عموما تصور بر این است که دختران شیوه پوشش مادران خود را تقلید می کنند. این در حالی است که نتایج تحقیقاتی که به تازگی در آمریکا انجام شده، نشان می دهد، این مادران هستند که از شیوه پوشش دختران خود را تقلید می کنند.

به گزارش «تابناک»، ایندپندنت گزارش داده است، نتیجه پژوهشی که روی 343 مادر و دختر با سن های 44 و 16 سال انجام شده، نشان داده است که مادران عموما نگاه دختران خود را درباره نوع پوشش و حتی مسائل دیگر به راحتی می پذیرند. این در حالی است که دختران به ندرت دیدگاه های مادران خود را در این زمینه می پذیرند.

نتیجه این پژوهش که در نشریه رفتار مصرف کننده ها منتشر شده است، در واقع تأیید کننده نظریه اجتماعی شدن وارونه یا معکوس است. دکتر آیالا رویو در این باره گفته است که من در انگلستان هم دیده ام که زنان و مادران نیز همین کار را انجام می دهند و مادران هنگام بیرون رفتن به نگاه های دختران نوجوان خود اعتماد کرده و به آن توجه می کنند.

وی همچنین ادامه می دهد، هنگامی که یک زن در سن چهل سالگی، اشتغال تمام وقت دارد، دیگر فرصت نمی کند که شیوه پوشش خود را برگزیند؛ بنابراین، به انتخاب های دختران خود اعتماد می کنند، ولی این تقلید تنها در نوع پوشش نیست، بلکه زنان در سن چهل سالگی، هویت خود را نیز از دختران خود می گیرند، حال آن که دختران نیز از اینکه مادران شبیه آنان باشند، زیاد خوشحال نیستند.

انتشار این خبر، در حالی است که اجتماعی شدن معکوس، فرایندی است که نه تنها در اروپا و دیگر کشورها، بلکه در کشوری همچون ایران نیز به تدریج در حال غلبه پیدا کردن در زندگی شهروندان ایرانی است، به گونه ای که به دلیل سلطه تکنولوژیک و همچنین سرعت ارتباطات، مادران ایرانی نگاهشان را در اختیار نگاه دخترانشان گذارده اند و همانگونه که این پژوهش نشان داده است، این تأثیر تنها در شیوه پوشش نیست، بلکه هویت زنان میانسال ایرانی به شدت برگرفته از دختران جوان و نوجوان قرار گرفته، به گونه ای که زنان ایرانی نیز در این سن به شدت دنبال این هستند که هویت خود را از دختران جوان خود بگیرند.