171704473244322253525020968291521368565

تفسیر آیه شریفه: ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ

آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.(البقرة/2)



زهی سجاده تقوا به یک ساغر نمی‏ارزد

تقوا از ریشه «وقایه» و به معنای سپر است.

اصحاب پیامبر صلی‏الله علیه و اله وسلم می‏گفتند:

ائقینا برسول‏الله

یعنی پیامبر صلی‏الله علیه وآله وسلم در جنگ‏ها سپر قرار می‏گرفت که اگر آسیبی رسید او بجای ما آسیب ببیند، و البته این به خوبی نشان می‏دهد که کسی که دل سپرده خدا باشد، سپر بلای بندگان او نیز خواهد بود.

هر کو نظری دارد با یار کمان ابرو

باید که سپر باشد پیش همه پیکان‏ها

بنابراین، متقی از نظر واژه عربی یعنی کسی که سپر دارد و در نگاه قرآن کریم به معنای کسی است که جامه دارد آن هم جامه‏ای که خیر و سعادت او را در پی خواهد داشت.

و لباس التقوی ذلک خیر

قرآن کریم تقوا را به جامه و لباس و پوشش تشبیه می‏کند. و جامه مایه آزادی انسان است، کسی که جامه بر تن ندارد محدود به دهلیز و پستوی خانه می‏شود، حتی در خانه خود آزاد نیست تا چه رسد به بازار و برزن.

کسی هم که جامه تقوا ندارد آزاد و رها نیست، از این‏رو امام علی علیه‏السلام فرمود:

عتق من کل ملکه

تقوا مایه آزادی است

یعنی بی‏تقوایی محدودیت است.

و یادمان باشد که بعضی جامه‏ها مثل تور، رقیق و نازک‏اند و کسی که چنین جامه‏ای بر تن دارد، انگار که چیزی بر تن ندارد.

به کوی می‏ فروشانش به جامی بر نمی‏گیرند

زهی سجاده تقوا که یک ساغر نمی‏ارزد

و آنچه جامه تقوا را رقیق و فرسوده می‏سازد گناه و آلودگی است.

من که شب‏‏ها ره تقوا زده‏ام با دف و چنگ

این زمان سر به ره آرم چه حکایت باشد



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبر