محققان تبريزي موفق به طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين مدرن و سنگين وزن شدند.
رضا داننده حکم آباد، دانشجوي خلباني سازمان هواپيمايي کشوري در گفت وگو با ايسناخاطرنشان کرد: بدنه اين هواپيما کاملا به صورت بومي با استفاده از انواع چوب در تبريز طراحي و ساخته شده است.
اين هواپيما از نظر قيمت و هزينه هاي پروازي از مشابه هاي خارجي خود ارزان تر بوده و از مقاومت بالايي برخوردار است.وي درباره ويژگي هاي هواپيماي بدون سرنشين «شاپرک»گفت: طول بال اين هواپيما 4متر، طول بدنه، 260 سانتي متر و ارتفاع آن 86 سانتي متر است و داراي يک موتور دو زمانه 2سيلندر 116 سي سي است .
وي با بيان آن که اين پرنده توانايي پرواز در هر شرايط آب و هوايي در شب و روز را دارد، تصريح کرد: هواپيماي بدون سرنشين «شاپرک» مي تواند تا ارتفاع 5 کيلومتر اوج بگيرد و برد عملياتي اين هواپيما 50 کيلو متر است و مي تواند بدون سوخت گيري به مدت 3.5 ساعت به پرواز خود ادامه دهد.
اين هواپيما توانايي حمل بار به ميزان8 کيلوگرم را دارد و مي توان اين هواپيما را در مدت زمان کمتر از 20 دقيقه عملياتي کرد و به پرواز درآورد.
يکي از ويژگي هاي اين پرنده، قابليت ادامه پرواز با خلبان خودکار (AUTOPILOT) است.
به گفته وي، هواپيما داراي 3 دوربين نصب شده در بدنه است که توانايي هم زمان ارسال تصوير به صورت زنده (online) به ايستگاه زميني و ذخيره (save) تصاوير در هواپيما را دارد. انجام ماموريت نظامي، حفاظت جنگل و مرزباني، کنترل ترافيک شهري و جاده اي، استفاده در امداد و نجات، تحت نظر گرفتن و حفاظت از کانال کشي هاي نفت، حمل بار، پروازهاي نمايشي و نمادين در جشن هاي ملي کشور و تصويربرداري از جمله کاربردهاي اين هواپيماي بدون سرنشين است. ایسنا
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)