معماي حلزون تلویزیون، در فاز دوم!
مسئولان سازمان نظام پزشکی تاکید کردند كرم حلزون با وجود دارا بودن مجوز تولید و توزیع اما مجوز تبلیغات خود را دریافت نکرده و تبلیغات آن غیرقانونی است.
روزنامه هفت صبح:
سازمان نظام پزشكي : مجوز تبليغات كرم حلزون را صادر نكردهايم
در روز پنجشنبه گزارشی با عنوان «معمای حلزون 28 میلیارد تومانی» چاپ کردیم و به واکاوی معماهای پیرامون کِرم حلزون و هزینههای تبلیغات آن پرداختیم. پس از چاپ گزارش، بازتابهای زیادی در بین مخاطبان روزنامه و جامعه پزشکان ایجاد شد و در تماس با روزنامه خواستار بررسی دقیق مجوزهای این کرم و شيوه تبلیغات این محصول شدند. خبرنگار هفت صبح از سه مرجع مختلف موضوع را پیگیری کرد؛ «دفتر نظارت و ارزیابی فرآوردههای آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و شرکت سپیده ماهان به عنوان تولیدکننده این کرم.» مسئولان وزارت بهداشت عنوان کردند ارزیابیهایی ویژه ای برای بررسیهای خواص و تاثیرات این کرم در حال انجام است و تا آخر هفته نتایج نهایی آن اعلام میشود. از طرف دیگر مسئولان سازمان نظام پزشکی تاکید کردند این کرم با وجود دارا بودن مجوز تولید و توزیع اما مجوز تبلیغات خود را دریافت نکرده و تبلیغات آن غیرقانونی است. شرکت سپیده ماهان هم با وجود توافقهای قبلی تا لحظه تنظیم گزارش مجوزهای مربوطه خود را ارسال نکرده است. جزئیات این ماجراها در گزارش امروز هفت صبح.
وزارت بهداشت: در دست پیگيری است
دفتر نظارت و ارزیابی فرآوردههای آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت اولین نهاد نظارتی است که با آن تماس میگیریم. یکی از پزشکان این دفتر که به عنوان کارشناس نظارت بر لوازم بهداشتی - آرایشی فعالیت میکند به هفت صبح میگوید: «تیم ویژهای برای بررسی خواص این کرم و میزان تاثیرات آن در وزارت بهداشت تشکیل شده و مشغول بررسی هستند. کارشناسان وزارت بهداشت از کارخانه تولید این کرم بازدید کردهاند و احتمالا نتیجه نهایی آن تا آخر این هفته مشخص ميشود.»
سه مرحله برای تولید مجوز
برای آنکه یک محصول بهداشتی- آرایشی مراحل قانونی را طی کند باید از سه مرحله عبور کند که دو مرحله آن به وزارت بهداشت مربوط است و مرحله آخر نیز به سازمان نظام پزشکی.
در مرحله اول یک شرکت بهداشتی- آرایشی باید قبل از تولید محصول خود، مجوز تولید را از وزارت بهداشت دریافت کند.
پس از تولید محصول، مرحله دوم دریافت مجوز آغاز میشود: مجوز توزیع. این مرحله هم به عهده وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت محصول تولید شده را با معیارها و استانداردهای لازم بررسی و در صورت دارا بودن استانداردهای مورد تایید وزارت بهداشت، مجوز توزیع را صادر میکند.
مرحله سوم به عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته شده است. شرکتهای غذایی، بهداشتی، آرایشی و... پس از دریافت مجوزهای تولید و توزیع، باید به سازمان نظام پزشکی مراجعه و برای تبلیغات خود مجوز دریافت کنند تا سلامت مصرفکنندگان با تبلیغات غیرواقعی به خطر نیفتد. سازمان نظام پزشکی با تنظیم «آییننامه تبلیغات» آن را به عنوان مرجع صدور مجوز تبلیغات قرار داده است. فرض کنید شرکتی محصولی را برای تقویت مو تولید و مجوزهای تولید و توزیع آن را از وزارت بهداشت دریافت میکند، این شرکت اما در مرحله تبلیغات خود ادعا میکند که محصول تولید شده از ریزش مو جلوگیری میکند و موجب رویش مجددا مو میشود. شرکت فوق با وجود آنکه مجوزهای لازم برای تولید و توزیع را دریافت کرده اما در تبلیغات خود تاثیری خلاف حقیقت را عنوان کرده است. به همین دلیل شرکتهای آرایشی -بهداشتی موظف هستند پیش از هر گونه تبلیغات در رسانههای دیداری و شنیداری صحت ادعاهای تبلیغاتی خود را به سازمان نظام پزشکی ارائه دهند.
