41372873769773248125

روياي انبوه دوستداران موتورسيكلت‌هاي پرقدرت باكسر، يكي از محبوب‌ترين مدل‌هاي ساخت ب‌ام‌و به واقعيت پيوسته است. شركت آلماني اعلام كرده كه به زودي سري جديد اين موتورسيكلت را به نام «ب‌ام‌وHp2 اسپرت» روانه بازار خواهد كرد. Hp2 اسپرت‌ترين، قوي‌ترين و سبك‌ترين مدل باكسري خواهد بود كه تاكنون توليد شده است.مدل جديد مبتني بر همان مدل موفق R1200S است كه در مسابقات طولاني استقامت توانسته بهترين نتايج را از خود بر جاي بگذارد. Hp2 جديد با افزايش توان موتور، سبك‌كردن بدنه و استفاده از قطعاتي به مراتب مقاوم‌تر، سومين مدل موتور توليدي از سري HP (مخفف عبارت كارآيي بالا يا High performance) محسوب مي‌شود.


اين سري موتورسيكلت‌ها حاصل پروژه‌هايي بودند كه براساس آن مهندسان ب‌ام‌و موظف به توليد موتورسيكلت‌هايي با حداكثر راندمان بيشترين كيفيت قطعات و فرمان‌پذيري غيرقابل رقابت شده بودند.
ب‌ام‌و براي سري جديد، قوي‌ترين موتوري را كه تاكنون بر روي سري باكسر نصب شده، به خدمت گرفته است. افزايش توان موتور با طراحي مجدد سرسيلندرها امكان‌پذير شده است. افزايش نيروي انتقالي باعث مي‌شود تا موتور به دورهاي بالاتري دست يافته و در نهايت بتواند تواني برابر با 128 اسب‌بخار در 8750 دور در دقيقه را توليد كنند. گشتاور توليدي موتور در 6000 دور در دقيقه، برابر با 115 نيوتن‌متر سنجيده شده است.وزن خالص موتور چيزي حدود 178 كيلوگرم است، به اين ترتيب سري جديد از لحاظ نسبت توان به وزن، در قياس با مدل‌هاي پيشين برتري فاحشي داشته، طبيعي است كه سرعت و شتاب موتور همه به همان ميزان افزايش بيابد.
در ساخت HP2 از قطعاتي استفاده شده كه در اصل براي موتورسيكلت‌هاي مسابقه‌اي طراحي شده و آزمايش خود را در مسابقات متعدد پس داده‌اند. براي مثال استحكام بدنه موتور (قاب اصلي) به مراتب در قياس با سري قبلي بهبود يافته است.
HP2 همچنين دومين موتورسيكلت توليدي اين شركت است كه امكان تعويض سريع دنده در آن وجود دارد. با توجه به سيستم جديد نيازي به استفاده از كلاچ يا تغيير دور موتور براي تعويض دنده نيست. اين امر به همان ميزان كه به سرعت و شتاب موتورسيكلت كمك مي‌كند، آسايش، بيشتري را هم براي راكب يا راكبان فراهم مي‌آورد. گيربكس اين موتورسيكلت شش دنده بوده و نسبت نزديك دنده‌ها به يكديگر باعث مي‌شود تا شتاب موتور به حداكثر برسد. در طراحي بدنه هم براي به حداقل‌رساندن وزن از الياف كربن استفاده شده است.از ويژگي‌هاي ديگر اين موتورسيكلت مي‌توان به مواردي چون تغيير داشبورد مقابل راننده، چرخ‌هاي آلومينيومي، ترمزهاي برمو با لنت‌‌هايي كه به صورت راديال تعبيه شده‌اند و سيستم تعليق موسوم به «آهلينز» كه به صورت مستقل در جلو و عقب موتور نصب مي‌شود ، اشاره كرد.امكاناتي ساده اما مهم چون قابليت تنظيم جايگاه‌ پدال‌هاي دنده، ترمز و يا جاپايي‌ها باعث مي‌شود تا بيشترين آسايش راكب در هنگام سواري فراهم شود.
تاني‌ جيك‌من، مدير بازرگاني بخش موتورسيكلت ب‌ام‌و مي‌گويد: HP2 موتورسيكلتي است براي كساني كه عاشق راندن موتورهاي مسابقه‌اي هستند. طراحي كاملاً اسپرت به همراه توانايي فني حيرت‌آور موتور باعث شده تا از HP2 به عنوان نمونه و سرمشق موتورهاي آينده ساخت شركت ياد شود. اين موتورسيكلت نمادي از رويكرد جديد شركت به ساخت موتورهاي منحصر‌به‌فرد و حاصل تلاش و تحقيقات چندين ساله تيم طراحان و مهندسان براي دستيابي به استانداردهايي فراتر از تصور رقبا است. HP2 همان چيزي است كه از ب‌ام‌و انتظار مي‌رود، يك موتورسيكلت بي‌نظير