گزارش تصویری از نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2013
در این نمایشگاه حدود یک هزار غرفهدار از دوازدهم تا بیستونهم سپتامبر تلاش میکنند با 159 دسته نوآوری در عرصههای مختلف مخاطبان را به خرید خودروی جدید تشویق کنند.توجه به ارتباط دیجیتالی خودروها با یکدیگر از ویژگیهای برجسته شصتوپنجمین نمایشگاه خودروی فرانکفورت است. خودروهای هوشمند قرن بیستویکم موانع و محدودیتها را حتی از پشت تپهها و پیچها هم تشخیص میدهند و با داشتن سامانههای خودکار، کار راننده را تا حد امکان کم میکنند. کارشناسان، ارتباط دیجیتالی خودروها را به انقلابی در صنعت خودرو تعبیر میکنند. ارائه موتورهای کممصرف و گرایش روزافزون به اتومبیلهای دوگانهسوز (برق و بنزین) نیز همچون سالهای اخیر از اهداف اصلی تولیدکنندگان بودهاند. در این میان فولکسواگن و بامو، دو امپراتور جهان خودرو، با ارائه مدلهای الکتریکی سعی در ایجاد تکاپو در بازار خودروهای برقی دارند.خودروهای برقی در سالهای اخیر با استقبال چندانی مواجه نشدهاند. کمبود ظرفیت و قیمت بالای تولید باتریها در کنار توان محدود موتورهای برقی خودروسازان را به سوی برقیکردن خودروهای کوچکتر و سبکتر سوق داده است. افزون بر این، خودروهای جدید به مراتب کممصرفتر از اتومبیلهای نسل گذشته هستند و تولیدکنندگان از این طریق فشار افزایش قیمت سوختهای فسیلی بر خودروداران را تا حدی جبران کردهاند.به همین جهت پروژه برقیکردن خودرو در سالهای اخیر در حد ارائه نمونههای نمایشگاهی باقی مانده است. تنها خودروهای هیبریدی (برق-بنزین) نظر خریداران را به خود جلب کردهاند. صنعتگران ژاپنی، به ویژه خودروسازی تویوتا، از جمله پیشگامان اصلی در این عرصه هستند.در نمایشگاه فرانکفورت 2013 اما اتفاق جدید رخ داده است. فولکسواگن "E-Up" را عرضه کرده است. "Up" آخرین مدل کوچک فولکسواگن است که حدود دو سال پیش معرفی شد. مدل تمامبرقی این خودرو در فرانکفورت، اعلام رسمی حضور این خودروساز در عرصه اتومبیلهای الکتریکی است.
فولکسواگن همچنین گلف الکتریکی را هم در نمایشگاه 2013 در معرض دید علاقهمندان قرار داده است.
طراحان بامو در مونیخ هم مدل "i3" را برای نمایشگاه سال جاری آماده کردهاند. کلاس "3" از کلاسهای کوچک این خودروساز آلمانی است که حالا با موتور برقی و بدنه ساختهشده از فیبر کربن تولید انبوه خواهد شد. مهندسان بامو همچنین با تجهیز مدل "i8" به موتور هیبریدی، مصرف سوخت آن را تا حد چشمگیری کاهش دادهاند. باتریهای موتور برقی این خودرو را میتوان با اتصال به پریز برق هم شارژ کرد.رنجروور Startechکمپانی Startech یک رنجروور را در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش کذاشته که در آن از مواد پلاستیکی PUR Rim استفاده شده است. سپر جلو کاملا تغییر کرده و نه تنها چهره رنجروور را تغییر داده بلکه حالت آیرودینامیکی آن را نیز بیشتر کرده است. همچنین یک بال نیز در عقب خودرو بکار رفته که به کمک آن فشار وارد شده روی چرخهای جلو در سرعتهای بالا کمتر میشود.
اگر به عقب خودرو نگاه کنید، اولین تغییراتی که مشاهده میکنید سپر و خروجی اگزوزهای اسپرت هستند که کاملا با دیگر تغییرات رنجروور هماهنگی دارند.
جالب است بدانید که کمپانی Startech یکی از زیر شاخههای Brabus است.
بامو M6 و هامان
یکی از خودروهای مطرحی که در غرفه هامان به چشم میخورد بامو M6 مدل Gran Coupe است. روی این خودرو برند جدید هامان به نام Mirror GC هک شده که بسیار شبیه به مدل M6 Mirror است که در نمایشگاه ژنو پیشتر رونمایی شده بود.
سپرهای جلو و عقب کاملا تغییر کرده و هواکشهای جلویی خودرو نیز متفاوت از مدل Mirror هستند. سپر عقب نیز سه تکه است و درپوش موتور جلو از فیبرکربن ساخته شده است.
