شوك مايكروسافت به بازار تكنولوژي

ترجمه: ندا لهردي
ناشر: دنیای اقتصاد


هفته گذشته اخبار و شایعات جالبی در میان اهالی تکنولوژی شنیده می‌شد. این شنیده‌ها در واقع به یک خرید بزرگ و جالب توجه توسط غول‌های تکنولوژی مربوط می‌شد.
سوژه اما معروف‌ترین و بزرگ‌ترین سرویس مکالمه تلفنی و ویدئویی دنیا یعنی اسکایپ بود که گویا توجه شرکت‌های بزرگ را به خودش جلب کرده است. به این ترتیب بود که اخبار مختلفی درباره احتمال خرید اسکایپ توسط شرکت‌هایی مانند Google، مایکروسافت، Facebook و حتی Cisco شنیده می‌شد، اما غول نرم‌افزاری مایکروسافت انگار تمایل بیشتری به انجام این خرید داشت، تا جایی که حاضر به پرداخت مبلغ هنگفتی برای این خرید شد و تصمیم گرفت تا بزرگ‌ترین و گران‌ترین خریدش طی این سال‌ها را انجام بدهد؛ پیشنهادی وسوسه انگیز که بالاخره توانست مدیران اسکایپ را متقاعد کند. اسکایپ حالا به مایکروسافت رسیده و قرار است افق جدیدی از فعالیت‌های آینده این شرکت را پیش روی مدیرانش بگذارد.
مذاکرات غیرعلنی
هیچ کدام از مسوولان اسکایپ و مایکروسافت تا زمان اعلام رسمی انجام این خرید، شایعات و شنیده‌ها درباره این موضوع را تایید نکردند؛ اما به هر حال اخبار نه چندان موثقی از بعضی از مدیران و کارکنان دو شرکت به بیرون راه پیدا کرد. شنيده‌هایی که نشان می‌دادند این خرید احتمالا با مبلغی بین 7 تا 5/8 میلیارد دلار انجام خواهد شد.
این اتفاق آنقدر بزرگ و مهم بوده که حتی تا قبل از اعلام رسمی آن جنجال‌های زیادی را در رسانه‌ها و حتی شرکت‌های رقیب به وجود آورد. هر چه باشد مایکروسافت که سال‌ها به خاطر حضور فعالش در دنیای نرم‌افزار در میان کاربران جهان شناحته می‌شد، حالا سعی دارد با این خرید فاصله‌اش را با مصرف‌کنندگان کمتر و کمتر کند و این درست همان اتفاقی بود که در پروژه‌های شکست خورده این شرکت مانند موتور جست‌وجوی Bing و گوشی موبایل Kin نیفتاد.
بسیاری معتقدند که دلیل غیر علنی و پنهانی بودن این مذاکرات سیاست‌های خاص هر دو شرکت و البته وجود رقبای بزرگ دیگر برای انجام این خرید بوده است.
در نهایت اما عصر روز سه‌شنبه «استیو بالمر» مدیرعامل شرکت مایکروسافت همراه با «تونی بیتز» مدیرعامل شرکت اسکایپ در یک کنفرانس خبری در سانفرانسیسکو به طور رسمی اعلام کرد که مایکروسافت در بزرگ‌ترین خریدش طی سه دهه گذشته با مبلغ 5/8 میلیارد دلار توانست اسکایپ را از آن خودش کند. به گفته بالمر هدف از این خرید گسترش فعالیت‌ها و تجارت غول نرم‌افزاری دنیا و البته حرکت به سمت تغییر تکنولوژی‌های جدید بوده است. او با اشتیاق در این مورد گفته است: «با ادغام بهترین‌های اسکایپ و مایکروسافت، ما این امکان را برای مردم سرتاسر جهان فراهم می‌آوریم تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید به یکدیگر نزدیک‌تر بشوند».
برنامه‌های آینده
کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند که مایکروسافت برنامه‌های بزرگی برای آینده این خرید دارد و می‌خواهد اسکایپ را با محصولات مختلفش مانند کنسول‌های بازی Xbox Live و Kinect و ابزارهایی مانند Hotmail، Outlook و Lync (محصولی برای ارتباطات تجاری) تلفیق کند. این در حالی است که بالمر متعهد شده تا اسکایپ را در پلت‌فرم‌های غیرمایکروسافت مانند سیستم‌عامل‌های موبایل‌های هوشمند شرکت‌های Google و Apple هم ارائه کند تا به این ترتیب رقابت نزدیک‌تری را با این دو شرکت در پیش بگیرد.
