فناوری اطلاعات بخش اعظمی از اقتصاد را تشکیل می دهد. آنچه این روند را به پیش می راند، اهمیت روزافزون مدیریت فناوری اطلاعات در تضمین عملکرد بهینه برای طی فراز و نشیب های چرخه های کسب و کار است. مطالعات جهانی نشریه اکسنچر حاکی از این است که شرکت هایی که در طول یک دوره پنج ساله رکود اقتصادی اوایل دهه ۱۹۹۰، بالاترین میزان سوددهی را به سهامداران شان داشته اند، به جای تمرکز، صرفاً روی کاهش هزینه ها، سعی در حفظ رشد درآمد و سوددهی داشته اند. تحقیقات دیگر اکسنچر که متمرکز بر نظارت و کنترل فناوری اطلاعات بوده نشان داد شرکت هایی که حاشیه سود بالاتری داشته اند، سهم بزرگ تری از بودجه فناوری اطلاعات خود را به جای فرآیندهای عملیاتی فنــــاوری اطلاعات، به نوآوری اختصاص داده اند. تامل روی نتایج این تحقیقات از منظر معاونان مدیرعامل در فناوری اطلاعات بیانگر نقش حساس آنها در طول چند سال آینده است، به ویژه با عنایت به این مهم که شرکت ها درصدد جذب هرچه بیشتر سود سهامداران برخواهند آمد اما برای معاونان در زمینه فناوری اطلاعات، پدیدآوری فضایی برای گفت وگوی لازم در جهت ایجاد تعادل مابین فناوری اطلاعات و ایجاد ارزش تجاری آسان نیست. یک بررسی دیگر اکسنچر در مورد مدیران ارشد و مدیران عامل نشان داد که بیشتر آنها هنوز از طرف مدیران عامل به جلسات برنامه ریزی استراتژیک دعوت نشده اند و این درحالــــــی است که از آنها انتظار می رود راه حل های مقطعی ارائه کنند.
مدیران ارشد باید پا فراتر از این محدودیت بگذارند و جزء بخش اصلی و لاینفک فرآیند برنامه ریزی استراتژیک شوند و این به معنای دور شدن از نقش سنتی یک فناوری است. تحقیقات مستمر اکسنچر در مورد ویژگی های شرکت های موفق نشان می دهد که آنها فناوری اطلاعات را به عنوان ابزاری به منظور نوآوری، ایجاد الگوهای تجاری کارآمدتر و همزمان با افزایش بهره وری به کار می گیرند. اکسنچر به ویژه معتقد است مدیران ارشد باید چهار کار انجام بدهند که از نقش فناوری اطلاعات به منظور یاری رساندن به شرکت های شان برای دستیابی به عملکرد موفق اطمینان حاصل کنند و به نوبه خود در حین روند، از لحاظ شخصی نیز عملکرد بهتر داشته باشند.
بحث مربوط به فناوری اطلاعات را روی ایجاد ارزش برای مشتری متمرکز کنید. به منظور دستیابی به عملکرد خوب در این بین، مدیران ارشد می توانند بحث فناوری اطلاعات را با همکاران خود در قالب نقشی که فناوری اطلاعات می تواند در حوزه هایی با اولویت از قبیل ایجاد رشد، کاهش ریسک و کوتاه شدن چرخه های زمانی داشته باشد، محدود کنند.
این دو موضوع را درنظر بگیرید؛
▪ به کارگیری قابلیت های فناوری اطلاعات برای سهولت بخشیدن به همکاری های تجاری.
▪ همکاری به منظور گسترش طرح ها برای تغییر مبتنی بر فناوری اطلاعات.
مدیران ارشد باید توجه خود را به کاهش ریسک، تقسیم سرمایه و پایه گذاری استانداردهای عملی از طریق کمک گرفتن از توانایی های خاص شرکت های ثالث معطوف کنند.یکی از عوامل مهم برای دستیابی به عملکرد موفق حاصل از شراکت، یک ساختار قراردادی خوب بر پایه پارامترهای مرتبط با ایجاد ارزش تجاری است. واگذاری کل عملکرد فنــــاوری اطلاعات (به صورت پیمانکاری) یا بخش های اصلی آن، معاون مدیرعامل را از بار مسوولیت استراتژیک آن معاف نمی کند، بلکه کاملاً برعکس. وی علاوه بر گفت وگوی مستمر با گروه پیمانکار باید قراردادی داشته باشد که به طور مشخص بیان کند از آنها در جهت ارتقای ارزش مشتری چه انتظاری می رود. برنامه کار سرمایه گذاری فناوری اطلاعات را بهینه کنید. تحقیقات اکسنچر نشان می دهد شرکت هایی با حاشیه سود بالا به طور خاص بودجه بیشتری را به فناوری اطلاعات جدید اختصاص می دهند و نسبت به هم ردیفان خود هزینه کمتری صرف فناوری اطلاعات می کنند. تحقیقات همچنین نشان داد که بیشتر از صد شرکت اروپایی، آنهایی که موفق به بهره وری بیشتری شده اند، تشکیلات it و نظارت خودشان را با واحدهای تجاری که ممکن است کاملاً متعدد و خـــــودگردان باشند، همسو می کنند. برای حصول به این سطح از عملکرد بالا، مدیران ارشد باید روشی را اتخاذ کنند که به ایجاد و متعاقباً تحقق بخشیدن طرح و نقشه فناوری اطلاعات منجر شود که از درست بودن مسیر سرمایه گذاری بودجه فناوری اطلاعات اطمینان حاصل کنند. این امر مستلزم آن است که مدیران ارشد مراقب باشند که سرمایه ها به دلایلی از قبیل فشار سیاسی، خودمحوری، آشفتگی و سوءتفاهم در مورد رابطه بین فناوری اطلاعات و ارزش مشتری به حوزه های کم اهمیت تر سرازیر نشوند.
علاوه بر این، مدیران ارشد باید از حوزه آموزش بهره گیرند و قادر به تغییر مدیریت و مدیریت برنامه باشند تا تمام سطوح دپارتمان فناوری اطلاعات را مجهز کنند و همراه با توجه ویژه یی که به همکاری فعال با هم طرازان خود در محدوده تجاری معطوف می کنند، به محقق کردن طرح ها و نقشه ها کمک کنند. همچنین مدیران ارشد باید نسبت به تغییرات خارجی که ممکن است باعث بی اعتباری یک مورد تجاری شوند، آگاه باشند و برای تنظیم بعدی آماده شوند.
فناوری اطلاعات را به منظور بهبود قابلیت ها و پیامدهای کسب و کار تغییر دهید. روندهای جدید، ابزارها، قابلیت ها و معماری ها، منبعی همیشه تازه از فرصت های جدید برای بهینه سازی فرآیند فناوری اطلاعات هستند. از وظایف مدیر ارشد این است که این فرصت ها را ارزیابی کند و آنهایی که شامل تبعاتی مثل کارایی مثبت و زیربنایی می شوند، توصیه کند.
فرانک صادقی