صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 19

موضوع: ღ.•*♥*•.ღ سیره امام علی ( علیه السلام ) در تربیت فرزند ღ.•*♥*•.ღ

  1. #1
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    ღ.•*♥*•.ღ سیره امام علی ( علیه السلام ) در تربیت فرزند ღ.•*♥*•.ღ


    nqcl3t0sii949tf92htfسیره امیرالمؤمنین امام علی ( علیه السلام ) در تربیت فرزندwh2x7k6llxrbqflljpam


    60189835881933727293



    مقوله تربیت از ابتدایی‏ترین و اساسی‏ترین نیازهای زندگی بشری ‏است و نه تنها تربیت لازمه جدایی ناپذیر زندگی که متن آن بوده و بلکه زندگی ، از گهواره تا گورش جلوه‏ای از آن است .

    انسان تنهادر پرتو تربیت صحیح است که به ‏عنوان موجودی هدفمند و اندیشه ورز به اهداف وآرمانهای خود دست‏ یازیده و قله رفیع سعادت مطلوب‏خویش را فتح می‏نماید ; از این رهگذر برای انسان مسلمان تربیت ‏اسلامی ضرورتی مضاعف دارد زیرا انسانی که گردنبند مروارید دانه ‏دین و بندگی خالق متعال رابر گردن آویخته جز در پرتو تربیت‏ صحیح اسلامی به مدال افتخار عبودیت و تسلیم نائل نمی آید ، ازسویی دیگر چنین انسان مسلمانی برای پیمودن راه سعادت و بندگی ‏احتیاج به الگوهای مطمئن عملی دارد تا با نصب‏ العین قراردادن‏ دیدگاه ها و سیره عملی آنان ، هم راه صحیح بندگی و سعادت را بپیماید و هم در این وادی سریعتر گام نهد و سریعتر به مقصد نایل آید ، از این رو معصومین (علیهم السلام) که از گوهر عصمت‏ و مصونیت از خطا و اشتباه برخوردارند ، بهترین و مطمئن ‏ترین‏ الگوهای تربیتی بوده و ارائه دیدگاههاو کشف و عرضه سیره تربیتی ‏آنان یک ضرورت انکارناپذیر برای پویندگان عرصه تعلیم و تربیت‏ اسلامی است و در این میان ، ارائه دیدگاههاو سیره تربیتی امام ‏علی (ع) که خود « اب الائمه‏ » و سرسلسله جانشینان به‏ حق نبوی ‏و سرآغاز تجلیگاه امامت معصومین (علیهم السلام) و نخستین‏ تشکیل دهنده حکومت اسلامی علوی است ، بر ضرورت این کار می‏افزاید .




    60189835881933727293


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  2. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  3. #2
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض

    nqcl3t0sii949tf92htfمبحث ‏اول wh2x7k6llxrbqflljpam
    اهمیت تربیت فرزندان و ضرورت تسریع در آن و هدف‏ نهایی از آن

    60189835881933727293


    الف) اهمیت تربیت فرزندان


    تربیت از حیاتی ترین ابعاد زندگی انسان است و در پرتو آن ،انسان به سعادت مطلوب نائل می‏آید .

    بزرگ مربی اسلام ، امام علی (ع) در سخنان پربار خود بارها و بارها از این امر مهم پرده برداشته و آثار و نتائج مثبت تربیت فرزند و پیامدهای منفی بی‏توجهی به آن‏را بیان داشته‏ اند . اما پیش از بیان دیدگاههای حضرت در این‏ زمینه ، مناسب است نوع نگرش و برداشت آن حضرت را از فرزند ارائه نمائیم . بر خلاف برداشت و نگرش برخی افراد که از فرزند بیشتر به عنوان ابزاری برای پاسخگویی به نیاز عاطفی والدین و نیز عضوی برای تامین و خدمت‏ به خانواده و مایه فخر و مباهات ‏والدین نگریسته می‏شود ، امام علی (ع) به فرزند بسی فراتر از این نگریسته و آن را عطیه ه‏ای الهی بر شمرده‏ اند که در پرتو توجه ‏و تربیت والدین به رشد کافی رسیده و در پی نیکوکاری و احسان به ‏والدین بر می‏آید .

    در نهج‏ البلاغه آمده است که : «در حضور امام‏ علی (ع) مردی به دیگری تولد پسرش را این چنین تبریک گفت : «گوارایت‏ باد رزم جویی سوارکار !» آن حضرت از این نوع تبریک گفتن‏ او نهی نمود و تبریک گفتنی این چنین رابه او توصیه نمود : « امید که بخشنده‏ اش را سپاسگزار باشی و این عطیه الهی مبارکت‏ باد، او به رشد دلپذیر برسد و تونیز ازنیکی و خیرش بهره‏مند شوی . » (1)


    پس از آن که از نگرش امام علی (ع) نسبت‏ به فرزند آگاه ‏شدیم ، اینک به آثار و نتایج تربیت فرزند از دیدگاه آن حضرت‏ اشاره می‏کنیم . آن حضرت درسخنی کوتاه و در عین حال عمیق و ظریف، تربیت و ادب‏ آموزی را میراثی بی مانند تلقی نموده‏ اند . معمولا با در گذشت انسان ، نگهبان میزان و مقدار میراث به ارث گذاشته ‏او معطوف است و چنانچه فردی متمول و ثروتمند باشد ، اقلامی ازمیراث همانند زمین ، خانه و ماشین در نظر کوته نظران ، بزرگ ومهم جلوه می‏نماید اما از دیدگاه امام مربیان ، علی (ع) ،میراثی به مانند ادب و تربیت وجود ندارد « لامیراث کالادب ‏» (2) و هرگز املاک و دارایی‏ های باقیمانده مادی ، قابل مقایسه بامیراث گرانبهای ادب و تربیت صحیح برای فرزندان نیست .

    واز این‏روست که در سخنی دیگر ، آن حضرت فرمود : «گرانبهاترین چیزی که‏ پدران برای فرزندانشان به ارث می‏گذارند ، ادب است .» (3)



    60189835881933727293


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  4. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  5. #3
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض



    60189835881933727293

    امام علی (ع) ثمره و محصول تربیت صحیح را پرورش فرزند صالح وپیامد بی‏توجهی به امر خطیر تربیت را « رشد یافتن فرزند ناصالح‏ » برشمرده و برای هریک از این دو ، آثار و نتائج مثبت و منفی‏ بیان نموده ‏اند .

    از دیدگاه آن حضرت فرزند صالح مایه انس و آرامش والدین است لذا می‏فرماید : «انس و آرامش در سه چیز است: همسری که با شوهرش توافق داشته باشد ، فرزندی که صالح باشد وبرادری که موافق و هم راءی انسان باشد .» (4)

    همچنین درسخن دیگری فرزند صالح را نیکوترین یادگار و بلکه مساوی با همه‏یادگارهای باقیمانده از والدین ، معرفی می‏نماید : « الولدالصالح احد الذکرین ‏» . مرحوم خوانساری در ترجمه و شرح خود بر«غررالحکم و دررالکلم‏» ذیل این حدیث می‏گوید : «فرزندصالح نیکوتر دو یاد است ; یعنی اسباب یاد کسی به نیکویی دوتاست: یکی فرزند صالح که از او بماند و دیگری سایر اسباب او .
    فرزند صالح نیکوتر از همه آنهاست‏ یا اینکه فرزند صالح را با هرسببی بسنجند ، از آن سبب نیکوتر است‏» (5)

    از سویی دیگر آن حضرت آثار سو و پیامدهای منفی پرورش فرزند ناصالح را مورد توجه قرار داده و همه رهروان ‏صدیق خود را از بی‏توجهی به تربیت صحیح فرزندان برحذر داشته ‏است . ایشان در سخنی فرزند ناصالح را مایه نابودی شرف و بلندی‏ مرتبه پدران خود و عیبناک کننده پیشینیان خود معرفی می‏نماید . (6)

    و در کلامی دیگر از فرزند ناصالح به آلوده کننده ‏پیشینیان ‏خود و فاسد کننده اولاد و بازماندگان یاد می‏کنند . (7) همچنین‏در سخنی دیگر او را مایه محنت و شومی دانسته (8) و در بیانی ‏بلیغ ، فرزند ناخلف را شدیدترین مصیبتها معرفی نموده‏اند (9) .

