از این پس اخبار و اتفاقات دنیای موسیقی (اعم از داخل و خارج) را در این تاپیک قرار می دهیم.
از گذاشتن اخبار خوانندگان زن و لس آنجلسی پرهیز کنید.
از این پس اخبار و اتفاقات دنیای موسیقی (اعم از داخل و خارج) را در این تاپیک قرار می دهیم.
از گذاشتن اخبار خوانندگان زن و لس آنجلسی پرهیز کنید.
[SIGPIC][/SIGPIC]
آلبوم هایی که با مجوز حق انتشار ندارند!
برخی هنرمندان به دلایل مختلف، به رغم اخذ تمام مجوزهای لازم، قادر به انتشار آلبوم هایشان در بازار موسیقی کشور نیستند و رفته رفته زمان این توقیف ها در حال رکورد زدن است و در برخی موارد نزدیک به یک سال شده است.
تماشا: آلبوم های زیادی در صف انتشار هستند و با شروع سال جدید یکی پس از دیگری در بازار موسیقی کشور منتشر می شوند تا بازار موسیقی بازهم به روزهای شلوغش بازگردد. ولی در این بین برخی هنرمندان نیز به دلایل مختلف، به رغم اخذ تمام مجوزهای لازم، قادر به انتشار آلبوم هایشان در بازار موسیقی کشور نیستند و رفته رفته زمان این توقیف ها در حال رکورد زدن است و در برخی موارد نزدیک به یک سال شده است. در این گزارش سراغ آلبوم برخی از چهره های شاخص بازار موسیقی رفته ایم تا از چند و چون توقیف آنها سر دربیاوریم.
عجیب ترین آلبومی که در همه این سال ها هنوز هم نتوانسته به صورت مجاز در بازار موسیقی کشور منتشر شود آلبوم «سورپراز» محمد علیزاده است. خواننده ای که بارها در تلویزیون و تیتراژ سریال های مختلف حضور داشته و وجهه ای قابل توجه در بین مخاطبان موسیقی دارد. صدرالدین حسین خانی (مدیریت شرکت ایران گام) درباره دلایل توقیف این آلبوم که در ظاهر رکورددار زمان معطلی در بازار موسیقی است اعتقاد دارد:
«از سال 86 استارت کاری آلبوم محمد علیزاده را زدیم. یعنی برای مجوزش اقدام کردیم و در سال 88 توانستیم تمام مجوزهای آن را اخذ کنیم. در تاریخ 88/9/17 مجوز کتابخانه ملی این آلبوم به شماره «36- و 771/88» را گرفتیم. مجوز نشر را هم قرار بود دو سه روز دیگر به ما بدهند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و پس از 6 ماه به ما گفتند ایشان برخی مشکلات حراستی دارند و به همین دلیل فعلا صلاح نیست آلبومشان وارد بازار شود. این در حالی است که این مشکلات هیچ ربطی به این آلبوم نداشت چون استارت کار در سال 86 بود و در سال 88 کار آن تمام شده بود. یک همکاری با یکی از هنرمندان خارج از کشور باعث همه این گرفتاری ها شده که البته بازهم چون تاریخ این همکاری ربطی به تاریخ سیر اخذ مجوز آلبوم نداشت، کمی دور از عرف و قانون است که این رفتارها درباره این جوان صورت بپذیرد.»
جواب بی جواب
سیروان خسروی هم در لیست سیاه این روزهای بازار پاپ است که نه تنها اجازه انتشار آلبوم ندارد، بلکه نمی تواند کنسرت هم بدهد تا طرفدارانش بیشتر از همیشه دلتنگ او باشند. مشابه اتفاقی که برای علی لهراسبی افتاده است. حسین خانی درباره ماجراهای سیروان هم صحبت های جالبی دارد:
«آلبوم سیروان خسروی هم الان دقیقا دو سال است که بلاتکلیف مانده. 88/1/25 که شعرهایش تحویل دفتر موسیقی شده و مجوزشان گرفته شد. برج 8 هم دوباره برای اخذ مجوز موسیقی ها اقدام کردیم که به یک باره این پرونده در دفتر موسیقی گم شد! بعد از پیگیری های فراوان به ما گفتند که به دلیل برخی تغییر و تحولات این پرونده مفقود شده و باید از اول شما اقدام به اخذ مجوزهای لازم کنید! ما دوباره این سیکل را طی کردیم و در برج 6 سال 90 هم مجوز شعر و موسیقی را توانستیم اخذ کنیم. پرونده برای نظر نهایی به حراست فرستاده شده که تا این لحظه هیچ جوابی از سوی این ارگان به ما داده نشده است. در ماده 12 قوانین شورای امور صنفی، قانونی وجود دارد که اگر جواب نامه ای ظرف 15 روز از سوی ارگانی داده نشود، جواب نامه مثبت تلقی می شود و دوستان حتی به قوانینی که خودشان آن را تصویب کرده اند، نیز احترام نمی گذارند».
این «سون» بی گناه!
