مكان هاى شریف برای استجابت دعا


هر بنده مؤمنی که حقیقتاً در دعا برای فرج به واسطه معرفت به فضل آن اهتمام دارد ; لازم و مهم است در صورت امکان برخی از این امکنه شریفه را بخصوصه ; اختیار نماید ، و هرگاه به آنجا مشرف شد ، بودن در آن را غنیمت شمرده و برای فرج مولای خود صلوات الله علیه دعا کند .


143243521791316024613755942723419019915152
از جمله مواقف کریمه و مشاهد مشرفه ; حرم الهی و روضه نبویّه(صلی الله علیه وآله) و روضه های مطهره هریک از ائمّه اطهار(علیهم السلام) می‌باشد، که هر در کدام دعا و عبادتی انجام شود; چندین برابر فضل و شرافت نسبت به سائر مکان‌ها دارد، و این مدخلیّت تامّ و کامل در اخبار بسیاری تصریح شده است .
و بعد از این‌ها حرم های عامّه علماء و صلحا، خصوصاً فرزندان و ذراری ائمّه (علیهم السلام) است، که در بعضی از اخبار تصریح شده است که:
«مزار آن‌ها در آثار ; در حکم مزار ائمّه اطهار (علیهم السلام) است.»
و بعد از آن; قبور مؤمنین ; خصوصاً قبر والدین است، و بعد از آن ; مجالس و محافل علما اخیار و صلحاء ابرار، بلکه عامّه مؤمنین است، خصوصاً مجالس خاصّه آن‌ها; چون مجلس ذکر و مجلس توبه و مجلس علم و مجلس فضائل و مراثی اهلبیت اطهار(علیهم السلام) که در باب هر یک از این مکان‌ها در اخبار بسیاری به فضل و شرافت آن‌ها بیان شده، و همچنین به تأثیر داشتن آن‌ها در استجابت دعا، و سرعت در ظاهر شدن آثار آن به چندین برابر آنچه در سایر مکان‌ها می‌باشد ; تصریح شده است .
پس هر بنده مؤمنی که حقیقتاً در دعا برای فرج به واسطه معرفت به فضل آن اهتمام دارد ; لازم و مهم است در صورت امکان برخی از این امکنه شریفه را بخصوصه ; اختیار نماید، و هرگاه به آنجا مشرف شد، بودن در آن را غنیمت شمرده و برای فرج مولای خود صلوات الله علیه دعا کند .
ولکن در میان مواقف و مشاهد شریفه ، پر فضلیت ترین آن‌ها خصوصاً از جهت تأثیر دعا حرم انور حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) می‌باشد.
بهترین مکان در میان سائر امکنه شریفه که ذکر شد هر مقام و مکانی است که در آن اقامه عزای آنحضرت(علیه السلام) شود ، یا زیارت آنحضرت (علیه السلام)خوانده شود ، به واسطه آنکه به مقتضای بعضی از روایات از هر مکانی که زیارت ایشان شود خصوصاً زیارت عاشورا بعضی از آن فضائل جلیله شریفه ایکه در حرم انور آنحضرت حاصل می‌شود ; عطا می‌شود ، و در مکان زیارت خصوصاً از برای خود زائر بعضی از برکات آن مشهد مبارک ظاهرمی شود


و اجمال آن چنین است که: چون امر شهادت آن حضرت(علیه السلام) با آن شدائد و مصائب جلیله و عظیمه آن ; سبب و وسیله استحکام و بقاء امر توحید و رسالت و ولایت جمیع ائمّه اطهار(علیهم السلام)، و ظهور آثار آن‌ها گردید، پس فضائل جمیع آن‌ها در وسائل آنحضرت (علیه السلام) جمع شده، و لهذا حرم ایشان بمنزله حرم همه ائمه، و بودن در آن; بمنزله بودن در حرم همه ائمه است، و زیارت و تعزیت ایشان; به منزله تعزیت و زیارت همه ائمّه (علیهم السلام) است، خصوصاً با ملاحظه حدیث تفاخر کعبه و کربلا ، رفعت و جلالت مشهد مبارک ایشان ظاهر می‌شود .
وَ مِنْ حَدیثِ کَربلا وَ الْکَعْبَة *** لِکَربَلا به ان عُلُوُّ الرُتْبَة[1]
و امّا بهترین مکان در میان سائر امکنه شریفه که ذکر شد هر مقام و مکانی است که در آن اقامه عزای آن حضرت(علیه السلام) شود، یا زیارت آن حضرت(علیه السلام) خوانده شود ، به واسطه آنکه به مقتضای بعضی از روایات از هر مکانی که زیارت ایشان شود خصوصاً زیارت عاشورا بعضی از آن فضائل جلیله شریفه ای که در حرم انور آن حضرت حاصل می‌شود ; عطا می‌شود ، و در مکان زیارت خصوصاً از برای خود زائر بعضی از برکات آن مشهد مبارک ظاهر می شود .
و نیز در حدیث است که: «آن حضرت در عرش الهی به سه مقام نظر رحمت دارد و در حقّ آن دعا می‌فرماید:
اوّل: به مرقد شهدائی که با ایشان بودند .
دوّم: به حال زوارشان .
سوّم: به مقام اهل تعزیتشان .( [2] )
پس هر گاه برای کسی حضور در هر یک از امکنه شریفه اتفاق افتد ; در حالتی که مقرون شود با عزاداری یا زیارت آن حضرت (علیه السلام) از خود او یا غیر او خصوصاً مقارن شود با بعض اوقات شریفه ، و نیز آن احوال مزبوره که تعلّق به حال داعی دارد، پس واضح است که تأثیر دعا و طلب نمودن فرج حضرت صاحب الامر(علیه السلام) در چنین حالی، با چنین خصوصیاتی، زیادتی فضل و شرف آن به چندین برابر و غایت کمال خواهد رسید، و هر بنده مؤمن که موفّق به درک آن شود; پس این فضلی خواهد بود که مثل و مشابهی ندارد، (وَ ذلِکَ فَضْلُ الله یُؤتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ الله ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ وَ فی ذلِکَ فَلْیَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ).( [3] )

پی نوشت ها :
[1] خصائص حسینیة ص67 .
[2] بحارالانوار ج25 ص376 حدیث24.
[3] ترجمه: این فضل خداونداست که به هرکس خواهد عطا می‌کند، و فضل و کرم خداوند بسیار عظیم است.(سوره حدید آیه21).
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان