سال گذشته که گوگل تصمیم خود مبنی بر خرید موتورولا را اعلام کرد، بسیاری از آدمهای خبره پیش بینی می کردند که گوگل هیچ خیالی برای تصاحب موتورولا ندارد، بلکه برای به دست آوردن پتنتها است که بخش موبایل موتورولا را میخرد. اما در سمت دیگر عدهای معتقد بودند که ممکن است لری پیج به این نتیجه رسیده باشد که گوگل باید وارد کسب و کار گجتها بشود. استناد این گروه بر این بود که اپل با سیستم یکپارچهاش، تلفنهای هوشمند و تبلتهایی بهتر از گوگل درست میکند و شاید گوگل هم باید رویکرد مشابهی را اتخاذ کند.
در مدت زمانی که از اعلام این خرید بزرگ میگذرد، بیشتر و بیشتر این نظریه به واقعیت نزدیک شده که در حقیقت، لری پیج خواهان ساخت گجت است. به گزارش وال استریت ژورنال، آخرین شاهد این مدعا، آن است که گوگل در حال برنامهریزی برای گشایش یک فروشگاه اینترنتی تبلت است که در آن تبلتهای اندرویدی را عرضه خواهد کرد. در ابتدا، گوگل در این فروشگاه به عرضه تبلتهای شرکای سختافزاریش، مثل Asus و Samsung خواهد پرداخت. ولی ممکن است تبلتها با نشان تجاری مشترک و درج نام گوگل بر روی آنها، برای فروش گذاشته شوند. و سپس، وقتی قرارداد خرید موتورولا نهایی شد، فروشگاه آنلاین گوگل، تنها به فروش تبلتهای گوگل خواهد پرداخت.
اما بگذارید کمی دقیق تر به بررسی این موضوع بپردازیم. لطفا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
چرا گوگل در حال گشایش یک فروشگاه تبلت است؟
زیرا تا کنون فروش تبلتهای اندرویدی در حد فاجعه بوده است. در بازار تلفنهای هوشمند، گوگل توانست با همکاری شرکای سختافزاریش اندروید را به قطب غالب بازار بدل کند. کانالهای توزیع موفق عمل کردند و اندروید خیلی زود جای خود را باز کرد (البته به گزارش Nielsen ، اپل در ماه فوریه توانست شکاف ایجاد شده در بازار امریکا را کمتر کند و سهم خود را از 32 درصد به 43 درصد افزایش دهد، سهم گوگل نیز در 48 درصد ثابت ماند).
ولی سهم اندروید در بازار تبلت کاملاً متفاوت است: گوگل و شرکای سختافزاریش، برای فروش تبلتها باید به خردهفروشها اتکا کنند. و اگر آن خردهفروشها محصولات اپل را هم داشته باشند، مجبور خواهند بود تبلیغ و محل مناسبتری را به iPad اختصاص دهند. بنابراین تبلتهای اندرویدی از طرف مصرفکننده نادیده گرفته میشوند.
تنها تبلت اندرویدی که موفق بوده Kindle Fire از آمازون است. ولی کیندل فایر فقط نام اندروید را یدک میکشد و آمازون به طرز چشمگیری پلتفرم را تغییر داده و با اهداف خود سازگار کرده و به این روش تعداد زیادی کیندل فایر فروخته، که علت این فروش بالا را میتوان در یک مورد دانست: آمازون قویترین کانال توزیع آنلاین جهان را در اختیار دارد. اپل نیز به نوبه خود شبکه توزیع جهانی خود (فروشگاههای اختصاصی) را در کنار فروشگاه آنلاین و خردهفروشهای متفرقه دارد. بنابراین از نظر هیچ مشکلی ندارد.
همه این حقایق را در کنار هم قرار دهید، تا بفهمید که چرا تبلتهای اندرویدی (به جز کیندل فایر) این گونه در ته دریا غرق شدهاند. حالا گوگل میخواهد این مسئله را حل کند. و راه حل، در گشایش یک فروشگاه آنلاین برای تبلتهای اندرویدی نهفته است. گوگل زمانی که در تلاشی همراه با انصراف زودهنگام، Nexus One را به قصد تصاحب بازار تلفنهای هوشمند به فروش گذاشت، به طور مختصر وارد کسب و کار الکترونیکی شده بود. 100 هزار Nexus One را فروخت ولی بعد سیم را از برق کشید!
تأسیس یک فروشگاه تبلت گوگلی، میتواند تلاشی بلندمدت باشد. اما در کل، آیا چنین حرکتی تغییر بزرگی در بازار تبلتها به وجود خواهد آورد؟ باید گفت احتمالاً به ایجاد تغییر کمک خواهد کرد. به خصوص اگر گوگل بتواند تبلت خود را با قیمتی معادل یا پایینتر از قیمت 199 دلاری کیندل فایر عرضه کند. با این حال برای بر جای گذاشتن یک تأثیر بزرگ بر بازار تبلتها، گوگل احتمالاً مجبور به مبارزه با iPad، از طریق عرضه تبلتی بسیار ارزان قیمت خواهد شد، و راه دیگر میتواند ساخت تبلتی به خوبی iPad باشد.
اما گوگل حتی در چنین شرایطی، به خاطر قدرت فروشگاههای اپل که بازوی توزیعی آن هستند، باز هم وضعیت نامناسبی نسبت به رقیب خواهد داشت. پس اگر واقعاً در مبارزه و رقابت با اپل جدی است، شاید گریزی از تأسیس فروشگاههای اختصاصی نداشته باشد!
و کار گشایش فروشگاههای اختصاصی تبلت، باید در شرایطی انجام شود که گوگل کسب و کار اصلی خود و تمام فعالیتهای اینترنتیاش را نیز باید اداره کند. و همزمان، در قلمروی شبکههای اجتماعی با فیسبوک درگیر خواهد بود و در حوزه تجارت با مایکروسافت دست و پنجه نرم می کند. و همینطور مشغول ساختن خودروهای بدون راننده، ابداع مزرعههای تولید برق از باد، و تمام کارهای دیگرش هم هست. آیا گوگل میتواند از پس تمام این چالشها بر آید؟ نظر شما چیست؟
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)