گروه «سون» اجازه برگزاری کنسرت را در تهران و شهرستان دارد ولی انتشار آلبومش همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. تلاش ما برای ارتباط گرفتن با سرپرست این گروه بی نتیجه ماند تا بازهم سراغ شرکت طرف قرارداد این گروه یعنی ایران گام برویم:
«ماجرای گروه «سون» هم برای خود ما هم جالب است چون این گروه بی حاشیه ترین گروه در بین همه ستارهای پاپ هستند که بی هیچ مشکلی کارشان را می کنند. هیچ تذکری تا به حال نداشته اند اما متاسفانه از 90/4/10 که مجوزهای این آلبوم بعد از چند بار گم شدن پرونده، بالاخره اخذ شد. به ما اعلام می کنند که آلبوم در حراست است و حراست نیز هیچ جواب درست و حسابی ای به ما نمی دهد و خودمان هم نمی دانیم چه اتفاقی افتاده. ما به جایی رسیده ایم که من به شخصه دیگر معتقدم هیچ توجیهی دیگر برای سرمایه گذاری در بحث های فرهنگی نیست. بحث نداشتن کپی رایت یک طرف و عدم بازگشت مالی همه و همه دست به دست هم می دهند تا دیگر انگیزه ای برای ماندن و کار فرهنگی کردن نماند. این درحالی است که برخی شرکت ها با خواننده هایی که تخلفات بزرگ حراستی دارند، سه ماهه مجوز می گیرند و آلبوم هایشان وارد بازار موسیقی کشور می شود! بازتر شدن فضا برای همه آرزوی ماست ولی یک نفر به من توضیح دهد خواننده ای که چند ماه در برنامه های شبکه های ماهواره ای شرکت می کند، آلبومش در کمترین زمان ممکن مجوز می گیرد و هیچ مشکلی هم پیش نمی آید. من بازهم می گویم مخالفتی با بازترشدن فضا ندارم ولی در شرایطی که برای همه این اتفاقات بیفتد. نه برای یک سری خاص!».
آخر و عاقبت؟
حسین خانی در انتهای صحبت هایش اذعان داشت:
«تجربه نشان داده، اگر همین رویه در دستور کار دوستان قرار بگیرد به هر حال این خواننده ها عده ای جوان هستند بالاخره زحمت کشیده اند و هزینه های زیادی هم شده و ما هم همه آنها را تقبل کرده ایم. اگر کار بازهم گره بخورد دیگر صبر آنها هم تمام می شود و کار را روی اینترنت پخش می کنند. همه سرمایه ما هم به باد می رود. همین باعث می شود انگیزه شرکت های فرهنگی و هنری برای تولید آثار هنری تنزل پیدا کند و اوضاع بدتر از اینی شود که می بینید».
پس از مدتی سکوت و خانه نشینی؛
شصت و دومین آلبوم علیرضا افتخاری منتشر شد
موسیقی ما - علیرضا افتخاری به عنوان یکی از پرکارترین خوانندگان کشور شناخته میشود او در مدت ۲ سال گذشته بیکار ننشسته و در تدارک آلبوم و شاید آلبومهایی جدید بوده است. تولید آلبوم «جام مصفا» از حدود یک سال و نیم پیش و به سفارش مرکز موسیقی صدا و سیما آغاز شد. قطعات این آلبوم در قالب تصنیف و با ارکستر ایرانی ضبط شده است.
افتخاری، چهارشنبهٔ گذشته در گفتوگویی با شبکه خبر، با بیان این مطلب که «در کارم یک مقداری مردم را راضی نگه داشتم»، گفت: «شاید برخی دلخوریها پیش بیاید؛ چرا که بعضی وقتها در کارمان خطایی ایجاد میشود. اکنون دو سال است که کار نمیکنم و با بچهها در منزل به سر میبرم... در طول دو سال خانه نشینیام، یک نفر هم یک شاخه گل نیاورد که از ما خبر بگیرد. اینگونه رفتارها انگیزه و دلیلی برای آواز نخواندن است، اما امسال به یاری خدا تلاش میکنم تا پرکارتر باشم».
این نخستین آلبوم افتخاری در سال ۹۱ است. انتشار چند آلبوم دیگر در این سال از او چندان عجیب نخواهد بود و هیچ بعید نیست در آیندهای نه چندان دور تعداد آلبومهای وی سه رقمی شود؛ اتفاقی که بنا به اذعان خودش نسبت به وقوع آن چندان بیمیل نیست.
آمار دقیق آلبومهای منتشر شده استاد علیرضا افتخاری از دستمان در رفته! اما احتمالاً این شصت و دومین آلبوم او بوده است!
پی گیری توقیف آلبومهایی که با وجود اخذ مجوز، منتشر نشدهاندموسیقی ما - چند آلبوم پر و صدا که پیش بینی میشد در انتهای سال گذشته در بازار موسیقی کشور منتشر شوند ولی به دلایل نامعلوم این اتفاق نیفتاد:
طلسم آلبوم «ایرج» کی شکسته میشود؟
- «قصه زندگی» ایرج و همه حاشیههایش
استاد حسین خواجه امیری (ایرج) را قطعا یکی از پر خبرترین چهرههای موسیقی در سال گذشته میتوان لقب داد. کسی که پس از سالها قرار است شاهد حضورش در عرصه موسیقی باشیم و آثار امروزی تراش را بشنویم.
اخبار انتشار آلبوم این هنرمند با سابقه از اواسط سال گذشته در رسانهها منتشر شد و حتی قرار نشست خبری و رونمایی از آلبوم «قصه زندگی» نیز گذاشته شد که در اخرین لحظات بنا بر دلایل نامعلوم این نشست لغو و انتشار این آلبوم در هالهای از ابهام قرار گرفت. روزها گذشتند و خبری از انتشار این آلبوم نشد و تهیه کنندگان آن نیز در سکوت خبری فرو رفتند تا حساسیتها نسبت به آلبوم یکی استادان آواز ایران بیشتر شود.
رامین بصیرت نیا تهیه کننده این آلبوم با پی گیریهای خبرنگار ما سرانجام حاضر به گفتگو در مورد این آلبوم و زمان انتشار آن شد و در این باره گفت: «متاسفانه برخی حاشیهها باعث شدند که سوء تفاهمهایی در مورد آن به وجود بیاید و همین باعث تاخیر در زمان انتشارش شود. ولی با تلاش تیم کاری ما همه این مشکلات مرتفع شدهاند و قطعا «قصه زندگی» در سه ماهه اول سال و با تیراژ بالا در سراسر کشور منتشر خواهد شد.»
