توانایی خواندن نقشه گوشی های تلفن همراه یکی از مهمترین مباحث در تعمیرات سخت افزاری می باشد . یک تعمیرکار اگر بخواهد یک مدار الکترونیکی را به طور علمی و دقیق تعمیر کند ، مخصوصا وقتی که این مدار ، مدار داخلی یک گوشی موبایل است ، باید توانایی بالایی در نقشه خوانی داشته باشد زیرا بسیاری از مشکلات فقط و فقط از طریق خواندن و مسیریابی در نقشه هستند که حل می شوند زیرا همیشه مشکلات یک گوشی از قطعات اصلی مثل LCD ، میکروفن ، بازر ، آی سی های اصلی و ... نیستند ، گاهی مشکل خاموش بودن یک گوشی می تواند از یک خازن بسیار کوچک غیر الکترولیت باشد . برای مسیریابی و خواندن نقشه ها ، اولین و اساسی ترین مساله شناخت شماتیک قطعات و دانستن کاربرد آن ها است که در بخش الکترونیک تشریح شده اند . با دانستن این مسائل و آگاهی نسبت به تست المان ها می توان مشکلات بزرگ را به راحتی حل کرد .
نکات زیر در نقشه خوانی حائز اهمیت می باشد :
1) تست قطعات جهت اندازه گیری ظرفیت خارج از برد صورت می گیرد . ( دلایل آن در بخش الکترونیک گفته شد )
2) نقاط ولتاژ گیری مشخص شده در نقشه در صورت روشن بودن گوشی تعریف شده اند .
3) در تعویض قطعات باید به ظرفیت آن ها دقت شود ، زیرا گوشی موبایل ، دستگاه الکترونیکی بسیار حساسی است و در صورت بکارگیری قطعاتی با ظرفیتی غیر از ظرفیت نوشته شده در نقشه باعث عدم کارکرد آن بخش از گوشی خواهد شد .
4) قطعاتی که می توان آن ها را از مدار حذف کرد یا جای آن ها سیم کشی کرده برای گوشی ایجاد خطر می کنند و توصیه می شود فقط و فقط در صورت نداشتن قطعه ، این کار انجام گیرد .
با دانستن و بکار گیری نکات بالا ، اولین مبحث از نقشه خوانی را آغاز می کنیم ، یعنی نقاط تست .
نقاط تستTest Point
در اکثر نقشه های موبایل ،توسط کارخانه سازنده، نقاطی مشخص شده اند که ولتاژ آن ها در صورت روشن و سالم بودن گوشی، نوشته شده است. به شکل زیر دقت کنید :
در این شکل همانطور که می بینیم روی نقاط مشخص، ولتاژ آن نقطه نوشته شده است . اکنون فرض کنید در این مسیر مشکلی رخ داده است که می خواهیم آن را بر طرف کنیم . قبل از اینکه هیچ قطعه ای را از برد جدا کرده و تست کنیم ، ابتدا به وسیله منبع تغذیه یا باطری ، گوشی را روشن می کنیم و ولتاژ این نقاط مشخص شده را اندازه می گیریم . طریقه اندازه گیری نیز به این صورت است که ابتدا نام قطعه ای که ولتاژ آن مشخص شده است را روی شماتیک برد پیدا کرده ، سپس روی خود برد پیدا می کنیم ، پراب مثبت ( قرمز ) مولتی متر را به آن سر قطعه و پراب منفی ( مشکی ) را به اتصال بدنه ، مطابق شکل زیر ، می زنیم و دقت می کنیم که سلکتور مولتی متر روی ولتاژ DC و روی رنج صحیح باشد .
اکنون اگر عدد دیده شده با عدد گفته شده در نقشه مطابقت داشت تا آن نقطه مسیر سالم است . اما اگر این دو عدد مطابقت نداشت کل مسیر ولتاژ تا آن نقطه طبق دستور العملی که در ادامه گفته می شود ، باید چک شود .
تست کردن مسیر
در بخش الکترونیک ، قسمت تست قطعات ، با تست کردن مسیر تا حدودی آشنا شدید . برای تست کردن مسیر باید دقت کرد که المان های مختلف می توانند مشکلات مختلفی را در یک شاخه و مسیر از یک برد الکترونیکی ایجاد کنند . مثلا یک سیم پیچ که به صورت سری قرار گرفته است می تواند قطع شود و باعث قطع شدن مسیر گردد . یا خازنی که به شکل موازی قرار گرفته است در صورت خرابی ممکن است اتصال کوتاه شده و باعث وصل شدن مسیر به اتصال بدنه گردد . همچنین به دلیل بسیار کوچک بودن قطعات بسیار باید دقت کرد که سر پراب مولتی متر حتما با پایه قطعه تماس داشته باشد زیرا گاهی مواقع عدم اتصال درست پراب به یک قطعه ما را دچار اشتباه کرده و فکر می کنیم که مسیر قطع است . با دانستن این مطالب به شکل زیر دقت نمایید :
در شکل بالا همانطور که می بینید بلندگوی دریافت صدا که دو پایه دارد ، یک پایه آن به یک سر مقاومت R2105 , VDR و پایه دیگر آن به سر مقاومت R2104 , VDR متصل شده است . اکنون طبق شماتیک نقشه در شکل زیر :
قطعات مورد نظر را روی برد پیدا می کنیم :
اکنون همانطور که از نقشه مشخص است یکسر از مقاومت های R2104 و R2105 به یکدیگر و به زمین متصل است . مطابق شکل یکی از پراب های مولتی متر را به اتصال بدنه برد متصل می کنیم و پراب دیگر را به پایه های این دو مقاومت می زنیم ، روی یکی از پایه های این مقاومت ها باید بوق یکسره شنیده شود(روی رنج تست دیود-بازر) . اکنون که پایه مشترک این مقاومت ها را پیدا کردیم پراب را روی پایه دیگر یکی از مقاومت ها گذاشته و پراب دیگر را به یکی از محل های اتصال بلندگو ( Speaker Connections ) متصل کرده ، اگر بوق نزد به پایه دیگر متصل می کنیم ، اگر بوق زد که پایه دیگر اتصال بلندگو را با مقاومت دیگر امتحان می کنیم که در صورت بوق زدن مسیر درست است و در صورت عدم بوق زدن مسیر را سیم کشی می کنیم . حال اگر در مرحله اول مسیر قطع بود یعنی یکسر مقاومت به هیچ کدام از پایه ها بوق نزد ، باید مقاومت دیگر را امتحان کنیم و مسیر قطع شده را پیدا کرده و سیم کشی نمائیم . در کل با این مثال می توان تست کردن مسیر را متوجه شد . در نقشه هر کجا که المانی به المان دیگر متصل بود ، روی برد نیز باید این اتصال برقرار باشد . هر کجا المانی به زمین متصل بود باید یکی از پایه های آن به اتصال بدنه و دستگاه بوق یکسره بزند و همه مسیرها قابل سیم کشی اند بجز مسیرهایی که ختم به زیر آی سی های BGA می شوند . مثل تصویر زیر :
در این تصویر مسیر خازن C2307 که به پایه 49 آی سی رفته ، اگر قطع باشد به هیچ وجه قابل سیم کشی نیست و گوشی نیز غیر قابل تعمیر می باشد .
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)