در واقع مایکروسافت می‌خواهد امکان چت ویدئویی میان کاربران بازی‌های کامپیوتری را در پلت‌فرم پر طرفدار Xbox به وجود آورده، امکان برقراری تماس‌های اینترنتی را از طریق برنامه Outlook فراهم بیاورد و قابلیت موبایل کنفرانس را از طریق ویندوز فون به کاربرانش بدهد.
«برن الیوت» یکی از مدیران شرکت تحقیقاتی Gartner معتقد است که دو شرکت اسکایپ و مایکروسافت می‌توانند مکمل یکدیگر باشند: «مایکروسافت در بازار تجاری قدرتمند است و فقط باید کمی بیشتر به بازار مصرف‌کنندگان نزدیک می‌شد. در مقابل اسکایپ در میان مصرف‌کنندگان محبوب‌تر و شناخته شده‌تر از بازارهای تجاری است و به این دلیل این دو شرکت می‌توانند مکمل یکدیگر باشند».
استیو بالمر گویا از این خرید خیلی خوشحال است. او در کنفرانس خبری سه‌شنبه گفته است: «همه ما بسیار هیجان زده هستیم. سهام اسکایپ سال‌ها به صورت داخلی و خاص عرضه می‌شد و ما به این نتیجه رسیدیم که بهتر است مالکیت این کمپانی را به‌دست بگیریم».
تونی بیتز مدیرعامل اسکایپ هم روز گذشته در وبلاگ رسمی این شرکت نوشته است: «صرفنظر از مسائل مالی، دلیل فروش اسکایپ به مایکروسافت را می‌توان پشتیبانی بسیار مناسب این غول نرم‌افزاری دانست که از این پس یک پشتوانه خوب برای توسعه دارد که با آن می‌تواند، کیفیت بسیار بالاتری در ارائه خدمات تماس‌ها داشته باشد.»
بر اساس گزارش‌های منتشر شده و رسمی قیمت این خرید در روز هجدهم ماه آوریل قطعی شده و قرارداد میان دو شرکت هم در دوشنبه شب به امضا رسیده است.
یک خرید گران
رقم 5/8 میلیارد دلار برای مایکروسافت، گران‌ترین هزینه برای به‌دست آوردن یک شرکت یا سرویس طی سه دهه اخیر بوده است. تا قبل از این پرهزینه‌ترین خرید مایکروسافت مربوط به سرویس مارکتینگ aQuantive با قیمت 6 میلیون دلار در سال 2007 بوده است.
این در حالی است که وال استریت ژورنال مدتی پیش ارزش شرکت اسکایپ را 5/8 میلیارد دلار تخمین زده بود. از طرفی اسکایپ بعد از آنکه در تابستان سال گذشته اعلام کرد قصد دارد سهام خودش را در بورس عرضه کند، 7 میلیون دلار از مجموع درآمد 860 میلیون دلاری خودش را از دست داد.
جالب است بدانید که اسکایپ با وجود تلاشش برای حفظ ثبات مالی، در حال حاضر حدود 686 میلیون دلار بدهی دارد که احتمالا این رقم هم به 5/8 میلیارد دلار هزینه مایکروسافت برای به‌دست آوردن این شرکت اضافه خواهد شد.
وب سایت GigaOm هم درباره این خرید بزرگ نوشته است که رقم 5/8 میلیارد دلاری فروش اسکایپ به چه صورت در میان سهامداران خاص این شرکت تقسیم خواهد شد. به این ترتیب شرکت eBay که در سال 2005 حدود 30 درصد از اسکایپ را خریده بود، 55/2 میلیارد دلار از این مبلغ را به‌دست می‌آورد. موسسان شرکت اسکایپ یعنی «نیکلاس زنستورم» و «جوناس فریس» که 14 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند، هر کدام 19/1 میلیارد دلار به‌دست می‌آورند. در نهایت «سیلور لیک»، «اندرسون هورویتز» و «کانادا پنشن» که در مجموع 56 درصد از سهام اسکایپ را دارند، رقمی برابر 76/4 میلیارد دلار از این مبلغ را به خودشان اختصاص خواهند داد.
عكس: AFP


25 01

25 02

25 06