سازمان نظام پزشکی: حلزون مجوز تبلیغ ندارد
برای پی بردن به مجوزهای اخذ شده توسط کرم حلزون، با دکتر حجت ا... مقيمي مسئول نظارت بر تبليغات سازمان نظام پزشکي کشور گفت و گو کردیم. دکتر مقیمی در این رابطه میگوید: « سازمان نظام پزشکی در مورد کرم حلزون سه سوال را از وزارت بهداشت پرسیده است. آیا این کِرم مجوز تولید دارد؟ که جواب وزارت بهداشت مثبت بود. سوال بعدی این بود آیا این شرکت مجوز ثبت شرکتها را دارد و پروسه قانونی خود را طی کرده است که باز هم پاسخ سوال وزارت بهداشت مثبت بود.
سوال سوم را از اداره آزمایشگاه وزارت بهداشت پرسیدیم: آیا ادعاهای مطرح شده در تبلیغات این محصول صحت دارد؟ کارشناس مربوطه پاسخ داد ما فکر نمیکنیم این محصول چنین اثراتی داشته باشد اما در مرحله تحقیق هستیم.» سوال بعدی این است که آیا مجوز تبلیغات کرم حلزون را سازمان نظام پزشکی ارائه داده است؟ مسئول نظارت بر تبليغات سازمان نظام پزشکی اینگونه پاسخ ما را میدهد: «کرم حلزون هیچ مجوزی برای تبلیغات از سازمان نظام پزشکی دریافت نکرده است. سازمان نظام پزشکی در نامهای به شرکت تولید کننده و توزیع کننده این کرم خواستار توقف آگهیهایی آن شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
متاسفانه صدا و سیما برای پخش آگهیها فقط مجوزهای تولید را بررسی میکند و با مبالغ بالا اقدام به جذب آگهی میکند. قانون مصوب مجلس است که پیش از هرگونه پخش آگهیهای خوراکی، بهداشتی، آرایشی و... سازمان نظام پزشکی استانداردهای لازم را بررسی کند اما متاسفانه صدا و سیما به این موضوع بیتوجه است. این موضوعات مربوط به سلامت مردم است و با یک اشتباه ممکن است جان مردم در خطر بیفتد.» با وجود این ماجراها سرنوشت این محصول به کجا خواهد رسید؟ دکتر مقیمی میگوید: «متاسفانه با وجود پیگیریهای فراوان سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت هنوز نتایج تحقیقات خود را به ما اعلام نکرده و ما دلیل این اتفاق را نمیدانیم. به نظر میرسد تا یک هفته آینده همه چیز مشخص شود.»
وزارت بهداشت باید بررسی کند
«دکتر داریوش طاهرخانی»، عضو شورای عالی نظام پزشکی در رابطه با تبلیغات غیر قانونی شرکتهای آرایشی بهداشتی به هفتصبح میگوید: «اگر یک محصولی بدون دریافت مجوز از سازمان نظام پزشکی اقدام به تبلیغات کند وزارت بهداشت باید این موضوع را بررسی کند. در صورت تایید عدم مجوز محصول و تبلیغات خلاف واقعیت، شرکت فوق به حراست سازمان نظام پزشکی معرفی میشود تا در مورد تبلیغات غیر قانونی خود توضیح دهد.
اگر ادعاهای مطرح شده در تبلیغات خلاف واقعیت باشد ابتدا برای مسئول فنی آن شرکت اخطاریه صادر میشود ، اگر مورد توجه قرار نگرفت 10 روز بعد احضاریه صادر میگردد. در نهایت اگر باز هم نسبت به احضاریه بیتفاوتی صورت گیرد حکم مسئول فنی آن مرکز باطل میشود. این شرکتها بدون مسئول فنی نمیتوانند کار کنند و با این کار در واقع آن شرکت تعطیل میشود.»
مجوزها نرسید
با وجود پیگیریهای خبرنگار هفتصبح شرکت تولید کننده کرم حلزون هنوز مجوزهای خود را برای این روزنامه ارسال نکرده است.بدیهی است روزنامه هفتصبح آمادگی دارد تا پاسخهای احتمالی مسئولان و مجوزهای این شرکت را به چاپ برساند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)