- «یه دنیا حرف ِ» نزده...
اولین آلبوم مهدی یغمایی به نام «یه دنیا حرف» قرار بود در هفته آخر بهمن ماه در بازار موسیقی کشور منتشر شود که ظاهرا بروز برخی مشکلات ناخواسته باعث شد انتشار این آلبوم نیز به تعویق بیفتد. تهیه کننده این آلبوم درباره «یه دنیا حرف» میگوید: «هیچ مشکل خاصی نیست. همه مجوزهای این آلبوم اخذ شده و قطعا در بهار امسال این آلبوم را نیز وارد بازار خواهیم کرد.» برای ساخت و تولید این آلبوم دقیقا دو سال و پنج ماه وقت صرف شده و از بین ۴۰ قطعه تولیدی برای آن، نهایتا ۱۰ قطعه انتخاب شده است.
خود یغمایی درباره این آلبوم اعتقاد دارد: «خیلی برای این آلبوم زحمت کشیدهام. فقط امیدوارم وسواسهای من به کلیت آلبوم ضربه نزند و نتیجه مثبت داشته باشد. از تهیه کننده آلبوم بسیار ممنونم که در تمام مراحل از من پشتیبانی و حمایت کردند. در این آلبوم سعی کردهام که یک مهدی یغمایی جدید باشم.»
- «حسایت» بیش از حد؟
مجری پر سر و صدای برنامه «مترونم» که از جمله خوانندههای خوش صدای کشور نیز هست قرار بود آلبومش «حساسیت» را زمستان سال قبل وارد بازار کند ولی به قول خودش حساسیت بیش از حد خودش بزرگترین دلیل برای به تعویق افتادن این آلبوم شده است.
گفتنی است محسن چاوشی نیز در این آلبوم با یک قطعه حضور دارد و برای «ایمان قیاسی» آهنگسازی کرده است.
قیاسی اواخر بهار را تاریخ انتشار آلبومش دانست و اظهار امیدواری کرد که با این آلبوم بتواند نظر مساعد مخاطبان موسیقی را جلب نماید.
گزارشی شایعات پیرامون لغو امتیاز مجوز شرکتهای موسیقی؛موسیقی ما- در حالیکه آلبومهای مختلف به بازار میآیند، خبر میرسد که شرکتهای موسیقی یا ورشکست شدهاند و یا از آنها لغو امتیاز شده است. در این میان اما نمیتوان به صحت و سقم این قضیه پی برد. چرا که هر یک از طرفین ادعای خود را دارد. از طرفی کسانی که به انتشار این اخبار اقدام کردهاند، خبر خود را موثق دانسته و اعلام میکنند که بدون هماهنگی با روابط عمومی مرکز موسیقی و همین طور وزارت ارشاد به انتشار هیچ خبری اقدام نمیکنند و از طرف دیگر صاحبان شرکتها چنین خبری را کذب خوانده و از آن تحت عنوان شایعه یاد میکنند.
لغو یا تمدید مجوز، مساله این است!
یکی از اخباری که اخیرا ذهن خیلی از هنرمندان عرصه موسیقی را مشغول کرده، خبری است که چندی پیش در رسانهها منتشر شد و بازتاب آن خیلی هم به نفع جامعه موسیقی نبود. در این خبر آمده بود که بزرگترین شرکتهای پخش و تولید موسیقی، غیر قانونی بوده و حق ادامه فعالیت ندارند.
صحت این خبر زمانی زیر سوال رفت و تکذیب شد که مدیر شرکت فرهنگی-هنری «آوای نکیسا» در این رابطه اظهار کرد چنین چیزی صحت نداشته و جز خبر کذب چیز دیگری نمیتواند باشد.
غلام علمشاهی همچنین معتقد است شرکتهایی که از آنها نام برده شده از جمله شرکت فرهنگی-هنری آوای نکیسا تاکنون هیچ حکم رسمی از دادستانی مبنی بر لغو امتیاز شرکتشان ابلاغ نشده است. بنابراین تا زمانی که این حکم رسما ابلاغ نشود، شرکتهای فرهنگی-هنری به صورت کاملا رسمی به فعالیت خود ادامه میدهند.
طبق قوانین موجود در جامعه که برای وظایف ارشاد قوانین نانوشتهای در نظر گرفته شده، وزارت ارشاد حق ندارد بدون دریافت حکم از سوی دیوان عالی کشور، به لغو مجوز شرکتهای فرهنگی اقدام کند. اما دراخبار یاد شده به این موضوع اشاره شده که با طرح جدید ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری وابسته به وزارت ارشاد اسلامی بسیاری از شرکتهای معتبر پخش موسیقی، غیرقانونی اعلام شدند.
اما مدیر شرکت ایران گام چیزی دیگر میگوید. او میگوید: چنین چیزی محال ممکن است. اگر وزارت ارشاد قرار باشد شرکتی را ممنوع الکار اعلام کند، حتما باید حکم از دادستانی داشته باشد.
صدرالدین حسین خانی معتقد است که عدهای از افراد که با موسیقی میانه خوبی ندارند چنین اخباری را منتشر میکنند تا جو موسیقی را متشنج کرده و به هم بریزند و سرعت این هنر رو به کندی برود. او میگوید: البته همه در این میانه مقصرند، هم شرکتها و هم حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متاسفانه در مورد اصول مهم و اینچنینی شفافسازی نمیکند. اگر نه چنین اتفاقاتی نمیافتاد.