    فرزند ناصالح نه تنها خویشتن خود را گم نموده و گوهر بندگی و انسانیت ‏خویش را از دست می‏دهد ، که گاهی ممکن است پدر صالح وشایسته را به انسانی ناصالح مبدل گرداند ; علی (ع) درباره ‏زبیر فرمود : «پیوسته زبیر مردی از ما اهلبیت (علیهم السلام) بود تا اینکه فرزند شوم و ناخلف او عبدالله بزرگ شد (و اورا از ما جدا کرد .» (10)


    60189835881933727293


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  6. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  7. #4
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض

    nqcl3t0sii949tf92htfب)ضرورت تسریع در تربیت فرزندان از دیدگاه امام علی (ع)wh2x7k6llxrbqflljpam

    60189835881933727293

    برای موجوداتی که در طریق تغییر ، تحول ، رشد و تکامل هستند معمولا موسم مناسبی وجود دارد که در آن به بهترین و مناسب‏ترین ‏رشد خود می‏رسند و آثار مورد انتظار از آنها تجلی می‏یابد ، گلها در موسم بهار می‏رویند ، چشمه ها در فصل زمستان جاری می‏شوند . ابرها در زمستان بارور می گردند و قطرات بارانش میهمان زمین‏ می‏گردند و .... .

    تربیت فرزند نیز موسم مناسب خود را دارد که درآن بهتر و آسانتر به بار می‏نشیند . موسم مناسب تربیت ، دراوایل زندگی یعنی دوره کودکی ، نوجوانی و عنفوان جوانی است ،آنگاه که فرزند هنوز قلبی آسمانی و بی ‏آلایش دارد ، آنگاه که ‏هنوز هواهای نفسانی و خواهشهای غیر انسانی به سرزمین وجود او هجمه نیاورده ، آنگاه که هنوز پلیدی‏ها و زنگارها میهمان‏ ناخواسته دل او نگشته و کشتزار دل او آماده پذیرش هر بذری است.

    از سوی دیگر والدین به عنوان مهمترین مربیان فرزندان خود نیز همیشه فرصت و حوصله تربیت که امری ظریف و در عین حال پیچیده ‏است را ندارند ؛ زیرا آنگاه که بهار عمر والدین به روزهای آخر رسید و ضعف و سستی بر آنان مستولی گشت و حافظه‏ شان چونان جسمشان‏ به ضعف و نقصان گرائید ؛ توان تربیت و راهنمایی مفید رانداشته و از ایفای نقش مربیگری برای فرزندان عاجز می‏گردند .

    علی (ع)مربی بزرگ بشریت در منشور تربیتی خود به امام حسن مجتبی (ع)در به این نکته مهم و ظریف توجه نموده و دیدگاه تربیتی‏گران سنگی ارائه نموده است . آن حضرت فرموده‏اند : « فرزنددلبندم ! چون دیدم سالیانی راپشت ‏سر نهاده و به سستی درافتاده‏ ام ، بدین وصیت ‏برای تو مبادرت نموده ‏ام و خصلت هایی را در آن بر شمردم پیش از آنکه مرگ بشتابد و مرا دریابد و آنچه دراندیشه دارم به تو ناگفته ماند یا اندیشه ‏ام همچون تنم نقصان ‏بهم رساند یا پیش از نصیحت من پاره ‏ای خواهشهای نفسانی بر توغالب گردد یا فریبندگی های دنیا تو را بفریبد و همچون شتری‏ گریزان و نافرمان باشی . و به ‏درستی که دل جوان همچون زمین‏ ناکشته است ، هرچه درآن افکنند ، بپذیرد . پس به ادب آموختنت‏ پرداختم پیش از آنکه دلت ‏سخت‏ شود و خردت هوایی دیگر گیرد . . .» (11)

    و در قسمت دیگر آن ، می‏فرماید : «... چون به کارتو چونان پدری مهربان عنایت داشتم و بر ادب آموختنت همت گماشتم، چنان ‏دیدم که این عنایت در عنفوان جوانی‏ ات به کار رود و دربهار زندگانی که ‏نیتی پاک داری و نفسی صاف و بی‏ آلایش ...» (1
    2)



    60189835881933727293


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  8. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  9. #5
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض

    nqcl3t0sii949tf92htfج) هدف نهایی از تربیت فرزند wh2x7k6llxrbqflljpam

    60189835881933727293


    در نظام تربیتی اسلام بحث اهداف از کلیدی‏ ترین مباحث‏ بوده وجایگاه مهمی در آن دارد . چرا که بدون داشتن هدف و تعیین آن ،امکان برنامه ریزی و نیز ارزیابی فعالیتهای تربیتی به آسانی‏ ممکن نیست . در تربیت فرزندان آن هم در جامعه اسلامی ، داشتن‏ هدفهای الهی بسی مهم و تعیین کننده است .


