آزادسازي قيمت‌ها مهمترين راهكار تقويت صنعت هوانوردي كشور است خبرگزاري فارس: رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به تقويت اقتصاد هوانوردي به عنوان يكي از اهداف ايكائو، آزادسازي قيمت‌ها را يكي از مهمترين عوامل مؤثر بر اين امر و نيز زمينه‌ساز ايجاد فضاي رقابتي بين شركت‌هاي هواپيمايي عنوان كرد.


A0519548


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، رضا نخجواني در همايش گرامي‌داشت روز جهاني هواپيمايي كشوري، اظهار داشت: چهار محور به عنوان مأموريت اصلي سازمان هواپيمايي كشوري مدنظر است كه براساس تعهدات كنوانسيون شيكاگو شامل ايجاد ايمني، ايجاد امنيت، تسهيل فعاليت‌هاي صنعت هوانوردي و بسترسازي براي فعاليت‌هاي اقتصادي صنعت است.
وي افزود: از آن جا كه توسعه هواپيمايي در جهان با هدف كمك به ايجاد مودت و حسن تفاهم و روابط حسنه بين ملل جهان شكل گرفته است، عدم استفاده از اين صنعت مشكلات غيرقابل جبراني را درپي دارند.
معاون وزير راه و ترابري، خاطرنشان كرد: در اهداف كنوانسيون شيكاگو جلوگيري از اختلافات و توسعه روابط به عنوان اركان اصلي مدنظر قرار گرفته شد و با دعوت از كشورهاي جهان، حول محور هوانوردي تمامي هماهنگي‌ها در خصوص اين صنعت انجام شد و ايران جزو اولين كشورها بود كه به اين پيمان پيوست.

* انجام روزانه 457 سورتي پرواز طي يك سال گذشته

نخجواني در خصوص عملكرد صنعت هواپيمايي كشور طي يك سال گذشته، اظهار داشت: تعداد پروازهاي داخلي كه توسط ايرلاين‌هاي ايراني انجام شد، از سال گذشته تاكنون 115 هزار و 605 سورتي پرواز داخلي بوده است كه نسبت به سال قبل 3 درصد رشد داشته و تعداد 12 ميليون 836 هزار مسافر طي اين پروازها جابجا شده‌اند.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري، خاطرنشان كرد: شركت‌هاي هواپيمايي ايراني در پروازهاي خارجي طي 34 هزار و 930 سورتي پرواز با رشد منفي 13 درصد نسبت به سال قبل، چهار ميليون و 703 هزار و 65 نفر مسافر را جابجا كرده‌اند.
معاون وزير را و ترابري ادامه داد: شركت‌هاي هواپيمايي خارجي در ايران طي 16 هزار و 642 سورتي پرواز با 18درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد دو ميليون و 601 هزار و 817 نفر مسافر را جابجا كردند.
وي تصريح كرد: در مجموع با 166 هزار و 837 سورتي پرواز انجام شده در سال گذشته تاكنون در تمامي فرودگاه‌هاي كشور، تعداد 20 ميليون و 141 هزار و 70 نفر مسافر روزانه توسط 457 سورتي پرواز جابجا شده‌اند.
‌نخجواني با بيان اين كه از اين تعداد پرواز تنها يك درصد از آنها با تأخير مواجه بوده‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر 16 شركت هواپيمايي در داخل كشور فعاليت مي‌كنند كه 9 ايرلاين به طور كامل فعال هستند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 183 فروند هواپيما در ناوگان هوايي كشور موجود است اين تعداد هواپيما شامل 32 هزار و 572 صندلي مي‌شو‌د، ادامه داد:‌ از سال گذشته تاكنون تعداد 31 فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور اضافه شده است.

* تأخيرات پرواز‌هاي حجاج و عدم تعامل مسئولان هواپيمايي سعودي

معاون وزير راه و ترابري با بيان اينكه كشور ايران با 11 كشور همسايه تعاملات پروازي دارد، گفت: تأخيراتي كه در روزهاي اخير در انجام پروازهاي حج رخ داده است، به علت عدم برنامه‌ريزي مناسب توسط مسئولان شركت هواپيمايي سعودي در فرودگاه جده است.
وي ادامه داد: در راستاي كاهش تأخيرات پروازهاي حجاج پي‌گيري‌هاي گسترده‌اي از سوي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، وزارت امور خارجه و سازمان هواپيمايي كشوري انجام شد، اما مسئولان هواپيماي سعودي توجه چنداني به كاهش تأخيرات از فرودگاه جده انجام ندادند و هم‌اكنون اين تأخيرات نيز رخ مي‌دهد.

