تصویر محو شده:
دلیل: لرزش دست موقع عکاسی
مخصوصاً در دوربین های کوچک اغلب وقتی کلید شاتر با قدرت زیاد فشرده می شود، دوربین ناخواسته حرکت می کند. این حالت مخصوصاٌ وقتی از سوژه دورید و از بزرگنمایی دوربین در حد زیاد استفاده کرده اید تشدید می شود.
توصیه برای کمی حرفه ای تر ها: در دوربین هایی که اندازه فاصله کانونی را نشان می دهند ، از این مقدار برای اندازه گیری حداقل سرعت عکاسی استفاده کنید. مثلاً اگر فاصله کانونی 200 میلیمتر است، سرعت عکاسی شما روی دست نباید کمتر از یک دویستم ثانیه باشد. البته ضریب افزایش فاصله کانونی را در دوربین های SLR در نظر بگیرید.
راه حل: استفاده از سه پایه - اصلاح وضعیت ایستادن - بالابردن سرعت شاتر – بالابردن حساسیت دوربین
تصویر پر کنتراست: (سایه های خیلی تیره در کنار نقاط خیلی روشن)
دلیل: تیزی منبع نور
به تجربه جنس نور را می توانید حدس بزنید. عکاسی سر ظهر یا کنار دریا در یک روز آفتابی یا در یک نقطه روشن جنگل اغلب چنین نتیجه ای دارد. وقت طلایی عکاسی معمولاً یکی دو ساعت مانده به غروی یا بعد از طلوع آفتاب است.
راه حل: یک وقت دیگری عکاسی کنید! – از فلاش پر کننده استفاده کنید - در تنظیمات دوربین (اگر دارد) کنتراست را کم کنید.
تصویر تاریک یا زیادی روشن
دلیل: نور یا کم یا زیاد به سنسور رسیده
راه حل: نورسنج دوربین شما به طور پیش فرض سعی میکند همه چیز را معتدل کند. و بعضی جاها خب نمی تواند! تا شما باشید که از نورسنج اتوماتیک استفاده نکنید!
مشکل جایی است که در کادر شما یک چیز خیلی روشن یک گوشه ای هست و سوژه اصلی شما جایی دیگر با نور کمتر. در این حالت نورسنج اتوماتیک معدل بین روشنی و تاریکی را برای دوربین انتخاب کرده و خواهر شوهر شما تبدیل به ذغال می شود!
حالت دیگر بر عکس است. یعنی در کادر شما همه چیز تاریک یا سیاه است و فقط کله تاس باجناقتان در تصویر می درخشد! نتیجه اینکه نورسنج سعی می کند نقاط تاریک را هم روشنتر بگیرد و فرد مذکور در تصویر به شدت نوربالا می زند.
راه حل: از نورسنجی نقطه ای روی سوژه تان استفاده کنید یا از حالت bracket دوربین با یک یا دو استاپ نور کمتر و بیشتراستفاده کنید
در مورد روش های مختلف نورسنجی بعداْ خواهم نوشت. فعلاْ فقط اشاره میکنم به اینکه بهترین روش استفاده از نمودار هیستوگرام هنگام عکاسی است. کاربرد این نمودار را چون قرار است در خانواده سبز چاپ شود فعلاٌ تا قبل از چاپ نمی توانم اینجا معرفی کنم.
چشم قرمز
دلیل : هم محور بودن نور فلاش با چشم سوژه
راه حل: دوربین ها اغلب حالت رفع قرمزی چشم را دارند اما بدی این وضعیت آنست که دوربین قبل از شاتر زدن چندین بار فلاش می زند و به این ترتیب نمی توانید از کسی که انگشتش در دماغش چیزی گم کرده عکس بگیرید!
برای این منظور اگر فلاش خارجی دارید سر آن را به سمت سقف بچرخانید. یا یک فلاش خارجی را بوسیله سیم رابط به دوربین مرتبط و آن را کنار دوربین با دست نگهدارید.
راه ساده تر اگر راه های قبلی عملی نیستند آنست که از سوژه وقتی که مستقیم به لنز نگاه نمی کند عکس بگیرید.
راه آخر و ساده ترین راه هم اصلاح نرم افزاری است که این نرم افزارها با اغلب دوربین های دیجیتال فروخته می شوند!
نقاط نورانی در تصویر
دلیل: منبع نوری مستقیم به لنز می تابد
راه حل: جایتان را عوض کنید – اگر دارید، از هود استفاده کنید (سایه بانی که روی لنز نصب می شود. دوربین های کوچک اغلب ندارند ) – با دستتان روی لنز سایه بیاندازید یا از یک همراه بخواهید اینکار را بکند.
رنگ های غیر طبیعی
دلیل: تراز سفیدی تنظیم نیست
راه حل: تراز سفیدی را تنظیم کنید! خداییش حال کردید من چقدر سرم میشه!!
در پایان چون این مطلب را همینجوری حافظه ای نوشتم اگر عکسی داشتید که شامل هیچکدام از اینها که گفتم نمی شد و به نظرتان اشکال دارد لطفاْ برایم میل کنید
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)