فروم عضو شده و عکسهایتان را ارسال کنید تا بازخورد های مفیدی بگیرید، شما همچنین میتوانید عکس های سایر عکاسان را مشاهده و تفسیر نمایید. این یک فرصت استثنائی برای یادگیری و شناخت دیگر علاقه مندان به طبیعت می باشد !
بعد و قبل از پردازش : یک پردازش مناسب روی عکس، تفاوتی بسیار زیاد ایجاد میکند.
- یاد بگیرید چگونه عکس هایتان را پردازش کنید
برای کسب بهترین نتیجه ها، شگرد های مناسب پردازش عکس الزامی هستند. من عکاسان زیادی – حتی حرفه ای – را می شناسم که شگردهای بسیار ضعیفی برای پردازش عکس دارند، در نتیجه نمیتوانند عکس هایشان را در حد یک عکس خارق العاده بهینه سازی کنند. پیشنهاد میکنم نرم افزار آدوب فتوشاپ ( و یا در صورتی که بودجه محدودی دارید، بخش های از آن ) را تهییه کرده و چگونگی استفاده از آن را برای عکس های طبیعت یاد بگیرید. شگرد های بسیاری برای کار با فتوشاپ در Juzaphoto.com موجود میباشند و همچنین وب سایت های بسیاری نیز وجود دارند که نحوه کار با فتوشاپ را تشریح میکنند.
از تجهیزات مناسب استفاده کنید
اگر بودجه محدودی در اختیار دارید، توصیه میکنم آن را به جای خرید یک دوربین گران قیمت، روی لنز سرمایه گذاری کنید : دوربین ارزان قیمت 500D کانن با یک لنز خوب از دوربین 1DSIII با یک لنز ضعیف، نتیاج بهتری ارائه میدهد !
لنز های "مناسب" کدام ها هستند ؟ یک لنز زوم ارزان قیمت کانن 70-300 که حدود 250 دلار قیمت دارد، از لنز 300 F2.8 که 10 برابر قیمت دارد ( 3000-4000 دلار )، سبک تر و تطبیق پذیر تر است. با این وجود یک حرفه ای راغب است آن مقدار هزینه را صرف خرید یک لنز بزرگ و با فاصله کانونی ثابت 300 F2.8 کند : چرا ؟ هر دو لنز به فاصله کانونی 300mm میرسند، در نتیجه شما بزرگنمایی دقیقاً یکسانی دارید، اما عکس های که توسط 300 F2.8 گرفته شده اند، شارپ و مملو از جزئیات هستند، در حالی که عکس هایی که با 70-300 گرفته شده اند، بسیار سافت تر هستند، به غیر از این، لنز حرفه ای دارای فوکوس خودکار (AF) سریع تر، لرزشگیر و کیفیت ساخت بهتر است .
البته این یک مثال اغراق آمیز بود؛ شما نیازی به صرف آن مبغ گزاف ندارید، امروزه لنز های زیادی با کیفیت و قیمت مناسب موجود هستند، حتی برخی لنز های ارزان قیمت، مثل کانن 18-55 لرزشگیردار ( 150 دلار ) کیفیت عکس خوبی دارند. اگر به دنبال لنزی هستید و میخواهید بدانید که آیا نسبت به قیمتش کیفیت مناسبی دارد یا خیر، پیشنهاد میکنم بازبینی های (Review) های موجود در سایت Juzaphoto.com و یا سایر وب سایت ها را مطالعه کنید و همچنین سوالات خود را در فروم مطرح و از پاسخ و نظرات دارندگان آن لنز استفاده کنید .
به غیر از لنز ها، مورد دیگری که میتواند تفاوت های بسیاری ایجاد کند، سه پایه است. سه پایه کمک شایانی به گرفتن عکس هایی شارپ میکند. در بسیاری از مواقع، اگر شما دوربین را در دستانتان نگه دارید، مجبور به استفاده از دیافراگم های باز و ایزو های بالا برای داشتن سرعت شاتر کافی جهت از بین بردن لرزش دست هستید، که اغلب منتهی به عمق میدان کم و یا عکسی بی کیفیت به خاطر نویز میشود .
در عوض، با استفاده از سه پایه، تنها بایستی حرکت سوژه را مد نظر داشته باشید؛ به غیر از این، شما آزادید تا سرعت شاتر و عمق میدانی را که خود ترجیح میدهید انتخاب کنید؛ همچنین شما میتوانید کمترین ایزوی ممکن را انتخاب کنید. نتیجه عکس های شارپ و عاری از نویز می باشد.
منبع : فتوکام
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)