دون شک سیستم مدیریت محتوای وردپرس قدرت بالایی در زمینه بهینه سازی برای موتور جستجو ( SEO ) داره. ولی وقتی بهترین نتیجه بدست میاد که از قابلیت های وردپرس به درستی استفاده بشه. با رعایت کردن چند نکته میتونیم این قدرت رو چند برابر افزایش بدیم تا موقعیت بهتری در نتایج موتورهای جستجو بدست بیاریم .
برسی “قالب بندی لینکهای وردپرس” از نظر SEO
permalinkها تاثیر مهمی در موتور جستجو دارند ؛ وردپرس این قابلیت رو میده که لینک پستها رو به صورت دلخواه قالب بندی کنیم.
در پنل تنظیمات > پیوند یکتا (Settings > Permalinks) میتونید نوع قالببندی لینک رو تنظیم کنید.
۴نوع قالب وجود داره:
* پیشفرض: این نوع لینک کوتاه ترین لینک رو برای پست ها ایجاد میکنه ولی نوع لینک داینامیکه و به شدت با موتور جستجو مشکل داره.
* روز و نام: نام پست به همراه تاریخ روز ، ماه و سال نمایش داده میشه که یکم طولانیه.
* ماه ونام: مثل حالت قبلی ، با این تفاوت که “روز” رو شامل نمیشه. عددهایی که به عنوان تاریخ در لینک قرار میگیره ارزشی برای موتور جستجو نداره و فقط url رو طولانی تر میکنه
* عددی: دقیقا مثل حالت اول ، با این تفاوت که آدرس داینامیک نیست و به جای اون از کلمه archives استفاده شده.(مسلما از حالت اول خیلی بهتره)
اما در بخش ساختار دلخواه میتونیم به صورت دلخواه url رو قالب بندی کنیم.
میتونیم از نام پست ، نام تگ ، نام دسته ، نام نویسنده ، کلمات دلخواه و… استفاده کنیم:
* %year% سال انتشار پست
* %monthnum% ماه انتشار پست
* %day% روز انتشار پست
* %hour% ساعت انتشار پست
* %minute% دقیقه انتشار پست
* %second% ثانیه انتشار پست
* %postname% نام پست
* %post_id% عدد id پست
* %category% دسته بندی پست
* %tag% تگ پست
* %author% نویسنده پست
سال ، ماه ، روز ، ساعت ، دقیقه و ثانیه فقط اعدادی هستن که باعث طولانی شدن url میشن و این (url های طولانی) برای موتورهای جستجو جالب نیست.
نام پست که حتما باید در permalink استفاده کنید ، علاوه بر اینکه هنگام نوشتن پست قابل تنظیمه، هم برای کاربر مشخص میکنه که url مربوط به چه مطلبیه و هم برای بهینه سازی موتور جستجو مناسبه.
استفاده از نام نویسنده پست هم میتونه مفید باشه، اگه به انگلیسی نمایش داده بشه.
category و tag فقط در صورتی میتونه مفید باشه که برای هر پست فقط یک برچسب و فقط یک موضوع انتخاب کنیم !
خوب! این کارتقریبا غیر ممکنه ، چون خیلی مواقع نوشته ما به چند موضوع تعلق داره و درمورد برچسب ، فلسفه وجود برچسب اینه که به هر نوشته ای نسبت داده بشه! به همین دلیله که وردپرس توصیه کرده که از tag و category در پیوند یکتا استفاده نکنیم
فقط درصورتی که اطمینان دارید هرگز برای یک پست ، بیشتر از یک category استفاده نکرده اید (و استفاده نخواهید کرد!) قرار دادن category (به همراه نام پست) در پیوند یکتا از نظر سئو میتونه مفید باشه:
/%category%/%postname%/
در غیر این صورت، بهترین انتخاب استفاده از postname است:
/%postname%/
که url نوشته شما به اینصورت میشه:
www .yoursite.com/your-post-name
اگه چند نوشته با یک اسم داشته باشید و هنگام ارسال پست
permalink رو تغییر ندید، وردپرس به نوشته های بعدی یک عدد اضافه میکنه. مثل:
pasargad-graphic.com/blog/wordpress-permalink-seo/
pasargad-graphic.com/blog/wordpress-permalink-seo-2/
چند نکته :
* هنگام ارسال پست، حتما پیوند یکتا رو تغییر بدید.
* با حذف کلمات اضافی ، url رو کوتاه کنید.
* کلمات کلیدی که در عنوان استفاده کردید رو حذف نکنید.
* موتورهای جستجو با url های زبان انگلیسی راحت ترند.
مثلا وقتی عنوان پست “۱۰ نکته برای افزایش امنیت وبلاگ وردپرس شما” باشه، پیوند یکتا میتونه این باشه:
wordpress-security-tips
اگه لینکهای زیادی درایندکس گوگل دارید و قالب پیوند یکتا رو تغییر بدید،
چند ماه زمان میبره تا گوگل لینک های جدید شما روجایگزین کنند