بر اساس اطلاعات اخیر طبق این طرح که از سوی ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری وابسته به وزارت ارشاد اسلامی تهیه و کارشناسی شده، قرار بوده از هفته اول اسفندماه به اجرا در آید. بر این اساس جز تعداد ۸ شرکت موسیقی، هیچ شرکتی حق چاپ و انتشار آثار فرهنگی هنری را نخواهد داشت.
در حالی این اخبار کذب به گوش میرسد که برخی از این شرکتها به تازگی موفق به دریافت مجوز دوباره خود و تمدید آن شدهاند. حسین خانی که به تازگی مجوز فعالیت دوباره و تمدید شرکت ایران گام را دریافت کرده، ادامه میدهد: اگر چنین خبری صحت داشت، حتما تمام هم صنفیهای ما از آن مطلع بودند. تنها قوه قضاییه و دادستان کل است که میتواند طی صدور حکمی از یک شرکت فرهنگی –هنری لغو امتیاز کند و اعلام کند که کدام شرکت مجوز دارد و از کدام یک لغو مجوز شده است.
وی خاطر نشان کرد: وزارت ارشاد نمیتواند چنین حکمی را صادر کند. میتواند برای مجوز یک آلبوم یا شرکت ایراد بگیرد ولی نمیتواند آن را لغو کند. حتی میتواند برای یک شرکت تعلیق بگیرد ولی نمیتواند رسما اعلام کند که یک شرکت لغو مجوز شده است. لغو مجوز هم در صورتی است که آن شرکت تخلفی کرده باشد و دادستان کل مجوز وی را لغو کند. اگر این خبر صحت داشت، شرکت ایران گام مجوزش تمدید نمیشد. پیشنهاد میکنم دوستانی که به نشر چنین اکاذیبی دامن میزنند، قبل از هر چیز به فکر موسیقی ایران باشند. چنین کذبهایی فقط و فقط به درمانده شدن موسیقی میانجامد.
در این راستا مدیر شرکت فرهنگی-هنری پیام کاست نیز از انتشار چنسین خبری اظهار بیاطلاعی کرده و آن را شایعه میداند. او معتقد است اگر چه شرکتها این روزها حال و روز خوبی ندارند و فعالیتهایشان نسبت به سالهای گذشته کم و کتر شده ولی تاکنون خبری مبنی بر عدم فعالیت آنها ابلاغ نشده است.
غلامرضا ترابی در ادامه صحبتهایش افزود: مگر میشود شرکتهایی که سالیان سال سابقه فعالیت در حوزه موسیقی دارند را یک شبه ممنوع الکار کرد؟ چنین چیزی را من تا کنون نشنیدهام که اگر این گونه بود حتما ابلاغیهای به دست ما میرسید. اما تا این لحظه این اتفاق نیافتاده و نمیتوان مهر صحت بر روی چنین خبری زد. ضمن اینکه چنین حکمی حتما باید از سوی دادستان کل کشور و دادستانی صادر شود تا به رسمیت شناخته شود آن هم پس از طی مراحل قانونی. وزارت ارشاد تنها کاری که میتواند در این زمینه انجام بدهد این است که به صورت مقطعی از فعالیت شرکتها و یا انتشار آلبومهای مختلف جلوگیری کند و خود به تنهایی نمیتواند به لغو یک شرکت حکم صادر کند.
وی ادامه داد: ممکن است شرکتها به دلایل اقتصادی و مالی از ادامه فعالیت خود باز بمانند ولی این دلیل بر این نیست که از آنها لغو مجوز و امتیاز شود. چنین چیزی نیازمند این است که حتما خلافی از شرکت سر زده باشد و یا مشکل قانونی داشته باشند. در غیر این صورت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خودی خود و بیخود و بیجهت نمیتواند شرکتی را محکوم به لغو امتیاز کند.
مجید طوسی نیز که مدیریت شرکت فرهنگی- سلفا را به عهده دارد، با اعلام بیخبری خود گفت: تا این لحظه از چنین خبری بیاطلاعم. فکر نمیکنم چنین چیزی صحت داشته باشد. آنچه موسیقی را در این وضعیت بحرانی به هم میریزد و پایههای آن را سست و بیاساس میکند همین اخبار کذبی است که حول آن میچرخد. وضعیت موسیقی به خودی خود خراب است، نباید اجازه بدهیم با این شایعات بدتر از بد شود.
برای اولین بار در ایران؛موسیقی ما – فرهاد جواهر کلام پس از اجرای موفقاش در سالنهای اریکه ایرانیان، برای اولین بار در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی بروی صحنه میرود. این کنسرت در تاریخ ۳ خرداد ماه و با اجرای کامل آلبوم «احساسی که دارم» برگزار خواهد شد. همچنین گلچینی از آلبومهای «فقط خودم، فقط خودت»، «بازی در نیار» و «هیشکی مثل تو نمیشه» نیز در این برنامه به اجرا در خواهد آمد.
کنسرت M. D. S فرهاد جواهر کلام در سالن میلاد نمایشگاه
گروه بین المللی نیم رخ برگزار کننده این برنامه است و بزودی اطلاعات دقیق بلیط فروشی این برنامه نیز در اختیار دوستداران این خواننده قرار خواهد گرفت.
گفتنی است واژه M. D. S مخفف سه واژه میزانسن، دکوپاژ و سناریو است و به کنسرتی اطلاق میشود که در آن جلوههای ویژه و بصری و دیجیتالی وجود دارد و برای هر بخش، صحنه آرایی خاصی در نظر گرفته شده است.
