نماد قصه‌هاي ماورايي، فرشته يا روح است كه با شخصيت اصلي قصه، طي طريق مي‌كند اما داستان ما يك داستان اجتماعي است و حضور فرشته كه در برخي موارد حضور دارد، زمزمه‌گر خير است. وقتي مي‌گوييم قصه ماورايي است، ‌حوادث به حضور فرشته موكول مي‌شود و اتفاقاتي كه با حضور روح است، غالب است اما در قصه ما اتفاق دراماتيك، تابع حضور فرشته نيست. در حالي كه در قصه‌هاي ديگر، اتفاق دراماتيك تابع روح، فرشته يا شيطان است.
106663 853نماد قصه‌هاي ماورايي، فرشته يا روح است كه با شخصيت اصلي قصه، طي طريق مي‌كند. اما داستان ما يك داستان اجتماعي است. وقتي مي‌گوييم قصه ماورايي است، ‌حوادث به حضور فرشته موكول مي‌شود و اتفاقاتي كه با حضور روح است، غالب است. اما در قصه ما اتفاق دراماتيك، تابع حضور فرشته نيست

به نوشته تهران امروز، بعد از اينكه سريال او يك فرشته بود ساخته شد و از تلويزيون پخش شد هيچ كس نمي دانست با اين سريال قرار است يك مدل جديد سريال سازي خاص ماه رمضان هم ابداع شود كه نامش را بگذارند سريال هاي ماورايي.نقطه تمايز آنها هم شد سريال هايي كه در آنها شيطان يا روح يا فرشته حضور دارد. حالا در ميان 4 سريال امسال ماه رمضان سه سريال با اين تعريف ماورايي است اما گويا اين اصطلاح كه تا چندي قبل باعث افتخار و متفاوت بودن سريال هاي ماه رمضان بود حالا به مذاق عده اي خوش نمي آيد.

يكي از اين آدم ها سعيد رحماني است كه اتفاقا كسي است كه نگارش اولين سريال ماه رمضان يعني گمگشته را بر عهده داشت و همين‌طور سريال هاي «همراز» و «رسم عاشقي». او امسال نگارش فيلمنامه سريال سي امين روز را بر عهده دارد كه ساخت آن هم با حاشيه هاي فراواني همراه بوده و حالا پخش آن نيز.

اين نويسنده معتقد است سريال سي امين روز يك سريال ماورايي نيست. حتي با وجود آنكه فرشته در آن حضور دارد. او مي گويد:« نماد قصه‌هاي ماورايي، فرشته يا روح است كه با شخصيت اصلي قصه، طي طريق مي‌كند اما داستان ما يك داستان اجتماعي است و حضور فرشته كه در برخي موارد حضور دارد، زمزمه‌گر خير است. وقتي مي‌گوييم قصه ماورايي است، ‌حوادث به حضور فرشته موكول مي‌شود و اتفاقاتي كه با حضور روح است، غالب است اما در قصه ما اتفاق دراماتيك، تابع حضور فرشته نيست. در حالي كه در قصه‌هاي ديگر، اتفاق دراماتيك تابع روح، فرشته يا شيطان است.»

در سي امين روز داستان از لحظه اعدام شخصيت اصلي شروع مي شود كه به جرم قتل محكوم به قصاص است اما در لحظه اعدام طناب دار پاره مي شود و همين باعث مي شود خانواده مقتول از قصاص بگذرند. از همين جا پاي فرشته به داستان باز مي شود. او ظاهر مي شود تا مرد را متوجه اين كند كه او يك‌بار ديگر پاك به زندگي بازگشته و حدود يك ماه فرصت دارد تا به اصطلاح آدم شود.

حالا حضور چنين فرشته اي كه كل ماجرا را رغم مي زند از نظر نويسنده آنقدر تاثيرگذار نيست كه بتوان سريال را ماورايي ناميد.از سمت ديگر او سريال را يك سريال اجتماعي مي داند اما در عين حال مي گويد: «پاره شدن طناب دار يك موقعيت دراماتيك است و هميشه برايم جذاب بود كه بدانم كسي كه طناب دارش پاره مي‌شود چه اتفاقي برايش مي‌افتد.»

از نگاه فيلمنامه نويس:شخصيت اصلي منفعل نقطه قوت سريال
نكته قابل توجه ديگر در صحبت هاي اين نويسنده نظرش درباره انفعال شخصيت اصلي است. او معتقد است: قصه‌ها معمولا بر اساس يك ساختار كلاسيك عمل مي‌كنند و يك شخصيت فعال براي نقش‌هاي اصلي انتخاب مي‌شود اما ساختار ديگري در سينما وجود دارد كه در آن شخصيت اصلي و محوري يك شخصيت منفعل است.

