اگه با مایا 6 کار کرده باشید میبینید که Fur در برابر Hair حرف زیادی برای گفتن نداره.


با توجه به ویژگی Hair که خیلی کار انیماتور رو آسون کرده کاربرد Fur محدود میشه.


البته این نظر من هست. شاید هنوز Hair در برابر Fur کمبود داشته باشه.


برای ساخت و ویرایش مو چندین تنظیم اساسی هست که با کمی دستکاری به نتیجه دلخواه می رسید.


اول یک Nurbs Plane بسازید. ابعادش زیاد فرق نمیکنه اونقدر بزرگش کنید که Grid رو بپوشونه. اگر منوی Fur رو از مجموعه Rendering نمیبینید به Window>Setting Preferences>Plug-in Manager برید و جلوی Fur.mll در قسمت Loaded یک " √" بزنید.


حالا Plane رو انتخاب و به Fur>Attach Fur Description>New بروید.


سپس Fur رو انتخاب کنید و به Fur>Fur Description (more) > Create Unattached رفته و بعد به Fur > Fur Description (more) > Duplicate > FurDescriptionName بروید.


یه بار هم به Fur > Switch Feedback To > FurDescriptionName برید.­


حالا به متریال مو میرسیم. مو رو انتخاب و به Tab "FurDescription1" برید.


گزینه Density برای میزان پر بودن مو هست. Global Scale هم برای قطر و اندازهء مو هست.


میرسیم به رنگ:


Base/Tip Color به ترتیب رنگ پایه و نوک مو ها هستند.


Base/Tip Ambient Color به ترتیب برای روشنایی پایه و نوک موها هستند.


Specular Color برای میزان بازتاب نور هست.


Specular Sharpness برای میزان تندی بازتاب هست.


این هم بقیه تنظیمات:


طول مو

Length


میزان بی مویی

Baldness


انحراف

Inclination


انحراف قطبی

Polarity


کدورت پایه و سر مو

Base/Tip Opacity


فرخوردن پایه و سر مو

Base/Tip Curl


عرض پایه و سر مو

Base/Tip Width


به هم ریختگی

Scraggle


کثرت به هم ریختگی

Scraggle frequency


تاثیر پذیری در به هم ریختگی

Scraggle Correlation


گیره مو (گل سر!)

Clumping


جاذبه پذیری

Attraction