هیات داوری مجله ترانه ماه انتخاب کردند:
سایت «موسیقی ما» یکی از بهترین رسانههای دهه 80 موسیقی پاپ ایران
موسیقی ما: مجله ترانه ماه در اقدامی جالب برترینهای عرصه موسیقی در دهه ۸۰ را به انتخاب هیات تخصصی داورانش انتخاب کرد. سایت خبری تحلیلی «موسیقی ما» با وحود اینکه از نیمههای دهه 80 به جمع رسانههای موسیقی ایران اضافه شده بود توانست همراه با سایت گفتوگوی هارمونیک به عنوان برترین رسانه موسیقی پاپ دهه 80 را از آن خود کند.
انتخاب بهترینهای موسیقی پاپ ایران در دهۀ ۸۰ به صورت رأی گیری تخصصی موسیقایی و با حضور ۸۰ نفر از فعالان عرصۀ «موسیقی پاپ ایران» اعم از خواننده، ترانه سرا، آهنگساز، نوازنده، تنظیم کننده، تهیه کننده و اهالی رسانه صورت گرفته است.
این نظرسنجی در چند مرحله و با انتخاب باز هنرمندان و کارشناسان موسیقی و در مرحله پایانی با انتخاب هیات داوران نهایی به نتایج که زیر منجر شد. هیات نهایی داوری را این افراد تشکیل میدادند:
1- دکتر سیمون آیوازیان (پدر گیتار کلاسیک ایران و عضو شورای پاپ دفتر موسیقی وزارت ارشاد)
2- تورج شعبانخانی (آهنگساز و خواننده پیشکسوت موسیقی)
3- اکبر آزاد (ترانهسرا و آهنگساز)
4- ناصر فرهودی (مهندس صدا و میکس و مسترینگ)
5- مسعود جاهد (استاد موسیقی سنتی و نوازنده نی)
6- رضا مهدوی (موزیسین و رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری)
7- علیرضا میرعلینقی (مورخ، محقق و منتقد موسیقی)
8- سامان احتشامی (مدرس و نوازنده پیانو)
انتخابهای نهایی برترینهای دهه 80 موسیقی پاپ ایران به شرح زیر است:
- چهره برتر دهه 80:
بهروز صفاریان
علیرضا عصار و احسان خواجهامیری
- بهترین خواننده:
محمد اصفهانی
رضا صادقی
مانی رهنما و احسان خواجهامیری
- بهترین ملودی ساز:
بابک بیات
- بهترین تنظیمکننده ارکسترال:
فواد حجازی
- بهترین تنظیمکننده مدرن:
بهروز صفاریان
- بهترین تهیهکننده:
ایران گام
آوای باربد
- بهترین ترانهسرا:
محمد علی بهمنی
- بهترین نوازنده:
آندره آرزومانیان
- بهترین گروه موسیقی:
رستاک دارکوب
- محبوبترین چهره:
رضا صادقی
- بهترین آلبوم:
دونیمه رویا (حامی)
وایسا دنیا (رضا صادقی)
هوای حوا (ناصر عبداللهی)
- بهترین قطعه:
دلم گرفت (حامی)
وایسا دنیا (رضا صادقی)
عشق الهی (علیرضا عصار)
کوچه ملی (رضا یزدانی)
- بهترین قطعه پاپ – سنتی:
آسیمه سر (محمد اصفهانی)
- بهترین خواننده فیلم سینمایی:
محسن چاوشی (سنتوری)
- بهترین خواننده تیتراژ تلویزیونی:
علیرضا قربانی
احسان خواجه امیری
- بهترین اجرای صحنهای:
رضا صادقی
احسان خواجهامیری
نیما مسیحا
- قطعه هیت دهه:
گل هیاهو (فریدون آسرایی)
نون و دلقک (محمد اصفهانی)
وایسا دنیا (رضا صادقی)
منو ببخش (ناصر عبداللهی)
- بهترین میکس و مسترینگ:
تیم استدیو پاپ
- بهترین خواننده قطعات مناسبتی:
ناصر عبداللهی
- بهترین رسانه موسیقی:
ژورنال موسیقی گفتوگوی هارمونیک
سایت خبری – تحلیلی موسیقی ما
آرش نصیری سردبیر این نشریه در این رابطه به خبرنگار سایت موسیقی ما توضیح داد: اصولا انتخابهای ترانه ماه همیشه یک انتخاب باز بوده و به کمک خود اهالی موسیقی صورت میگرفته است. این بار نیز بنا به خواست مدیر مسئول سعی کردیم کاملا بیطرفانه قضاوت را به دست اهالی موسیقی بسپاریم.
وی ادامه داد: در این دوره هم مانند گذشته ما هیچ دخالتی در انتخابهای فوق نداشته و این افراد توسط هیات داوران صورت گرفته است. ناگفته نماند که مدیریت مدیر مسوول نشریه ترانه ماه نیز بر سر کار بوده است که سابقه و تجربهای طولانی در این زمنیه دارند.
وی در مورد نارضایتی برخی از اهالی موسیقی اظهار داشت: با توجه به اینکه ۱۵ سال است که خبرنگار این عرصه هستم، باید بگویم هیچ وقت چنین اتفاقی نمیافتد که همه از یک انتخاب راضی باشند. برآیند نتیجه برای همه رضایت بخش نیست.
در این رابطه شهنام صفاجو، مدیر مسئول ترانه ماه نیز اظهار داشت: من به عنوان مدیر مسوول این نشریه وقتی برای انتخاب بهترینهای عرصه موسیقی همه چیز را به هیات داوران واگذار میکنم، طبیعی است که خود نیز هیچ دخالتی در این زمینه ندارم. ما این انتخاب را به هیات داوران واگذار کردیم. اگر کسی در این میان از انتخاب هیات داوران ناراضی است یک امر طبیعی است. ولی وقتی انتخاب بهترینها به دست هیات داوران سپرده میشود، قطعا استانداردهایی نیز در نظر گرفته شده تا بر اساس آنها دست به انتخاب بزنند.