    اکنون سوال این است که در نظام تربیتی اسلام هدف از تربیت چه‏ باید باشد ؟ آیا هدف صرفا تولید نسل و افزودن بر اعضای جامعه‏ است ؟ آیا هدف صرفا پرورش فرزند سالم است ؟ آیا هدف تربیت ‏نیروی انسانی برای تداوم جامعه اسلامی و به انجام رسانیدن امور آن است ؟ و یا اینکه علاوه بر اینها ، اهداف مهمتر و مقدس تری‏ وجود دارد ؟


    و بالاخره از دیدگاه بزرگ مربی اسلام ، امام علی (ع) هدف از داشتن فرزند و تربیت آن چیست ؟


    بانگاهی به دیدگاهها و سیره تربیتی امام علی (ع) آشکار می‏شود که ‏در نظام تربیت اسلامی هدف نهایی از تربیت ، رسیدن فرزند به مقام ‏اطاعت و عبودیت الهی است . هدف نهایی ، تربیت انسانی است که‏ مطیع پروردگار و تسلیم در آستان او باشد . امیرمومنان علی (ع)درضمن حدیثی پیش از تولد فرزند ، هدف نهایی از تربیت را به‏ طورغیر مستقیم بیان نموده و به ‏راستی آن حضرت در سفره تربیتی خویش ‏بدین هدف تحقق بخشیده و فرزندان خود را با توجه به آن ، تربیت ‏نموده ‏اند .


    مرحوم ابن‏ شهرآشوب به سند خود از آن حضرت نقل می‏کند که فرمود : «من از خداوند خویش طلب فرزندان زیبا چهره ونیکو قامت ننموده ‏ام ، بلکه از پروردگارم خواسته‏ ام تا فرزندانم ‏مطیع او باشند و از او بترسند تا اینکه وقتی با این صفات به ‏آنها نظر افکنم مایه چشم روشنی من باشند .» (13)



    60189835881933727293


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  10. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  11. #6
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض

    nqcl3t0sii949tf92htfمبحث دومwh2x7k6llxrbqflljpam
    ابعاد تربیت از دیدگاه و سیره امام علی (ع)


    60189835881933727293

    انسان موجودی است که از ابعاد گوناگون برخوردار است و به تبع‏آن تربیت نیز ابعادی دارد که خود به اقسامی تقسیم می‏گردد : تربیت اخلاقی ، تربیت دینی ، تربیت جسمانی ، تربیت اجتماعی و ... .
    درسیره تربیتی نخستین امام شیعیان نیز این ابعاد و انواع ‏تربیت مورد توجه واقع گردیده .

    60189835881933727293


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  12. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  13. #7
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض

    nqcl3t0sii949tf92htfالف) تربیت دینیwh2x7k6llxrbqflljpam

    60189835881933727293

    مراد ما از تربیت دینی محدوده خاصی است ، هر چند تربیت دینی ‏به‏ یک معنا بسیار عام و گسترده است و شامل همه ابعاد وجودی ‏انسان می‏گردد اما در اینجا ، مراد از تربیت دینی ، مقابل تربیت ‏اخلاقی ، اجتماعی و سایر ابعاد است و عمدتا حوزه مربوط به عقاید و احکام عبادی از دین را شامل می‏گردد . تربیت دینی به این معنا در سیره تربیتی امام ‏علی (ع) از اهمیت‏ خاصی برخوردار است و درذیل به نمونه‏ هایی از آن اشاره می‏کنیم :

    60189835881933727293


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  14. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  15. #8
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض

    nqcl3t0sii949tf92htf 1- نماز : wh2x7k6llxrbqflljpam


    60189835881933727293


    یکی از بارزترین مصادیق تربیت دینی و بلکه مهمترین نمود آن‏ در حوزه احکام و عبادات ، نماز است . نماز بزرگترین فریضه ‏الهی‏ و پیش درآمد قبولی سایر اعمال و عبادات است . امام علی (ع) در طول ‏عمر با برکتشان زیباترین جلوه‏ ها را در نماز به‏ نمایش گذاشتند ،او در حالت جنگ و صلح ، بیماری و سلامت ، در خانه و مزرعه ،بر مسند حکومت و خانه‏ نشینی 25 ساله و در همه حالات و شرائط ،نماز مهمترین عمل او بود و فرزندان خود رابدان سفارش می‏نمود .


