كم‌فروشی مواد خوراكی برای مقابله با تثبیت قیمتها

چرا این پنیر مزه كشك می‌دهد؟

در چنین شرایطی اما نه تولیدكننده و نه دولت، بلكه مصرف‌كنندگان نهایی هستند كه متضرر می‌شوند.
20110602224316cb Multimedia pics 1384 10 Social 39به نظر می‌رسد برخی تولیدكنندگان مواد غذایی در برابر رویكرد دولت در تثبیت نسبی قیمتها به اقداماتی همچون "كم‌فروشی" روی آورده‌اند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تعیین قیمت محصولات غذایی به یكی از دغدغه‌های اصلی تولیدكنندگان این محصولات و مسئولان دولتی مربوطه تبدیل شده است.

در چند ماه اخیر تولیدكنندگان رشته‌های مختلف صنعت غذا مانند نان صنعتی، لبنی، ماكارونی، سس، شیرینی و شكلات و امثال آن به دلایلی همچون رشد قیمت تمام شده محصولات درخواست افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را ارائه كرد‌ه‌اند. درخواستهایی كه معمولا از سوی متولیان دولتی رد شده‌اند. در این شرایط به نظر می‌رسد برخی از این تولیدكنندگان شیوه دیگری را برای تامین منافع خود برگزیده‌اند.

سس‌های كم‌كیفیت
این روزها مصرف‌كنندگان مواد غذایی با پدیده كم‌كیفیتی اكثر سس‌های موجود در بازار مواجه شده‌اند. طبق گزارش‌های رسیده، این دسته از سس‌های موجود در بازار از طعم و كیفیت سابق برخوردار نبوده و به‌نوعی دچار بی‌مزگی شده‌اند.
برخی گزارش‌ها حاكی از آن است كه به دلیل افزایش قیمت روغن خوراكی، تولیدكنندگان سس برای حفظ قیمت قبلی اقدام به كاهش درصد روغن موجود در سس‌های تولیدی خود كرده‌اند و از آنجا كه روغن جزو مواد اصلی سس به‌حساب می‌آید، این امر موجب تغییر مزه و كاهش كیفیت آن شده است.

چه كسی پنیر مرا دزدید؟

اگر جزو مصرف‌كنندگان هر روزه پنیرهای تولیدی یك برند معروف كشور باشید، در یكی دو ماه اخیر متوجه شده‌اید كه این پنیر دیگر آن پنیر سابق نیست!
پنیرهایی كه اخیرا این شركت تولید می‌كند از نظر شكل ظاهری و طعم بیشتر به كشك رقیق شده شبیه شده است تا پنیر. حال كشف این حقیقت كه این شركت برای جبران هزینه‌های تولید به كم‌فروشی در تولید این محصول روی آورده یا دلیل تغییر شرایط ظاهری و باطنی پنیرهای تولیدی آن چیز دیگری است، چندان مهم نیست.
مهم آن است كه به اذعان برخی تولیدكنندگان، كم‌فروشی در برخی تولیدكنندگان دیگر در حال وقوع است.

قیمتها افزایش نیافت، كم‌فروش شدیم!
مدیرعامل یكی از برندهای معروف صنعت لبنی كه تمایلی به افشای نامش ندارد در واكنش به این موضوع می‌گوید: "به طور طبیعی زمانی كه با درخواستهای تولیدكنندگان برای افزایش قیمت مخالفت می‌شود، برخی شركتها نیز از راه‌های میانبر استفاده می‌كنند!"

به گفته وی یكی از این راه‌ها كاستن از كمیت و كیفیت محصول تولیدی و به اصطلاح همان كم‌فروشی به طرق مختلف است.

هرچند این تولیدكننده معتقد است كه برندهای معروف این صنعت به ندرت حاضر می‌شوند نام نیك خود را با كم‌فروشی لكه‌دار كنند، ولی با این حال در این خصوص این سوال نیز مطرح است كه افزایش یكباره حجم آب محتوی و رقیق و شل شدن پنیر تولیدی یك شركت معروف كه سالها به شكل دیگری تولید می‌شد، چه دلیل دیگری جز كم‌فروشی می‌تواند داشته باشد.

كنسروسازان نیز كم‌فروش شدند
اما گذشته از صنعت لبنی، گه‌گاه اخباری نیز از وقوع كم‌فروشی در دیگر حوزه‌های صنعت غذا به گوش می‌رسد.
محصولات كنسروی صنعت غذا از جمله حوزه‌هایی است كه به راحتی می‌توان با كاهش وزن محصول و افزایش میزان آب، نمك و برخی دیگر از مواد محتوی، به نوعی از كمیت و كیفیت آن كاسته و به اصطلاح كم‌فروشی كرد.
در گذشته نیز مواردی از كم‌فروشی برخی از تولیدكنندگان محصولات كنسروی در كشور گزارش شده بود.

به هر حال باید پذیرفت كه تخلفی همچون كم‌فروشی، برند معروف و غیر معروف نمی‌شناسد و بسیاری از شركتها ممكن است وسوسه شوند پای در این راه بگذارند.

موسسه استاندارد چه می‌كند
در چنین شرایطی اما نه تولیدكننده و نه دولت، بلكه مصرف‌كنندگان نهایی هستند كه متضرر می‌شوند.
اصولا تشخیص كم‌فروشی و وقوع تخلف در تولید یك محصول غذایی جز از طریق آزمایش و تطبیق محتوای محصول با مندرجات روی آن ممكن نیست.
این موضوع نیز بر عهده سازمانهای نظارتی همچون موسسه استاندارد است كه به گفته كارشناسان، نوع عملكرد آنها در این زمینه چندان شفاف نبوده است.

به گفته آنان، بهتر بود موسسه استاندارد خلاصه‌ای از فعالیتهای خود در این زمینه و نام چند شركت متخلف را اعلام می‌كرد تا مصرف‌كنندگان نیز از نتایج عملكرد آنها آگاه شوند.

به هر حال مصرف‌كنندگان هر روزه مواد غذایی نیز اگرچه مجهز به آزمایشگاه‌های تشخیص كیفی نیستند، اما از طریق تفاوت در وزن، ظاهر و طعم محصول به تغییرات در آن و تخلف احتمالی پی می‌برند.