وی ادامه داد: با این حساب خیلی چیزها رعایت شده است. بدیهی است که مثلا در امر ترانه، انتخاب کسی مثل محمد علی بهمنی، به عنوان بهترین ترانه سرا که طی دهه ۸۰ ترانههای ماندگاری سروده است، برای دیگر ترانه سرایان نیز بد نشد. یا مثلا انتخاب بهروز صفاریان و فواد حجازی از هیچ چشم تیز بینی دور نمیماند. کسی نمیتواند بگوید که این انتخابها، انتخابهای بدی هستند. حالا یک سری مسایل هست که شاید بتوان به آنها اشاره کرد، مثل این مقوله که فواد حجازی بیشترین فعالیت خود را در دهه۷۰ انجام داده ولی در دهه ۸۰ نیز نمیتوان از ساختههایش گذشت و چشم را بر روی آنها بست.
صفاجو ادامه داد: بر آیند چنین انتخاب و نظر سنجی کارشناسی شدهای، بسیار خوبی بود. هیچ محدودیتی هم در میان نبود. ناگفته نماند که در برخی از آیتمها اختلاف نظر بسیار زیاد بود ولی خوشبختانه با مدیریت من که حدود ۳۰ بار در چنین زمینههایی در سطح بین المللی فعال بودهام، همه چیز به خوبی پیش رفت. ما استانداردها را لحاظ کردیم.
وی در مورد سایت «موسیقی ما» نیز متذکر شد: انتخاب این سایت نیز بنا به نظر هیات داوران صورت گرفت و کار زیبایی نیز که این رسانه امسال کرد جای تشکر دارد. من خوشحالم که «موسیقی ما»، نظرسنجی باز را لحاظ کرده و به همان روش عمل کرد و انتخاب را به اهالی موسیقی واگذار کرده است.
وی خاطر نشان کرد: سیستم استانداردی که ما در نظر داشتیم بر این اساس بود که هیات انتخابی یک لیست بلند بالا از افراد مختلف داشتند و با دست باز به انتخاب خود اقدام میکردند. در طول دهه ۸۰ این افراد پرکارترین افراد بودهاند و حرفهایتر عمل کردهاند. این نگاه از منظر هیات داوران بود که بر اساس یک سری معیارهای خاص انتخابها صورت گرفت. این افراد از ----ر گذشتند و ارجاع داده شدند به هیات داوران برای قضاوت هرچه بهتر.
صفاجو متدکر شد: این کار، کار بسیار سختی بود. ما یک پروسه زمانی طولانی را سپری کردیم و تمامی قطعات این دهه را استخراج کردیم و دوستانی که حضور داشتند آنها را به دقت گوش کرده و نهایتا به لیستهایی برسیم که در معرض دید و قضاوت داوران بگذاریم تا آنها در مورد بهترینها نظر بدهند.
وی گفت: از این انتخاب خوشحالم و مطمئنم که انتخابهای درستی بودهاند. ما دربخش داوری سعی کردیم چینشی داشته باشیم که هم کسوت افراد لحاظ شود و هم شان آنها و تواناییهایشان. سعی کردیم از هر سبکی یک نماینده داشته باشیم. مثلا ترغیب کردن استاد جاهد برای داوری موسیقی پاپ یک کار جدید بود در حوزه پاپ. چون بین موسیقی پاپ و سنتی قرابت خاصی وجود ندارد. شخصا خوشحالم که یک همگرایی بین گروههای مختلف موسیقی به وجود آمد و فکر میکنم این اتفاق باید در مقیاس بزرگتری بیافتد.
وی در پایان گفت: اعتماد، همگرایی، و وحدت بین عناصر خاص موسیقی اتفاق افتاده است و این حرکت باید ادامه داشته باشد. ما این قدم کوچک را برداشتیم و امیدوارم قدمهای بزرگتر را دوستان ما بردارند.
با «ياسر داوديان» كه يكي از موفقترين جوانان آلبوم اولي سال گذشته بود
گفتند ترانههايت «آنور آبي» است!
موسيقي ما : «ياسر داوديان» خوانندهاي است كه سال قبل با آلبوم پرستارهاش «فرض كن» خودي نشان داد و توانست نگاهها را به سمت خودش برگرداند. آلبومي با حضور چهرههاي شاخصي چون مازيار فلاحي، مهدي يراحي، بهروز صفاريان و ياحا كاشاني.او در سال جديد برنامههاي فراواني را قرار است عملي كند و با همت موسسه بينالمللي نيمرخ قرار است كنسرتهايش را نيز استارت بزند.
- قصه ورودت به عرصه خوانندگي چطور و از كجا شروع شد؟
من از سال 78 شروع به نوشتن شعر و ترانه كردم كه از حدود سال 80 ديگر به صورت حرفهاي به ترانه رسيدم. يعني از شعر به ترانه رسيدم و به اين ژانر علاقهمند شدم. پس از چند سال كه براي تحصيلات به خارج از كشور رفته بودم، دوباره به ايران بازگشتم و با آقاي رجبپور آشنا شدم. چند ترانه به ايشان دادم كه قرار شد ايشان مجوز آنها را هم براي آريان و هم براي ديگر دوستان بگيرند. متاسفانه هيچكدام از آن ترانهها مجوز نگرفتند و دوستان ارشاد اعلام كردند كه خيلي «آنور آبي»اند. بعد خودم تصميم گرفتم كه كارها را جديتر دنبال كنم و به خواندن علاقهمند شدم. البته بيشتر به موسيقي سنتي و دستگاهي علاقهمند بودم، اما به مرور به موسيقي پاپ رسيدم و دو سال طول كشيد كه آلبوم «فرض كن» توليد شود.