هامان در این خودرو از رینگهای سبک وزنی به نام Unique Forged Formula استفاده کرده که 9 پره هستند و در جلو و عقب 21 اینچی میباشند.
در داخل نیز پدالها آلومینیومی هستند و کف پوش و روکش چرمی M6 نیز توسط هامان تغییر کردهاند.
لامبورگینی Hamann Nervudo
هامان مدل لامبورگینی Nervudo را در نمایشگاه فرانکفورت در معرض دید عموم گذاشته است. این خودرو بر پایه لامبورگینی آونتادور است و یکی از جاذبههای غرفه هامان به شمار میآید.
در جلوی Nervudo سپر دو تکه وجود دارد که از فیبرکربن درست شده و چهره این ایتالیایی را خشمگینتر از قبل کرده است. درپوش موتور آن نیز به صورت شیشهای است که این امکان را فراهم کرده تا بتوان داخل آن را مشاهده کرد.
در عقب نیز سپر و بال عقب تغییر کرده که همگی از فیبرکربن ساخته شدهاند. همچنین اگزوزهای Nervudo توسط هامان تغییر کرده است.
رینگهای Nervudo در جلو از نوع 20 اینچی و در عقب از نوع 21 اینچی میباشند.
هامان توانسته به کمک سیستم ECU نصب شده روی Nervudo توان تولیدی آن را از 700 اسببخار به 760 اسببخار ارتقا دهد.
منصوری و فراری F12
منصوری در نمایشگاه فرانکفورت حسابی خودی نشان داده است و خودروهای بزرگی را در غرفه خود به نمایش گذاشت است. یکی از آنها یک فراری F12 La Revoluzione است که بر پایه F12 Berlinetta ساخته شده و توانسته به خوبی چشمها را مجذوب خود کند.
قسمت خارجی بدنه از فیبرکربن کار شده و ورودیهای هوای جلویی تغییر کرده است. سپر عقب و خروجی اگزوزها نیز تغییر کرده و چهره F12 را بسیار وحشیتر کرده است.
منصوری یک ECU جدید را روی این خودرو نصب کرده و توربو شارژری بزرگتری را روی F12 پیاده سازی کرده است. با تمامی تغییراتی که منصوری ایجاد کرده توانسته 1200 اسببخار(!) را از موتور 12 سیلندر 6.3 لیتری بگیرد که تعجب آور هم نیست که میتواند صفر تا صد کیلومتر را در 2.9 ثانیه طی کند.
اگر خیلی از این خودرو خوشتان آمده و قصد خرید آن را دارید، باید بدانید که منصوری قیمت آن را 1 میلیون و 300 هزار یورو تعیین کرده است.
پورشههای TechArt در فرانکفورت
شرکت TechArt دستی به سر و روی پورشه کاین کشیده و این خودرو را در دو نوع مختلف و با دو اسم متفاوت عرضه کرده است. یکی از آنها Gold Edition نام دارد و به صورت اختصاصی برای بازار چین درست شده است. البته همین خودرو را میتوان در دو پکیج متفاوت تهیه کرد. یکی از آنها Aerokit نام دارد که خودرو قرمز است و به چرخهای طلایی مزین شده است.
همچنین از نظر فنی نیز TechArt کاین را در دو نوع مختلف عرضه خواهد کرد. یکی از آنها TA 058/T1 نام دارد که مجهز به یک پیشرانه 4.8 لیتری توئین توربو است و میتواند 560 اسببخار را تولید کند. کیت دیگر که روی کاین نصب میشود TA 058/T2 نام دارد و توان تولید 660 اسببخار را دارد.
مکلارن 12C منصوری در فرانکفورت
منصوری این بار به سراغ مک لارن 12C رفته و در نمایشگاه فرانکفورت 2013 از این نسخه فیروزه ای رنگ رونمایی کرده است. اگرچه در سال های اخیر با کارهای این تیونر معروف اخت شده ایم اما این مک لارن 12C به دلیل بدنه غیر معمولش، محصولی کاملا استثنایی به شمار می آید.
حال اگر نگاهی به زیر کاپوت این اعجوبه بیندازیم می بینیم که قدرت پیشرانه آن به لطف سیستم اگزوز جدید، سیستم جدید مدیریت پیشرانه و ----رهای هوای اسپرت کمی افزایش یافته است. در نتیجه مک لارن 12C منصوری می تواند 670 اسب بخار در 7100 دور در دقیقه تولید کند در حالیکه قدرت نسخه استاندارد آن 608 اسب بخار می باشد. به علاوه حداکثر گشتاور آن تا 675 نیوتن متر در 3000 تا 6500 دور درقیقه افزایش پیدا کرده است و لذا به کمک این تغییرات می تواند به حداکثر سرعت 353 کیلومتر در ساعت دست یابد.