در سينماي ايران اين ساختار با فيلمي مثل «ليلا» تجربه شده است. ليلا در اين فيلم، قهرمان نيست اما همه معتقدند كه او شخصيت اصلي است. اين ساختار در سريال كمتر تجربه شده است. من در «سي‌امين روز» ريسك كردم و يك شخصيت منفعل را به عنوان شخصيت اصلي انتخاب كردم. «سياوش» قهرمان قصه نيست اما شخصيت اصلي است. در طراحي قصه به اين نتيجه رسيده بودم كسي كه طناب دارش بريده شده باشد طبيعتا شخصيت منفعلي دارد اما روايت منفعل براي يك قصه، بسيار سخت بود.

نكته در خور تامل اينجاست كه نويسنده فيلمنامه سريال سي‌امين روز در حالي اين مطالب را بيان مي كند كه يكي از حاشيه‌هاي اين سريال تغيير كارگردان سريال در اوايل تصوير برداري بود و همين طور نارضايتي برخي از بازيگران نسبت به روند فيلمنامه و روند توليد و پخش سريال كه هومن سيدي نقش سياوش را در آن ايفا مي‌كند يكي از معترضين است.

از نگاه بازيگران: فيلمنامه آماده نبوده است
پس از انصراف پرویز شیخ‌طادی از کارگردانی و همچنین كناره گيري ستاره اسکندری و گلچهره سجادیه از ادامه همکاری با این پروژه تلویزیونی یکی دیگر از بازیگران سریال «سی‌امین روز» هومن سيدي هم در مصاحبه هايش مي گويد به ناچار و اجبار حاضر به ادامه همکاری با این سریال شده است.

او عمده ترين دليل كناره گيري شيخ طادي از كارگرداني اين سريال را آماده نبودن فيلمنامه عنوان مي كند و اينكه تهيه كننده نيز با بازنويسي فيلمنامه مخالفت كرده و اينگونه شيخ طادي از پروژه كنار رفته است.او و همسرش آزاده صمدي نيز در صورت انصراف مي بايست 300 ميليون تومان خسارت مي دادند كه با اين شرايط به گفته سيدي مجبور به ادامه همكاري شدند.

این بازیگر در نهايت گفته: پس از مشورت با دوستان فهمیدیم که کاری از دستمان بر نمی‌آید و مجبور هستیم ادامه بدهیم! بعد از آن با برزو نیک‌نژاد صحبت کردیم. او شروع کرد به بازنویسی کل کار، جواد افشار هم شرایط خوبی را برای مشورت ایجاد و نظرات ما را لحاظ می‌کرد. پژمان بازغی عزیز آمد، نظرات ما و دیگر بازیگران لحاظ می‌شد تا حداقل مثل دروازه‌بانی باشیم که تیمش در حال باختن است اما مراقب است تا کمتر گل بخورد و اينگونه به نظر مي رسد كه عمده مشكل در اين ميان فيلمنامه بوده است.

اما نويسنده سريال «سي‌امين روز» با بيان اينكه در اين قصه كم فروشي نشده است، ‌خاطر نشان كرد: در قصه‌ ما در هر قسمت يك نقطه عطف وجود دارد و اتفاقات متفاوتي در آن رخ نمي‌دهد. هيچ قسمتي نبوده كه نقطه عطف نداشته باشد و اين مسئله كار ما را از ساير سريال‌ها متفاوت مي‌كند.

وي ادامه داد: معمولا مخاطبان، قصه را مي‌بينند تا آخر داستان را ببينند. اما قصه‌ ما طوري است كه آخرش معلوم است و فرشته به سياوش مي‌گويد كه 30 روز ديگر بيشتر زنده نيست و به احتمال زياد بعد از اين مدت سياوش مي‌ميرد چون فرشته دروغ نمي‌گويد. ما پايان قصه را مي‌دانيم اما اين هنر فيلمنامه‌نويس است كه بايد مخاطب را پاي قصه بنشاند كه از اين لحاظ هم به خودم نمره قبولي مي‌دهم.

سعيد رحماني در پايان درباره انتخاب بازيگران، گفت: انتخاب بازيگر ايده‌آل نيست و مي‌توانست خيلي بهتر باشد. بازيگراني در كار حضور دارند كه مدنظر نبودند و به درد اين نقش‌ها نمي‌خوردند.

نويسنده «سي امين روز» افزود: بخشي از كار با حضور يك كارگردان ديگر بود و بخشي از انتخاب بازيگران نامناسب اشتباه اوست اما با همه‌ اوصاف، با بازيگران موجود هم مي‌توانست اتفاق بهتري بيفتد.

در سريال «سي‌امين روز» با بازي هومن سيدي، آزاده صمدي‌، پژمان بازغي،‌ سيما تيرانداز‌، رزيتا غفاري، محمود عزيزي، كوروش سليماني، اتابك نادري‌، صفا آقاجاني‌، مهران رجبي‌، مير طاهر مظلومي، بهرام ابراهيمي بازي مي كنند.