- الگوي خاصي براي خودت داري؟ كسي كه هميشه كارهايش را دنبال كني؟
چون بيشتر علاقهمند موسيقي دستگاهي و سنتيام، كار آقاي خواجهاميري، اصفهاني و يغمايي را خيلي ميپسندم.
- آلبوم اولت خيلي پرستاره بود. قطعا جمع كردن اين همه ستاره در آلبوم اول كار راحتي نبوده.
بله، خيلي سخت بود. چون همه دوستان در جايگاهي بودند كه دغدغههاي زيادي داشتند، اما خوشبختانه خيلي صادقانه به من كمك كردند.
- گفته ميشود بهروز صفاريان در كارش خيلي وسواس دارد و خيلي سختگير است. شما درباره ايشان چه نظري داريد؟
به سليقه ايشان واقعا احترام ميگذارم. همين سليقه و طرز فكر است كه فرقشان با بقيه را قابل لمس ميكند. من از همكاري با ايشان بسيار راضيام و باعث افتخارم بود.
- قصد داري در اين وادي بماني يا نه، آلبوم اولت صرفا يك تجربه كاري بوده؟
70درصد كارهاي آلبوم دومم انجام شده است. با تيمي جديد نسبت به آلبوم اول سراغش رفتهايم و قطعا برجستگيهاي بيشتري هم نسبت به آلبوم اول خواهد داشت.
- از آلبومهاي جديد بازار پاپ، كدام آلبوم را بيشتر دوست داشتي؟
موسيقي در اين سالها خيلي پيشرفت كرده و آثار خوب زيادي توليد شده است، اما من آلبومهاي مازيار فلاحي، شهاب رمضان و مهدي يراحي را بيشتر پسنديدم.
- انتهاي آرزوهاي شما كجاست؟
اينكه در جامعه موسيقي به جايگاهي كه لايق من است، برسم. به هر حال من خيلي دير وارد اين عرصه شدم و خود را معرفي كردم، اما قطعا سعيام اين است به همه آن چيزهايي كه ميخواهم، برسم.
برترینهای نظرسنجی بزرگ موسیقی ما درباره انتخابشان میگویند- 1
فیروز ویسانلو: برای اینکه به جایگاه خوبی برسم، زحمت فراوانی کشیدهامموسیقی ما: فیروز ویسانلو نوازنده خوشنام گیتار، که عنوان یکی از برترین نوازندههای سال در نظرسنجی بزرگ سایت موسیقی ما از آن خود کرده است در خصوص این انتخاب و آرایی که کسب کرده و دلایل آن گفت: «عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا من در این نظرسنجی مورد لطف و عنایت دوستانم واقع شوم. به اعتقاد من وقتی کسی کاری را انجام میدهد باید متوجه این موضوع باشد که آن هنر و اثر در واقع حرفها، صحبتها و افکار اوست. »
این نوازنده گیتار ادامه داد: «من برای اینکه به جایگاه خوبی برسم، زحمت فراوانی کشیدهام، بیپولی و بدبختی کشیدهام، و سختیهای زیادی را متحمل شدهام. »
وی افزود: «دلیل دیگرش نیز این است که تلاش مستمر کردهام و مهمترین دلیل عنایت و لطف خداوند بزرگ است. ضمن اینکه یادمان نرود که ما وامدار مردم هستیم و هر چه داریم از آنها داریم. اگر شنوندگان موسیقی که در واقع حامیان اصلی موسیقی هسستند، نبودند، هیچ وقت ما موفق نمیشدیم. »
این نوازنده همچنین در مورد کارهای خود گفت: «دو آلبومی که در بازار دارم ماحصل زحماتی است که طی این چند سال کشیدهام. این آلبومها تکنوازی گیتار من هستند که در سالهای ۸۵ و ۸۶ ضبط شدهاند و «خاطرات ۱و۲» نام دارندو حدود یک سال و نیم پیش به بازار آمدند. »
وی خاطر نشان کرد: «دو آلبوم دیگر نیز در دست ساخت و تولید دارم که قرار است به زودی وارد بازار موسیقی شوند. »
وی دلیل اقدام خود برای ساخت دو آلبوم اخیر را اینگونه اعلام کرد و گفت: «به این فکر بودم که موسیقی علمی و مقامی ما صرفا نباید با یک سری سازهای قدیمی و توسط گروههای سنتی اجرا شوند بلکه میتوان آنها را با شکل و شمایلی جدیدتر ارائه کرد و به گوش مردم رساند. به همین دلیل من تصمیم گرفتم به کمک سازهای غربی ترانههای ماندگار را بازسازی کنم. قطعاتی مثل دختر بویر احمد و میخوام برم کوه و دیگر ترانههای جاویدان! اینها همیشه به صورت فایلهای تکراری به گوش مردم رسیدهاند و من میخواستم با شکلی جدید شنیده شوند. »
ویسانلو در ادامه متذکر شد: «من یک سری از این قطعات را انتخاب کردهام و به کمک سازهای غربی قصد دارم شکل فاخرتری اطز انها را به گوش مردم برسانم. چرا که این موسیقی مدتهاست که از ذهن مردم و جوان ا خارج شده است. من سعی کردهام نسل جوان را با این سبک از موسیقی آشنا کرده و آشتی بدهم. »
وی در پایان افزود: «از کنسرتها هم فاصله گرفتهام و نیز از تعداد شاگردانم کم کردهام و حتی به آموزشگاه هم نمیروم. چون میخواهم کارتحلیلی انجام بدهم و به جامعه موسیقی خدمتی کنم. خودم را معطوف کردهام به ساخت قطعاتم. امیدوارم بتوانم برای گوش مخاطبانم موسیقی خوب بسازم. خیلی از قطعاتی که این روزها منتشر میشوند فاکتورهای لازم برای ارائه شدن را ندارند. کارهای پاپ معمولا از نظر کلام و ملودی مشکل دارند و کیفیت لازم را دارا نیستند. »
وی از دیگر فعالیتهای خود گفت: «محور دیگر فعالیتهای من در زمینه منابع آموزشی است که برای معلمان گیتار تدارک دیدهام. چنین چیزی تا کنون در ایران وجود نداشته است و ما منبعی نداشتهایم که به شکل تخصصی برای گیتار طراحی شده باشد. البته کتاب ۴۰ سال موسیقی پاپ با دارا بودن ۴ جلد و نتهای بسیار در این زمینه کفایت نمیکند. ایراد این کتابها نیز این است که سی دی همراهشان ندارند. کارهایی که من انجام میدهم هرماه با سی دی بوده و در ریتمهای مختلف اجرا میشوند. یک بخش ان هم به مشق موسیقی اختصاص داده شده است. این خودآموزها به صورت کارائوکه بوده و همراه با سی ی منتشر خواهند شد. درک و فهم مطالب این کتابها برای هنرجوی ۶ ماهه و یک ساله نیز کافی است. »
وی در پایان خاطر نشان کرد: «ممکن است در آینده نیز بخواهم یک کتاب تئوری در این زمینه تالیف و منتشر کنم. به امید آن روز!»
