بازار موتورسيكلتهاي پرقدرت هم به همان ميزان ابرخودروهاي سريع، داغ و پراهميت است . رقابت در اين بخش از جهات حيثيتي هم حايز اهميت است، به اين ترتيب جاي تعجب نيست اگر پس از موفقيتهاي مداوم ماههاي اخير موتورسازان غربي مثل دوكاتي، هارلي ديويدسون، تريومف و ... موتورسازان پرنام و نشان شرقي مانند هوندا و ياماها هم به فكر عرض اندامي جدي افتاده باشند. عقبافتادن در اين بازار و واگذاركردن عرصه رقابت به رقباي ديگر يعني شكست تبليغاتي.در ميان شركتهاي شرقي، ياماها اين بار با مدل جديد و بهبود يافتهاي تحت عنوان XV1900 صفحات خبري رسانهها را به خود اختصاص داده است. محصول جديد اين شركت چنان مشخصات حيرتآوري دارد كه شما هم تصديق ميكنيد. معرفي آن، ارزش اختصاص ستوني خاص را دارد. كافي است نگاهي دوباره به نام اين موتورسيكلت بياندازيد و به عدد 1900 دوباره دقت كنيد. اين عدد نمايانگر حجم انجين موتورسيكلت است، انجيني با حجم 1900 سيسي!
ياماها XV1900 در بازارهاي اروپايي با نام «ستاره نيمهشب» معروف است. موتورهاي ژاپني كه مدتهاي متمادي بيرقيب به شمار ميرفتند، اكنون در رقابت با همتايان غربي خود روز به روز ابعاد بزرگتري پيدا ميكنند. افزايش حيرتآور حجم انجين محصولات شرقي در سالهاي اخير نشان از عزم آنها براي كنارزدن رقباي خود دارد. حوزه موتورسيكلتهاي حجم درون شهري چند سالي بود كه شاهد يكهتازي غربيها بود و ژاپنيها عمدتاً توجه خود را صرف ساخت موتورهاي پرتوان اما مسابقهاي ميكردند. اين وضعيت اما مدتهاست كه تغيير كرده و موتورسازان غربي نفسگرم ژاپنيها را پشتسر خود حس ميكنند. موتور جديد ياماها به اعتراف اكثر نشريات تخصصي، از معدود محصولاتي است كه ميتواند حتي دوستداران پر و پا قرص هارلي ديويدسون را هم به حسادت و شايد حتي تفكري دوباره در مورد خريد آتي خود وادار كند.مهمترين ويژگي «ستاره نيمهشب» در انجين پرتوان آن نهفته است. موتور دوقلو و خورجيني آن با حجم حيرتآور 1900 سيسي (چيزي در حد خودروهاي برتر درونشهري) گشتاور فوقالعاده بالايي را براي راندن اين موتورسيكلت به جلو توليد ميكند. كافي است مقايسهاي ميانوزن اين موتورسيكلت و خودروهاي شهري در ذهن خود انجام دهيد تا متوجه شويد كه 115 اسببخار توان چه سرعت و شتابي به اين محصول ياماها ميبخشد.
موتورهاي ياماها مطابق معمول داراي انجينهاي كم سروصدايي هستند. «ستاره نيمهشب» را در اين ميان ميتوان كمسروصداترين موتورسيكلت سنگين جهان دانست. در شرايطي كه استانداردهاي زيستمحيطي (از آلودگي صوتي گرفته تا آلايندههاي هوا) روز به روز تشديد ميشوند، با خريد اين موتور ميتوانيد مطمئن باشيد كه با هيچ مشكلي حداقل تا چند سال آينده روبهرو نخواهيد شد. مصرف سوخت متعادل اين موتور هم باعث ميشود از اين كه به محيطزيست صدمهاي ميزنيد و يا اين كه پول با ارزش خود را صرف بنزين گرانقيمت ميكنيد، عذابوجدان نگيريد!
ياماهاي جديد با توجه به موتور پرحجم خود از وزن منطقي 329 كيلوگرم برخوردار است. اين وزن قابل مقايسه با اكثر موتورهاي همكلاس- و البته با حجم پايينتر است. طراحان اين موتورسيكلت براي جبران وزن بالاي انجين، بدنه را از آلومينيوم ساخته و به اين ترتيب نه تنها وزن كلي موتورسيكلت را كاهش دادهاند كه هدايت آن را هم سادهتر كردهاند.بهاي «ستاره نيمهشب» هم مزيت بزرگ ديگر آن است. اين موتور با بهايي برابر با 15 هزار دلار، هرچند هنوز هم گرانقيمت محسوب ميشود، اما در مقايسه با رقباي خود به مراتب ارزانتر و منطقيتر جلوه ميكند.
مهمترين رقباي ساخته جديد ياماها را ميتوان كاوزاكي VN2000 و هوندا VTX1800 تلقي كرد، اما اين موتورسيكلت كه درست در حد ميانه كاوزاكي و هوندا (از لحاظ حجم) قرار ميگيرد، به باور بسياري از لحاظ انبوه تجهيزات استاندارد نصب شده برتريهاي ويژهاي دارد.
مديران ياماها اميدوارند با «ستاره نيمهشب» خود، خواب را به رقباي پرقدرت غربيشان حرام كنند!
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)