پاسخ منفی وزارت نفت به درخواست انجمن خودروسازان
299081209 orig

شبکه ایران_ طبق مصوبه سال 1384 هیات دولت، خودروهای تولید داخل از ابتدای سال 1389 باید به استاندارد یورو3 مجهز شوند، اما به تازگی انجمن خودروسازان با استناد به این‌که وزارت نفت سوخت متناسب با این استاندارد را تهیه و توزیع نکرده، پیشنهاد تمدید دو ساله استاندارد یورو2 را به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه کرد اما وزارت نفت با تمدید آن برای برای خودروهای تولید داخل مخالفت کرد.
رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران طی نامه‌ای به وزیر نفت با تمدید دو ساله استاندارد یورو2 برای خودروهای داخلی مخالفت و عنوان کرده که ارتقای تکنولوژی خودروها برنامه‌ای زمان‌بر است و نمی‌توان به دلیل کیفیت پایین سوخت، برنامه ارتقای تکنولوژی خودروها را متوقف کرد.
مطابق مصوبه، حد مجاز استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی کشور تا پایان سال 1388، یورو2 و تا پایان سال1390، یورو3 است که سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده مصوبه فوق اصلاح و تا پایان سال1390، استاندارد یورو2 روی خودروهای تولید کشور اعمال شود.
این اصلاحیه به دلیل کیفیت بنزین و نفت و گاز تولیدی کشور است، اما نکته قابل توجه این است که کیفیت سوخت یکی از چندین عوامل موثر در مقدار مصرف سوخت و آلایندگی خودروهاست ضمن آنکه مهمترین عامل، تکنولوژی خودروهای تولیدی است. ارتقای تکنولوژی خودروها هم برنامه‌ای زمان‌بر است و نمی‌توان به دلیل کیفیت پایین سوخت، برنامه ارتقای تکنولوژی خودروها را متوقف کرد.
در حال حاضر فقط خودروهای با استاندارد یورو3 و یورو4 وارد کشور می‌شوند که از بنزین سوپر موجود در کشور استفاده می‌کنند و مشکل خاصی برای آنها ایجاد نشده است.
براساس اعلام مسئولان، عرضه سوخت با استاندارد یورو 5 از دو سال آینده به مرور در تمام جایگاه‌های کشور آغاز خواهد شد و با توجه به این تصمیم وزارت نفت، قرار بود اجرای استاندارد یورو 3 برای خودروهای داخلی از ابتدای سال آینده اجرایی نشود.
تاخیر در رسیدن به استاندارد آلایندگی یورو 3 در خودروهای داخلی در حالی است که در سال جاری میلادی کشورهای اروپایی استاندارد یورو 5 را در سطح آلایندگی خودروهای تولیدی اجباری کرده‌اند.از سویی دیگر اجرا نشدن طرح استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروها درحالی به دلیل آماده نشدن پالایشگاه‌های داخلی صورت گرفت که فرید عامری مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، شهریورماه خبر از تامین سوخت استاندارد از طریق واردات داد.
به گفته وی در صورتی که خودروسازان بتواند استاندارد یورو 3 را اجرا کنند، سوخت مورد نیاز تامین خواهد شد، اما از آنجا که تامین سوخت مورد نیاز تمام خودروهای داخلی از طریق واردات امکانپذیر نیست، این وزارتخانه اقدام به تدوین جدول زمانبندی جدیدی کرد که براساس آن و در صورت آماده شدن پالایشگاه‌های جدید و اتمام طرح بهسازی پالایشگاه‌های قدیمی، از دو سال آینده سوخت استاندارد به مرور در جایگاه‌های کشور عرضه خواهد شد.
به گفته عامری، در صورت تامین سوخت استاندراد و بهسازی پالایشگاه‌های کشور، امکان عرضه سوخت با استاندارد یورو 5 فراهم می‌شود و به این طریق از دو سال آینده توزیع سوخت با این استاندارد در جایگاه‌های کشور آغاز خواهد شد.
اما تاخیر در تامین سوخت استاندارد موجب شد تا خودروسازان نیز اقدام به تدوین جدول زمان‌بندی جدیدی برای اجرای طرح استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروها داخلی صورت دهند که براساس طرح یادشده، استاندارد یورو 3 حذف خواهد شد. با توزیع سوخت با استاندراد یورو 5 خودروسازان نیز ملزم به اجرای استاندارد یورو 4 در خودروهای داخلی خواهند شد.