هواپيماي حمل و نقل نظامي KC-390


شرکت امبرائر هم زمان با آغاز چهلمين سال فعاليت خود و در جريان برپايي هفتمين نمايشگاه صنايع هوايي و دفاعي آمريکايي لاتين که در تاريخ 14 تا 17 آوريل در شهر ريودوژانيرو برگزار شد، پيمان مشترکي با نيروي هوايي برزيل به امضاء رساند که براساس آن به توليد يک هواپيماي حمل و نقل نظامي جديد موسوم به KC-390 خواهد پرداخت.
19148127201213122209149571531262212202372380


اين پيمان با حضور وزير دفاع، فرماندهان نيروي دريايي و هوايي برزيل و رئيس و مديرعامل امبرائر به امضاء رسيد. به گفته فردريکو فلوري کورادو، رئيس و مديرعامل امبرائر، پروژه توليد هواپيماي KC-390 نقطه عطف جديد در همکاري استراتژيک تاريخي ميان امبرائر و نيروي هوايي برزيل محسوب مي شود. به عقيده وي، باتوسعه و ساخت هواپيماي جديد KC-390 محصولي کارآمد در دونقش باري و سوخت رسان به خدمت نيروي هوايي برزيل خواهد آمد و به احتمال فراوان در آينده به يک محصول صادراتي موفق هم براي امبرائر و هم براي برزيل تبديل خواهد شد.
نيروي هوايي برزيل چندي پيش نيازهاي موردنظر خود از اين هواپيما را در يک اطلاعيه رسمي منتشر کرد. اين در حالي است که از مدت ها قبل محصولات موفق ديگر امبرائر مانند هواپيماهاي بنديرانت، توکائو، گونه هاي مراقبت هوايي و سنجش از دور ERJ145 و سوپر توکائو نيز در اين نيرو به کار گرفته شده اند.
با توجه به مشخصات اعلام شده از سوي امبرائر، هواپيماي حمل و نقل نظامي KC-390 با پيروي کامل از استراتژي دفاع ملي جديد برزيل، نيازهاي نيروي هوايي اين کشور را برآورده خواهد کرد. حتي مشارکت کشورهاي ديگر در برنامه توليد اين هواپيما تحت نظارت نيروي هوايي برزيل مدنظر قرار گرفته و پيش بيني مي شود هواپيماي مذکور در سال 2015 وارد خدمت شود.
از نظر مسئولين امبرائر، با اجراي پروژه KC-390 به دو هدف مهم مي توان نائل شد. نخست آنکه در کوتاه مدت مي توان به ايجاد اشتغال پرداخت در بلند مدت نيز مي توان از پتانسيل توليد انواع مدل هاي صادراتي اين هواپيما و ارزش مالي آنها بهره مند شد.
75117682331389319593157242232418321721122
مطالعات اوليه در ارتباط با هواپيماي حمل و نقل نظامي «امبرائر KC-390» حدود دو سال پيش و در زمان برگزاري نمايشگاه صنايع هوايي و دفاعي آمريکاي لاتين در سال 2007 به اتمام رسيد. بر اين اساس مقرر شد تا اين هواپيماي جت به يک محفظه بار مجهز به سطح شيب دار در قسمت عقب براي حمل و نقل طيف وسيعي از انواع محموله هاي بار شامل خودروهاي زرهي چرخ دار مجهز شود و همچنين از مدرن ترين و پيشرفته ترين سيستم هاي جا به جايي و پرتاب محموله هاي بار در آن استفاده شود. البته طراحي محفظه بار اين هواپيما به گونه اي صورت گرفته تا امکان انجام ماموريت هاي مختلف پزشکي نيز توسط آن وجود داشته باشد.
به گفته رئيس امبرائر، هواپيماي KC-390 داراي سامانه هدايت الکتريکي بوده که با کاهش حجم کار خلبان به افزايش ايمني پرواز کمک کرده و امکان بهره برداري از آن را در باندهاي کوتاه و نامناسب ميسر مي سازد. اين هواپيما همچنين به سيستم سوختگيري هوايي مجهز خواهد شد که با بکاري گيري آن هم مي تواند سوخت مورد نياز خود را در حين پرواز دريافت کند و هم مي تواند به عنوان يک هواپيماي سوخت رسان مورد استفاده قرار گيرد.
« KC-390» با توان حمل بيش از 19 تن بار مفيد سنگين ترين هواپيمايي خواهد بود که تا بحال توسط امبرائر ساخته شده است. بدين ترتيب، محصول جديد امبرائر در جايگاهي مابين دو هواپيماي آلنيا C-27J مجهز به دو موتور توربو پراپ با توان حمل 5/11 تن بار مفيد و هواپيماي مشهور لاکهيد مارتين c-130J هرکولس با توان حمل 7/21 تن بار مفيد قرار خواهد گرفت.
12088592426221425802197645723617320632
طبق برآورد مسئولين امبرائر، بازار بالقوه اي براي اين نوع هواپيما در سرتاسر جهان وجود دارد. بويژه براي جانشيني مدل هاي قديمي تر که طي ده سال آينده به پايان عمر مفيدشان خواهند رسيد. شايان ذکر است نيروي هوايي برزيل از مدت ها قبل برخي از ديگر هواپيماهاي ترابري ساخت امبرائر مانند EMB120 برازيليا، ERJ145 و لگاسي 600 را مورد بهره برداري قرار مي دهد. علاوه بر اينها، مي توان به ناوگان هواپيماهاي نظامي طراحي و توليد شده در برزيل مانند توکانو، هواپيماهاي مراقبت هوايي که در سيستم نظارت آمازون مورد استفاده قرار مي گيرند، سوپر توکانو هواپيماي AMX که با مشارکت ايتاليا ساخته شده، اشاره کرد. همچنين قرارداد فروش دو فروند جت امبرائر 190 به نيروي هوايي برزيل در ژوئن 2008 به امضاء رسيد که از آنها راي حمل مقامات نظامي به طور اختصاصي استفاده خواهد شد.

منبع: نوآور
تنظيم براي تبيان: محسن مرادي