بومرها و اينترنت موبايلي
طبق بررسي هاي موسسه Emarketer Baby Boomerها به استفاده از اينترنت موبايلي بي علاقه هستند. Baby Boomer معرف نسلي است که در دوران افزايش نرخ زاد و ولد و شکوفايي اقتصادي پس از جنگ جهاني دوم – سال هاي 1946 تا 1964 – در آمريکا متولد شده اند افراد اين نسل که هم اکنون قشر 45 سال و بالاتر را در جوامع غربي تشکيل مي دهند، علاقه چنداني به فناوري هاي پيشرفته ارتباطي نداشته و به کندي با فناوري اينترنت موبايلي سازگار مي شوند.
البته نمي توان گفت که اينان هيچ تلاشي براي پذيرش تحولات موبايلي وب انجام نمي دهند، اما در مقايسه با ديگر گروه هاي سني از روند رشد کندتري برخوردارند.
امروز در حدود 55 درصد از Boomerها دستگاه هاي تلفن همراه را يک ضرورت زندگي مي دانند و حتي شماري از آنها اذعان دارند که بدون موبايل زندگي براي شان ممکن نيست و به اين ترتيب موجب برانگيختن حيرت جوان ترها مي شوند.
حرکت آهسته براي پذيرش فناوري هاي جديد
بايد به اين نکته توجه داشت که حرکت آهسته Baby Boomerها در پذيرش فناوري هاي جديد تنها منحصر به وب موبايلي نيست. طبق گزارش هاي موسسه تحليلي Forrester، اين نسل از افراد جامعه نسبت به سازگاري با ديگر فناوري هاي نوين نيز چنين تاخيري داشته و براي مثال به سرعت نمي تواند با سايت هاي اجتماعي يا گوشي هاي هوشمند ارتباط برقرار کند.
در تابستان سال 2009 تعداد کاربران ميانسال و مسن سايت فيس بوک، حتي از تعداد کاربران دبيرستاني اين سايت نيز بيش تر شده و رکورد بي نظيري را ثبت کرد.
اما ناگفته نماند که رسيدن به اين ميزان هم پس از گذشت مدت زماني طولاني بوده و قشر ميانسال جامعه به کندي به سمت استفاده از اين نوع سايت ها روي آورده است.
مطالعات E marketer حاکي از آن است که Boomerها براي کار کردن با فناوري هاي نو و پي بردن به مزايا و معايب آن به زمان بيش تري احتياج دارند. البته در مورد استفاده از سايت اجتماعي فيس بوک مسايل به مراتب آسان تر است. زيرا اثر شبکه اي (Network Effect) اين نوع سايت ها به اندازه کافي براي افراد اين نسل ترغيب کننده بوده و هنگامي که نوه هاي Boomerها درصدد به روز کردن عکس يا ارسال کردن پستي در مورد خودشان يا خانواده شان هستند. Boomerها نيز به عضويت در چنين سايتي تمايل پيدا مي کنند.
بومرها و وب موبايلي
در مورد فناوري وب موبايلي نيز بحث به همين ترتيب است. تا افراد اين نسل نياز واقعي به داشتن وب موبايلي، گوشي هاي هوشمند و برنامه هاي کاربردي موبايل را احساس نکنند، با آن کنار نمي آيند. در ادامه برخي آمارهاي کليدي از گزارش E marketer را مي توانيد ملاحظه کنيد:
85 درصد از Boomer Babyها تلفن همراه دارند که البته اکثر گوشي هاي شان از نوع ابتدايي بوده و ويژگي پيشرفته اي ندارد.
55 درصد از افراد اين نسل تلفن همراه را يک ضرورت مي دانند.
6/19 درصد از Boomerها کاربر گوشي هاي صفحه لمسي هستند.
1/21 درصد از Boomerها کاربر گوشي هاي هوشمند هستند.
افراد جوان تر (45 تا 54 سال) بيشتر از افراد مسن اين نسل به داشتن گوشي هاي هوشمند و صفحه لمسي علاقه دارند.
همه چيز در حال تغيير است
ليسا فيليپس، تحليلگر ارشد موسسه eMarketer مي گويد: اکنون Boomerها به صورت نامحسوسي در ميان کاربران گوي هاي هوشمند قرار دارند. اما از آنجا که همه چيزها در حال تغيير است، ميزان علاقه اين قشر از جامعه نيز به دستگاه هاي هوشمند به طور حتم بيش تر خواهد شد. فيليپس به اين نکته اشاره مي کند که رواج گوشي هاي هوشمند در بازارهاي همراه روز به روز در حال افزايش است و همين امر مي تواند سبب گرايش Boomerها به دستگاه هاي هوشمند شود. به علاوه وضعيت دشوار اقتصادي باعث شده تا افراد بازنشسته اين گروه به فکر راه انداختن کسب و کاري جديد باشند و به اين منظور مي توانند از گوشي هاي مبتني بر کسب و کار و هوشمند استفاده کنند.
البته بايد گفت که قيمت اين نوع گوشي ها تا حدودي براي اين قشر جامعه زياد بوده و مي توان اميدوار بود که با طرح هاي کاهش قيمت از سوي اپراتورهاي موبايل تعداد بيشتري از Boomerها، به کاربران هوشمند و اينترنت موبايلي بپيوندند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)