    در وصیتی به امام حسن (ع) و تمامی خانواده و فرزندانش آنهارابه نماز سفارش کرده می‏فرماید : «از خدا بترسید ، از خدابترسید درباره نماز زیرا که نماز بهترین کارها و ستون دین شماست‏» (14)


    او نه تنها خود و فرزندانش به نماز اهمیت می‏دادند که‏ همه پیروان و شیعیان خود را به تعلیم نماز به فرزندان و سعی درتشویق آنان به مدوامت‏ بر آن ، فرا خوانده ‏اند . آن حضرت فرمود :«علموا صیسانکم الصلوه و خذوهم بها اذا بلغوا الحلم‏» «درکودکی به فرزندانتان نماز راتعلیم دهید و هنگام بلوغ ، آنان رابه نماز وا دارید .» (15)


    فریضه‏ نماز درتربیت دینی چنان مهم‏ است که حتی در پیش از بلوغ ، تنبیه مختصر فرزند به ‏خاطر ترک آن، روا دانسته شده است . علی (ع) خطاب به یکی از اصحاب فرمود: «کودکان اهل خانه ‏ات را با زبان به نماز و طهارت تادیب نما و وقتی به سن ده سالگی رسیدند ، آنان را بر ترک آن ، تنبیه ‏بدنی نما ولی از سه بار بیشتر تجاوز نکند .» (16)


    نکته ‏قابل توجهی که در این دو حدیث وجود دارد ، توجه حضرت به مراحل‏ تربیت و نیز روش آشنا نمودن فرزندان با نماز و اقامه آن است ،زیرا در مورد نماز بین دوره کودکی و بلوغ فرق گذاشته‏ اند ، در دوره کودکی تا قبل از ده سالگی فقط سفارش به آموزش و تعلیم نماز نموده ‏اند و تنها به اقدام زبانی و سفارش کلامی اکتفا نموده ‏اند ،در این مرحله تاکید بر آمادگی و زمینه سازی برای اقامه نماز شده است . اما در سن ده سالگی هر چند هنوز به‏ حد بلوغ نرسیده ‏اما بعلت رشد مناسب کودک در این سن و تا حدودی رسیدن به سن‏ت مییز و تشخیص ، تاکید عملی بر اقامه نماز است و آنگاه که به‏ سن بلوغ رسیدند تاکید بر واداشتن آنها به نماز و ترک نکردن آن‏است .


    60189835881933727293


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  16. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  17. #9
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض

    nqcl3t0sii949tf92htf2- آموزش قرآنwh2x7k6llxrbqflljpam


    60189835881933727293

    قرآن کتاب آسمانی و مهمترین منبع اسلامی است ، قرآن سرچشمه ‏معارف الهی است و در تربیت دینی جایگاهی بس عظیم دارد. امام علی (ع) در نامه تربیتی خود به فرزندش امام‏حسن (ع) بعد از آنکه‏ بر اهمیت تربیت و تسریع در آن تاکید می ‏نمایند ، نخستین اقدام‏ خود را تعلیم و آموزش قرآن و معارف و احکام حلال وحرام آن بیان ‏می‏کند


    «. . . وان ابتدئک بتعلیم کتاب‏ الله و تاویله و شرایع ‏الاسلام و احکامه و حلاله و حرامه لا اجاوز ذالک بک الی غیره . . . » ،
    «نخست تو را کتاب خدا بیاموزم و تاویل آن رابه ‏تو تعلیم ‏دهم و شریعت اسلام و احکام آن را از حلال و حرام بر تو آشکار سازم و (درآغاز) به چیزی غیر از قرآن نپردازم .»
    (17)


    همچنین آن حضرت در توصیه به فرزندش محمدبن حنیفه ، فرمود : «. . . برتو باد به خواندن قرآن و عمل کردن به آنچه در آن است واینکه به مقررات و دستورات حلال و حرام آن و امر و نهی آن‏ پایبند باشی .

