عملکرد ابروها در انیمیشن
حتما همه شما این مثال را شنیده اید که می گوید : ” چشمها پنجره ای هستند که روح و احساسات را به نمایش می گذارند” ، اما هرگز نمی توان تاثیر چشمها را بدون حضور ابروها تصور کرد. در دنیای انیمیشن نیز ابروها از مهمترین اجزای چهره در ساختار متحرک سازی محسوب می شوند و بخش بسیار مهمی از حالات چهره ی کاراکتر ، افکار و تخیلات کاراکتر، احساسات او و شخصیت پردازی او را به بیننده منتقل می کنند، بعلاوه اینکه قابلیت تغییر فرم ، جابجایی و انعطاف پذیری ابروها به مراتب بیشتر از چشمهاست و حتی از فاصله دور هم حالت ابرو ها قابل درک و خوانده شدن هستند. ابرو ها همچنین میتوانند فرم چشمها را نیز تغییر بدهند و حالات پلکها را با خود هماهنگ کنند و در نتیجه با ایجاد ارتباط و هماهنگی میان چشمها و ابروها، احساسات کاراکتر به بهترین شکل ممکن به بیننده منتقل می شود.
اگر کاراکتر شما فاقد ابروست ( درست مانند شخصیتهای فیلم Cars) شما باید از پلکها بعنوان جانشین مناسبی برای ابروها استفاده کنید.
یکی از بازیگرانی که در استفاده از ابروها برای بیان افکار و احساساتش مهارت خاص دارد جورج کلونی است. چیزی که او را در این رابطه از سایر بازیگران مجزا می کند، توانایی او در استفاده ( کمیک) از ابروهایش است و این موضوعی است که می تواند توسط انیماتورها مورد الگو برداری واقع شود. اگربه این تصاویر دقت کنید خواهید دید که چگونه جورج کلونی با استفاده از ابروهایش و برقراری ارتباط میان ابروها ، چشمها و حالات دهان، طیف گسترده ای از احساسات مختلف را در چهره اش به نمایش گذاشته است. دقت کنید که بیشترین میزان تغییرات با تاکید بر حالت چشمها،ابروها و زاویه سر نسبت به شانه ها صورت گرفته است.
نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که اگر تصمیم به متحرک سازی ابروها در یک صحنه دارید، باید حرکات ابروها مهمترین بخش از متحرکسازی کلی کاراکتر و مقدم بر حرکات بدن یا سر او باشند. در غیر اینصورت حرکات ابروها در میانه ی حرکات بدن کاراکتر گم خواهند شد و بیننده قادر به تشخیص عملکرد آنها نخواهد بود. بعلاوه اینکه بهتر است حرکات ابروها قبل از هر حرکت دیگری آغاز شوند ،در نتیجه اینطور بنظر خواهد رسید که گویی کاراکتر پیش از آغاز هر حرکت، در مورد آن حرکت فکر می کند. در تصویر زیر بخشهایی از بازی سر آشپز در فیلم رتتویی را میبینید. بخش اعظم بدن او در پشت میز پنهان است و چشمانش هم تقریبا بکلی توسط عینک آفتابی پوشانیده شده اند. در نتیجه آنچه که حالات و احساسات او را به بیننده منتقل میکند، حرکات ابروهاست. ابروها به خوبی توانسته اند حالاتی چون کنجکاوی ، خشم، غافلگیری و تصمیم را در چهره ی او به نمایش بگذارند.
بخشی از رفتارهایی که ابرو ها در موقعیتهای مختلف از خود نشان می دهند عبارتند از:
زمانی که کاراکتر تن صدایش را بالا می برد، ابرو ها نیز بالا می روند
زمانی که کاراکتر تن صرایش را پایین می آورد ، ابرو ها نیز پایین می آیند.
زمانی که کاراکتر سئوالی می پرسد که خودش جواب آنرا می داند، ابروها بالا می روند.
اگر سئوالی پرسیده شود که جواب آن نامشخص باشد، ابروها پایین می آیند.
ابروها در واکنشهای ناگهانی چون خشم،تعجب ، ترس و درد حالتی متقارن و هماهنگ به خود می گیرند، در حالی که در حالتهایی که تصمیم گیری فرد در آنها دخالت دارد( کنجکاوی، تمرکز،تعلیق) ابرو ها حالتی نامتقارن و جدا از هم به خود می گیرند.
ابروها میتوانند مانند دو دسته مستقل که در ارتباط با هم و هماهنگ با هم عمل می کنند دیده شوند
چشمها و ابروها می توانند در کنار هم اشکال متحدی را بسازند که تاثیر خاص خود را به چهره ی کاراکتر میدهند. هرچه شکل ساخته شده ساده تر باشد، درک مفهوم ان برای بیننده آسانتر خواهد بود.
ابروها می توانند در امتداد یک خط فرضی یکدیگر را تعقیب کنند و با یکدیگر در ارتباط باشند.بدین ترتیب هر حرکتی در یک ابرو، ابروی دیگر را به نوعی تحت تاثیر قرار می دخد.
در طراحی ابروها، با آنها مانند عضلات و ماهیچه ها برخورد کنید. ابروها در هنگام متحرک سازی درست مانند عضلات از قوانینی چون کش آمدن و فشرده شدن پیروی میکنند. حجم آنها اغلب ثابت باقی می ماند، اگرچه که در برخی قسمتها باریکتر و در بخشی دیگر پهن تر شوند
مواردی که به آنها اشاره شد، عمومیت دارند و میتوان با اطمینان به نتیجه دلخواه، آنها را به کار بست. نکته ی دیگری که در بازی با ابرو ها باید مورد توجه واقع شود، چین خوردن عضلات میان ابروهاست که در حالاتی چون خشم، ترس، اندوه، تمرکز، فشار یا افکار عمیق، اثر گذاری حالت ابروها را دوچندان می کنند.
ترجمه و گردآوری: مهبد بذرافشان
منبع :
http://www.navone.org
http://www.carlosbaena.com
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)