برترینهای نظرسنجی بزرگ موسیقی ما درباره انتخابشان میگویند- 2موسیقی ما: قطعه «سلام» از آلبوم «خاطرات گمشده» فریدون آسرایی توانست در میان قطعات برتر سال ۹۰ رتبه دوم را بعد از «نه نرو» سیروان خسروی از آن خود کند. صدای دلنشین فریدون آسرایی با ملودی شیرینش توسط پاشا یثربی تنظیم شد و به گوش مخاطبان رسید و توانست در میان همه قطعاتی که در سال ۹۰ شنیده شد، نظر جمع ۱۰۰ نفره اهالی موسیقی را به خود جلب کند.
پاشا یثربی: رمز موفقیت قطعه «سلام» ترانه خوب و ملودی شیرین بود
پاشا یثربی در خصوص این قطعه و علت مورد توجه قرار گرفتنش نزد اهالی موسیقی به سایت موسیقی ما گفت: «به اعتقاد من دلایل زیادی دست به دست هم دادند تا این قطعه مورد توجه واقع شود. یکی از این عوامل، کلام است که توسط حسین قیاسی سروده شده است. کلام این قطعه به معنای واقعی ساده و دلنشین است. ضمن اینکه نمیتوان ملودی شیرین و شنیدنی فریدون را نادیده گرفت. ملودی این قطعه، بینهایت تاثیرگذار و فوق العاده است. »
وی در خصوص موقعیتی که این قطعه از آن خود کرده گفت: «واقعا این جایگاه حق این «سلام» است. چون به اعتقاد من تنها قطعهای است که در آلبوم «خاطرات گمشده» فریدون آسرایی شنیده شد. هم قطعه اصلی و هم رمیکس آن توانستند مورد توجه قرار بگیرند و به خوبی شنیده شوند. این برای من و همین طور فریدون خیلی تاثیر گذار بوده است. »
وی در ادامه متذکر شد: «سازبندی این قطعه توسط یک گیتار بیس و یک سری فضاسازیهای الکترونیک شکل گرفته است ولی ترکیب اصلی آن فقط بیس و گیتار و پرکاشن است. به جرات میتوانم بگویم که این قطعه یکی از قطعاتی بود که روی آن خیلی دقت شد. با وجودی که پیچیدگی خاصی نداشت و در کل موسیقی سادهای بود. هنگام تنظیم این قطعه بیش از هر چیز به فکر دریا و استفاده از امواج آن بودم. »
وی ادامه داد: «من همچنان همکاری با فریدون را ادامه خواهم داد، هم برای اجرای زنده و هم برای آلبوم و... ضمن اینکه با مهدی یراحی هم همکاری خواهم داشت. در این همکاریها اجراهای مختلفی در تهران و شهرستانها برگزار خواهیم کرد. »
یثربی ادامه داد: «در جامعه موسیقی کشور، واقعیت این است که کسانی که کار میکنند و نیروهای تازه نفس هم هستند اتفاقا خوب فعالیت میکنند و کارهای خوبی ارائه میکنند ولی تولیداتشان یا عرضه نمیشود و یا خوب عرضه نمیشود و تمام زحماتشان نشنیده و ندیده باقی میماند. چون شرکتها سرمایه گذاری نمیکنند و هنرمند نزد هر کسی که میرود به او میگویند یک قطعه بساز تا معروف شوی بعد بیا برایت آلبوم منتشر کنیم. خوب این چه کاری است؟ هلو بیا برو تو گلو نیست که! این در حالی است که در همه جای دنیا از راهی که بشود برای تبلیغ استفاده میشود اما ما شرایطش را نداریم. یک خواننده باید قبل از انتشار آلبومش، کارش را از طریق اینترنت به مردم معرفی کند. توصیه میکنم راههای بهتری برای اهالی موسیقی در نظر گرفته شود تا کار همه شنیده شود که در نظر سنجیهای اینچنینی حق به حقدار برسد. »
وی درپایان گفت: «از اینکه قطعه مشرتک من، فریدون و حسین قیاسی توانسته مورد توجه قرار بگیرد خوشحالم. امیدوارم بتوانیم کارهای بهتری از خودمان ارائه کنیم.»
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)