این رشد در شهرها و اوقات دیگر سال، رشدی بیش از 130 درصد را تجربه کرده است، به گونه ای که ایرانیان اکنون از حیث انتخاب ترکیه به عنوان مقصد سفرهای گردشگری در رتبه سوم از نظر اداره گردشگری این کشور هستند و به تدریج ایرانیان جای دو کشور اول و دوم را خواهند گرفت. با این حال، شمار ایرانیانی که تنها به آنتالیا سفر می کنند، در نوع خود شگفت آور است.
خبرگزاری «آناتولیا» اعلام کرده است که میزان سفر ایرانیان به شهر توریستی «آنتالیا»ی ترکیه، امسال نسبت به سال گذشته، رشدی 101 درصدی را تجربه کرده است.
به گزارش «تابناک»، نشریه «تودی زمان» نیز خبری را منتشر کرده که بر پایه آن، ایرانیان، ترکیه را به عنوان نخستین مقصد سفرهای توریستی خود در بیرون از کشور برمی گزینند، به گونه ای که میزان مسافرت ایرانیان به آنتالیا در بازه زمانی یک ماهه، از اول ژوئن سال جاری تا پایان همین ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 132 درصد رشد داشته و تنها در ماه ژوئن امسال، 14242 نفر از ایران به شهر آنتالیا در ترکیه سفر کرده اند. آمار سفر ایرانیان به این شهر در شش ماه نخست سال نیز نزدیک 62500 نفر بوده است.
بنا بر این گزارش، در سال های گذشته، دوبی به عنوان نخستین مکان گردشگری برای سفر خارج کشور ایرانیان معروف بود، در حالی که به تازگی آنتالیا، جای دوبی را گرفته و ایرانیان عمدتا به این شهر سفر می کنند.
بنابراین، هم اکنون ایرانیان به عنوان سومین ملیتی هستند که بیشترین سفر را به ترکیه داشته و در این میان، مقام نخست را روسیه و پس از این کشور، شهروندان آلمانی از حیث میزان سفر به ترکیه در اختیار دارند. شرکت های توریستی ترکیه اعلام کرده اند که آمار ورود گردشگران ایرانی به این کشور، همواره در حال افزایش است، به گونه ای که در سال 2010، نزدیک 69000 ایرانی فقط به شهر آنتالیا سفر کرده اند.
گفتنی است، هرچند رشد سفر ایرانیان به ترکیه، نشان از علاقه ایرانیان برای گردشگری و دیدن نقاط تفریحی و دیدنی دیگر کشورهای جهان دارد و اصولا گردشگری به صورت یک مبادله فرهنگی در فرایندی دو و چند جانبه تعریف می شود، باید گفت یکی از دلایل انتخاب کشوری همچون ترکیه برای گذراندن تعطیلات کوتاه مدت ایرانیان، فراهم نبودن امکانات لازم برای سفرهای داخلی است.
بنابراین، سیستم رزرو هتل و اماکن اقامتی در شهرهای توریستی ایران، بسیار ناکارآمد و بسیار ابتدایی بوده و زمان حرکت وسایل حمل و نقل عمومی همچون قطار و هواپیما بسیار نامنظم و همراه با دیرکردهای کشنده است. اماکن تفریحی کشور، کمترین خدمات رفاهی را به مشتریان و گردشگران هم ارایه نمی دهند و هنوز در جاده های ایران وجود سرویس های بهداشتی سالم یک معضل اساسی است؛ بنابراین، طبیعی است که گردشگر ایرانی با دیدن چنین شرایطی، می کوشند، پول خود را در جایی هزینه کند که هم احترام ببیند و هم خدمات خوبی دریافت کند.
همان گونه که گفته شد، تمایل ایرانیان برای سفر به نقاط گوناگون جهان، پسندیده است، اما آنچه مایه تأسف است، اینکه کشوری چون ایران با پر جاذبه ترین اماکن گردشگری، درآمد چندانی از این صنعت پر رونق ندارد، چرا که در سال های اخیر و حتی در دوره ها و دولت های پیشین نیز پرسودترین سازمان گردشگری ایران یعنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، متأسفانه سیاسی ترین سازمان کشور بوده است!
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)