سلام

با توجه به کم صدا بودن و گشتاور بالا در موتور های ساخت Bajaj مثل پالس Pulsar بر آن شدم تا توضیحی بر نحوه عملکرد آن بدهم.

در انجین ها مشکلی بنام Back Pressure یا فشار معکوس که ممکن است در برخی انجین ها پیش آید رایج است
این فشار، توسط اگزوز ایجاد می شود و مانع تخلیه کامل دود از سیلندر می شود و در صورتیکه سوپاپ دود نیز باز باشد ممکن است ضمن افت شدید توان و گشتاور، به انجین هم صدمه بزند.

کمپانی باجاج هند که تولید کننده موتورهای پالس یا همان پولسار و XCD و پلاتینا و ... هست، تکنولوژی جدید را برای رفع هرچه بهتر این مشکل ارائه داده بنام ExhausTEC مخفف Exhaust Torque Expansion Chamber به معنی منبع افزایش گشتاور اگزوز

این تکنولوژی بدین شکل عمل می کند که با ایجاد محفضه کوچکی در ابتدای لوله اگزوز بصورت موازی (برخلاف کاتالیزور که سری است)، مانع از بازگشت دود و فشار برعکس دود می شود و این محفضه دقیقاً در زیر گیربوکس قرار دارد و هنگام تعویض روغن، همیشه روغن مصرف شده بر روی آن میریزد که اندازه کف دست است و به قطر تقریباً 5-4 سانت

پس از جلوگیری از فشار معکوس، گشتاور انجین بالاتر می رود و در دورهای پایین تر و میانی نیز حاصل می گردد و ماحصل این بهبودی، عدم نیاز به بالا بردن دور در انجین و جلوگیری از استهلاک بیشتر و داغ شدن آن است.
ضمن اینکه شتابگیری و راندن دو ترک و حرکت در شیب نیز بهبود می یابند و مصرف سوخت نیز پایین تر خواهد بود.

اصولاً راندن در دور پایین همیشه مشکل رانندگان تشنه شتاب و سرعت است که این فناوری سبب بازده بیشتر انجین در دورهای پایین و میانی می شود (محدوده Idle تا حدود 5000 دور)

در عین حال بدلیل کشش بالا در دورهای پایین، نیاز به معکوس دادن و استهلاک گیربوکس و انرژی گرفتن از راکب حذف می شود

پس منبع نهایی اگزوز در پالس که صداخفه کن است، تأثیر چندانی در گشتاور آن ندارد و درصورت تعویض با یک منبع Free Flow که جریان دود را بهتر عبور می دهد، می تواند باز هم در راندمان انجین پالس مؤثر باشد. از این رو تغییرات زیادی بر روی منبع اگزوز پالس صورت گرفته و تأثیرات خوبی هم بجا گذاشته که در فروم های بسیاری به بررسی اینکار پرداخته اند.

بنده امکانات کارگاهی و دسترسی به یک ExhausTEC را ندارم که آنرا برش بزنم و تشریح کنم، درصورتیکه که کسی تصویری از شماتیک کار آن دارد لطفاً در همین تاپیک اعلام فرماید.

نمونه ExhausTEC بکار رفته در XCD 135 :

ExhausTEConDiscover135

پس دقت کنید هنگام قرار دادن موتورهای اینچنینی بر روی پایه فلزی یا چوبی (روشی که سبب حذف وزن بر روی تایرها برای سرویس و زیباتر نشان دادن موتور های ترایال است بدلیل باز شدن کمک فنر ها) وزنی بر روی این قطعه وارد نشود که له شود.

ضمناً بدلیل بالارفتن دما در این نقطه بهتر است هر از گاهی که موتور را تمیز می کنید آنرا هم با آب بشوئید، شاید این قطعه هم مثل کاتالیزور در بازه دمای خاصی بهتر کار کند.