* لزوم بهر‌ه‌گيري از ابزار‌هاي گسترده در تحقق اهداف صنعت هوانوردي

نخجواني با بيان اين كه هيچ فعاليتي در صنعت هواپيمايي آغاز نمي‌شود مگر اين كه ايمني تأمين شود، خاطرنشان كرد: كارشناسان سازمان هواپيمايي كشوري با نظارت كامل در بخش استانداردها سعي مي‌كنند در زمينه ارتقاء كيفي خدمات در بخش پروازي فعاليت‌هاي بهينه‌اي انجام دهند.
وي با بيان اين كه فعاليت‌هاي هواپيمايي بدون تأمين امنيت به سرانجام نمي‌رسد، اظهار داشت: بازرسي‌هاي امنيتي ايكائو از فرودگاه‌ها و هواپيماهاي كشور از 19 ‌لغايت 21 آبان‌ماه سال جاري در كشور انجام شد كه نتايج مطلوبي داشته است.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با تأكيد بر اين كه حمل و نقل هوايي به وجود آورنده ارزش افزوده در اقتصاد ملي است و رشد توليد ناخالص ملي را به دنبال دارد، گفت: نقش استراتژيك صنعت هوانوردي در توسعه ناپايدار كشور نقشي كاملأ محوري است و اين مهم ضرورت توجه به حمل و نقل هوايي را بيشتر مي‌كند.
وي با اشاره به اين كه توسعه هوانوردي ضرورت‌هاي امكان ناپايدار توسعه كشور است، خاطرنشان كرد: در راستاي تحقق اهداف چشم‌انداز ايران 1404 بايد از ابزارهايي كه سرعت تحقق اهداف را در صنعت هوانوردي افزايش مي‌دهند، بهره برد.

*** ايمني هوانوردي در كشور در شرايط حداقلي به سر مي‌برد

نخجواني با بيان اين كه حمل و نقل هوايي يكي از مزيت‌هاي رقابتي در تعاملات منطقه‌اي است، خاطرنشان كرد: با توجه به اهداف تعيين شده ايكائو در خصوص ايجاد نظم و هماهنگي، برقراري زيرساخت‌ها و كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي، كشور ايران به عنوان يكي از كشورهاي عضو لازم است فعاليت‌هاي مطلوبي داشته باشد تا اهداف مشخص شده هر چه ‌بهتر محقق شوند.
وي اضافه كرد: در حال حاضر ايمني هوانوردي كشور در شرايط حداقلي به سر مي‌برد كه لازم است اين ايمني به سمت حداكثر افزايش يابد.
معاون وزير راه و ترابري، با بيان اين كه اجراي برنامه‌هاي مديريت ايمني در درون ايرلاين‌ها و در سطح ملي يكي از تدابير در جهت افزايش ايمني پرواز است، اظهار داشت: نوسازي و توسعه ناوگان در سه طيف كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت، استفاده از نسل جديد و سوم هواپيماها و توجه به فرهنگ خاص پرواز در جهت كاهش خطرات نقش مؤثري دارد و از تدابير لازم در جهت افزايش ايمني پروازها است.
نخجواني ادامه داد: توسعه صنعت هوانوردي از سمت سامانه‌هاي تنبيهي به سمت سامانه‌هاي تشويقي و آينده‌نگري در استخدام و بكارگيري نيروهاي متخصص قبل از انجام سرمايه‌گذاري‌ها، از ديگر برنامه‌ها در جهت افزايش ايمني پرواز است.
وي با تأكيد بر اين كه مهم‌ترين محورهايي كه تأثير بسزايي در افزايش ايمني دارد، اقتصاد صنعت هوانوردي است، اظهار داشت: فعاليت‌هاي اقتصادي اين صنعت هم‌اكنون جوابگوي آن نيست.

* استقبال بخش خصوصي به دنبال تقويت اقتصاد هوانوردي

وي با بيان اينكه در حوزه امنيت وضع ناوگان هوايي كشور مناسب است، خاطرنشان كرد: با تلاش‌هاي بيشتر و تكميل تجهيزات امنيتي مورد نياز و اجراي كامل برنامه‌هاي آموزشي وضعيت ناوگان هوايي كشور در حوزه امنيت ارتقاء مي‌يابد.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري ادامه داد: يكي از اهداف ايكائو تقويت اقتصاد هوانوردي است كه انجام اقدامات در اين رابطه مستلزم تحول در برنامه‌هاي كلان كشور و اجراي آزادسازي قيمت‌ها است.
معاون وزير راه و ترابري، ادامه داد: ايرلاين‌ها در كشور ايران هم‌اكنون توانايي اداره خود را از لحاظ مالي نداشته و بدهي‌هاي زيادي به بخش سوخت‌رساني و شركت فرودگاهي به صورت انباشته دارند.
نخجواني با بيان اينكه در صورتي كه اقتصاد صنعت هوانوردي رو به رشد باشد اين صنعت با توجه به بازار تقاضا، عرضه خود را تنظيم خواهد كرد، گفت: آزادسازي نرخ‌ها نبايد موكول به مباحث كلي كشور در طرح هدفمندسازي يارانه‌ها شود.
وي با تأكيد بر اين كه مهم‌ترين گام در راستاي افزايش توان رقابتي آزادسازي قيمت‌ها است، گفت: توسعه و ظرفيت‌سازي فرودگاهي، تجديدنظر در مسيرهاي هوايي و نگرش امنيتي به فضاي صنعت هوانوردي از ديگر اقدامات لازم در اين‌باره است.
معاون وزير راه و ترابري با تأكيد بر اينكه استفاده از اقدامات نوين كنترل ترافيك پروازي در صنعت هوانوردي جبران كننده بخشي از درآمد نفتي كشور است، خاطرنشان كرد: با توجه به خواسته كنوانسيون شيكاگو مبني بر كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي تا سال 2050، كشورهاي عضو لازم است ميزان آلودگي خود را سالانه دو درصد كاهش دهند كه در اين رابطه لازم است با بكارگيري تكنولوژي، استفاده از هواپيماي نسل سوم و اصلاح مسيرهاي پروازي اين هدف مهم محقق شود.
معاون وزير راه و ترابري، تأكيد كرد: تقويت حاكميت قانون، حضور در برنامه‌هاي بين‌المللي و برون‌سپاري جزو برخي از مأموريت‌هاي اصلي سازمان محسوب مي‌شود.