از نظر طراحی نیز مک لارن 12C منصوری پنل های سفارشی متعددی در بدنه آن نصب شده و دارای کیت بدنه غیر معمولی میباشد. از برخی ویژگی های قابل توجه آن می توان به درپوش کم وزن موتور، چراغ های LED روز، سقف فیبر کربنی، سپر جلو و عقب، بال جانبی آینه ها و بال عقب اضافی اشاره کرد.
شورلت کامارو در فرانکفورت
در سال میلادی جدید نمایشگاه فرانکفورت شاهد سری جدیدی از کامارو در دو مدل کانورتیبل و کوپه است.
این سری از کامارو از سیستم Mylink که جدید ترین سیستم رادیویی این کمپانی میباشد بهره میبرد. آخرین نسخه از این ماشین عضلانی و معروف آمریکایی نشان دهنده ی مهمترین تغییرات در طراحی مجدد این خودرو پس از معرفی کامارو نسل پنجم به عنوان یک اتومبیل مفهومی و خیابانی در سال 2006 میباشد.
دکتر Thomas Sedran مدیر عامل شورولت در اروپا در این باره میگوید: کامارو همیشه با کارایی بالا و لذت رانندگی همراه بوده و ما با غرور ویژهای به مدل کوپه و کانورتیبل آن افتخار میکنیم.
شورولت با ترکیب کردن تکنولوژی پیشرفته و ویژگیهای دیگر راحتی بیشتری را در ازای دریافت پول بیشتر در اختیار مشتریان قرار داده است.
آیرودینامیک پیشرفته:
این نسل از کامارو دارای بهبود عملکرد در آیرودینامیک است که باعث ارائه موثر خنک سازی و پایداری در سرعت های بالا میشود.
این مدل در جلو پنجره ی خود دارای یک پنجره ی مشبک گسترده تر و پایین تر نسبت به مدل پیشین و یک پنجره ی مشبک فوقانی است که به کم کردن حرارت کاپوت و موتور و همچنین بهبود آیرودینامیک کمک شایانی میکند.
مشخصات فنی:
نوع موتور: V8
حجم موتور: 6.2 لیتر
سیستم انتقال قدرت: 6سرعته دستی یا خودکار
قدرت: 426 اسببخار در 5900 دور در دقیقه
گشتاور: 569 نیوتنمتر در 4600 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100 در مدل کوپه (گیربکس دستی): 5.2 ثانیه
شتاب0 تا 100 در مدل کانورتیبل (گیربکس دستی): 5.4 ثانیه
غرفه مرسدسبنز در فرانکفورت
مرسدس مانند همیشه در نمایشگاه فرانکفورت بسیاری از علاقه مندان خودرو را به خود جذب کرده و در غرفه خود از آخرین محصولات خود رونمایی کرده است که در میان آنها میتوان کلاس S مدل 2014 را دید، خودرویی که برای رونمایی رسمی آن مرسدس بنز حسابی پر خبر بود.
مرسدسبنز بسیار خوب میتواند خودرویی بسازد که نسبت به مدل قبلی کاملا دگرگون شده و در عین حال هنوز جذاب و شکیل باشد. شاید اگر به غرفه مرسدس در نمایشگاه فرانکفورت نگاهی بیندازید شاخصترین آنها کلاس S کوپه باشد که البته نمونه مفهومی است اما از همین مدل هم معلوم است که بسیار خودروی زیبا و پر فروشی خواهد بود. البته در مقالهای جداگانه به این خودرو خواهیم پرداخت و خواهیم دید که در آن چه قلبی میتپد!
در زیر میتوانید عکسهای غرفه مرسدس را در نمایشگاه فرانکفورت مشاهده کنید.
غرفه فراری در فرانکفورت
در یک نمایشگاه، هیچ خودروسازی نمیتواند مانند فراری جمعیتی را به دور خود جمع کند، این بار هم با حضور خودروهایی مانند فراری 458 Sepciale جمعیتی بیش از پیش در غرفه این خودروساز معروف ایتالیایی جمع شده بودند.
فراری 458 Speciale دارای یک پیشرانه 8 سیلندر 4.5 لیتری است که میتواند 597 اسببخار تولید کند. در حقیقت این بیشترین نیرویی است که فراری توانسته تا به حال از یک پیشرانه 8 سیلندری بگیرد.
در زیر میتوانید عکسهایی از غرفه فراری در نمایشگاه فرانکفورت را مشاهده کنید.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)