    همچنین خواندن قرآن را در شب و روز و هنگام تهجد بر خود لازم بدانی چرا که قرآن عهدنامه‏ ای ‏است از سوی خداوند تبارک‏ و تعالی به خلق خود ، پس واجب است بر هر مسلمانی که در هر روز به عهدنامه خود بنگرد ولو پنجاه آیه باشد .»
    (18)


    60189835881933727293



    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  18. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  19. #10
    انجمن علمی و پژوهشی
    زیبایی های زندگی در دستانه توست
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    sudae eshgh
    نوشته ها
    10,188
    تشکر تشکر کرده 
    2,930
    تشکر تشکر شده 
    4,180
    تشکر شده در
    2,113 پست
    حالت من : Ashegh
    قدرت امتیاز دهی
    2045
    Array

    پیش فرض


    nqcl3t0sii949tf92htf 3-تعلیم دعا wh2x7k6llxrbqflljpam

    60189835881933727293

    در تربیت دینی ، دعا و درخواست از خداوند جایگاه ویژه ‏ای دارد. دعا ابزاری است که بنده را به خالق پیوند می‏دهد و از طریق آن، نیازهای فردی و درونی خویش را با خداوند قادر متعال در میان‏ می‏گذارد و در پرتو آن به سکون و آرامش نایل می‏آید .

    امام علی (ع) در سیره تربیتی خویش به عنصر دعا اهمیت زیادی قائل شده ‏اند . آن ‏حضرت هم دعاهایی را به فرزندان خود تعلیم می‏دادند و هم آنان را بر مداومت ‏بر آن توصیه می ‏نمودند .

    امام حسین (ع) می‏فرمایند :«پدرم مرا به خواندن دعای جوشن کبیر و حفظ و بزرگداشت آن‏ توصیه نمودند و سفارش کردند که در هنگام وفاتشان آن را بر کفنشان بنویسم و آن را به خانواده ‏ام تعلیم دهم و آنان را برخواندن آن برانگیزانم .»
    (19)

    هر چند در روایات برای دعا اوقات خاصی بیشتر مورد تاکید قرار گرفته و برخی دعاهای خاص در اوقات خاص وارد شده ، اما امام علی(ع) در سیره تربیتی خود هر فرصت مناسب را مغتنم شمرده و به ‏تعلیم دعا به فرزندانش پرداخته اند . برای نمونه در هنگام غذاخوردن فرزندش امام مجتبی (ع) را به دعایی همیشگی سفارش نموده‏ و در ضمن آن به نقش تغذیه و سلامتی جسمانی برای انجام عبادات ونیز وسیله بودن غذا برای توان عبادت بیشتر ، اشاره می‏نماید ؛

    آن حضرت فرمود : «فرزندم ! هیچ لقمه سرد یا گرمی را مخور وهیچ شربت‏ یا جرعه آبی را منوش الا اینکه قبل از خوردن و آشامیدن، این دعا را بخوانی «اللهم انی اسئلک فی اکلی و شربی السلام ه‏من وعکه والقوه به علی طاعتک و ذکرک و شکرک فیما بقیته فی بدنی‏و ان تشجعنی بقوته علی عبادتک و ان تلهمنی حسن التحرز من ‏معصیتک . .»
    (20)

    امام علی (ع) به دلیل اهمیت دعا و نقش ‏آن در تربیت دینی ، نه تنها در طول زندگی خویش به فرزندان خود تعلیم دعا می‏نمودند بلکه در واپسین لحظات عمر خویش و در هنگام ‏احتضار نیز از این امر غافل نبودند ، چنانکه در همان حالت‏ حساس ‏احتضار به فرزند خویش امام ‏حسن(ع) دعایی راتعلیم نموده‏ اند (21) .

    60189835881933727293


    اگــر بــه کـــــــسی بــیش از حــد بــها بدی
    حــتمآ بــهش بــدهــــــکار مــیشی






  20. کاربر مقابل از M.A.H.S.A عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/