بک گراندها مهم هستند، باور کنید!

در پرسه زدن های اینترنتی ام برای پیدا کردن مطالبی که کمی متفاوت تر، کمی بصری تر و کمی بیشتر در ارتباط با اصول پایه ای و ساختاری انیمیشن باشند به تصاویری از بک گراندهای دو انیمیشن از دو استودیوی بسیار شناخته شده در تاریخ انیمیشن یعنی دیزنی و UPA برخوردم. دو استودیویی که اگرچه از لحاظ عملکرد، نوع تولیدات و دیدگاههای زیبایی شناسانه رویکردی کاملا متفاوت داشتند و حتی در بخشی از تاریخ خود به نوعی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند، اما به هر حال هردو استودیو تاثیر شگرفی بر پیشرفت و شکل گیری صنعت انیمیشن از زمان خود تا به امروز گذاشته اند. در دو نگاه متفاوت به دو دسته از بک گراندهای این دو استودیو میتوان به سادگی دریافت که چگونه در آثار انیمیشنی ماندگار، تصاویر زمینه مفهومی بسیار فراتر از چند کاغذ دیواری زیبا پیدا میکنند. نخست نگاهی می اندازیم به بک گراندهای فیلم G ay Purr-ee از استودیوی UPA :

gay purr015pan1w450amph96

gay purr21pan1w450amph207

gay purr 32pan1w450amph80

gay purr 82panw450amph57

انیمیشن G ay Purr-ee محصول سال 1962 استودیوی UPA است. داستان این فیلم ماجرای عاشقانه میان دو گربه را در کشور فرانسه و در سالهای پایانی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را روایت میکند. با توجه به زمان و مکان رخداد داستان فیلم بود که ویکتور هابوش VICTOR HABOUSH کارگردان هنری فیلم ، برای طراحی سبک ویژه و پالت رنگی تصاویر زمینه فیلم تصمیم به الهام گرفتن از نقاشیهای نقاشان فرانسوی شاخص سالهای پایانی قرن نوزدهم از قبیل ونگوگ ، سزان و لوترک گرفت.حجم بزرگ اطلاعات و ارتباط حسی و ذهنی که بیننده با نگاهی ساده به این بک گراندها دریافت می کند نیاز به هر توضیح اضافی را از بین میبرد. حتی اگر کسی نداند که این تصاویر متعلق به یک فیلم انیمیشن هستند، به صورتی ناخودآگاه با دیدن آنها یک نام در ذهنش تداعی می شود: ونگوگ. و اگر شما در حال دیدن این فیلم انیمیشن باشید، با ورود به این فضا به چه مکان دیگری مگر جنوب فرانسه میتوانید فکر کنید؟ به کاربرد رنگهای زرد ، نارنجی و آبی در سه تصویر اول و قرمز و سبز در تصویر آخر دقت کنید. ارجاع و تاثیر ذهنی قوی که استفاده از این رنگها ( در کنار ترکیب بندی خاص، تکنیک و اجرای اکسپرسیونیستی) در ذهن بیننده بجا می گذارد زنده کننده ی بخشی از فرهنگ، تاریخ، جفرافیا و هنر آغاز قرن بیستم فرانسه است که آمیزشی انکار ناپذیر با آثار هنرمندان امپرسیونیست و اکسپرسیونیست در آن سالها دارد. در سالهای اخیر و با سرعت گرفتن روند تولید انیمیشن در ایران ، بحث بومی کردن واستفاده از نمادهای ایرانی و ایرانیزه کردن انیمیشن ایران مرتبا از اینسو و آنسو به گوش می رسد و متاسفانه در 90% موارد تلاش برای به اصطلاح (بومی سازی) انیمیشن ایران به کلاه نمدی و گیوه و ابروی کمانی در کاراکتر ها و دیوارکاهگلی و هشتی و حوض در بک گراندها ختم می شود. خیلی که به خودمان زحمت بدهیم نوک درختها و نوک سبیل مردها را تاب میدهیم که مثلا ایرانی تر بشوند. انگشت شمار انیمیشنهای ایرانی را سراغ دارم که حداقل در مبحث تصاویر زمینه به تحلیل رنگ و استفاده از پالت رنگی مثلا تصویرگری های دوره ی خاصی از تاریخ ایران دست زده باشند.

miniw360amph546


انیمیشن دومی که میخواهم در مبحث بک گراندها به آن اشاره کنم در واقع بخش انیمیشنی فیلم ترکیبی آوای جنوب SONG OF THE SOUTH محصول 1946 استودیوی دیزنی است. همیشه از اینسو و آنسو شنیده یا خوانده بودم که بک گراندهای بخش انیمیشنی این فیلم نمونه ای از بهترین و حساب شده ترین بک گراندهای تولیدات دیزنی در میانه ی قرن بیستم به شمار می آیند اما به دلیل اصلی این ادعا فکر نکرده بودم تا اینکه در وبلاگی به تصاویر زیر برخوردم:

1song053panw450amph51
بک گراند اصلی


2song053panaaw450amph51
مسیر عبور کاراکتر


3song053panlght dkw450amph51
پراکندگی نور و سایه


4song053bascolw450amph51
پراکندگی رنگها


5song053panlght dk abstrw450amph51
مقایسه در نور و سایه قرار گرفتن بک گراند و کاراکتر در هنگام عبور کاراکتر


به تحلیل دقیق بک گراند /لی اوت از جنبه های مختلف در فقط یک بک گراند از بخشی از یک فیلم دقت کردید؟ تعداد بک گراندهای چنین فیلمی را در نظر بگیرید و به وقت، انرژی و هزینه ای که صرف چنین تحلیل ها و بررسی های دقیقی می شود نیز فکر کنید. اگر در پی یافتن جایگاهی شایسته برای تولیدات انیمیشن ایران هستیم، درسهای زیادی از موارد اینچنینی می توان آموخت. باور کنیم که فقط با به رخ کشیدن هزاران دقیقه تولید آنچنانی در ماه و سال به کیفیت دست نخواهیم یافت و با گیوه و ابروی پهن و سبیل از بناگوش در رفته هم انیمیشن هایمان (ایرانی) نخواهند شد. بک گراندها مهم هستند…باور کنید


مهبد بذرافشان