عمادالدين جعفري: كيا اسپكترا يا همان كيا سراتو، خودرويي در كلاس خانوادگي كوچك (Campact) است. اين خودرو در ابتداي توليد در سال 2000 فقط در مدل هاچبك عرضه شد و بعدها مدل سدان آن نيز به بازار عرضه گشت.
تاريخچه اطلسخودرو
شركت اطلسخودرو فعاليت خود را در سال 2007 در كشور ايران يا شش مدل متنوع از خودروهاي كيا آغاز كرد. اين شركت هماكنون مدلهاي جديد كياموتورز را با نامهاي اوپيروس، سراتو، سورنتو، كارنيوال، كارتر و اسپورتيج به بازار عرضه كرده است.
اهداف اطلسخودرو
اين نماينده شركت كياموتورز قصد دارد در آينده با گسترده كردن شبكه فروش و ارائه خدمات پس از فروش مناسب در بازار پر رونق داخلي جايگاهي مناسب را براي خود به دست آورد.
ارائه مناسب خدمات پس از فروش و كمك گرفتن از تمام استانداردهاي روز كيا در نمايندگيهاي مجاز و همچنين اجزاي متناوب برنامههاي طرح بازديد رايگان قصد دارد مشتريان خود را راضي نگه دارد.
همچنين هماهنگي با بازار روز جهاني و عرضه مستقيم خودروهاي كيا و رسيدن به جايگاه برتر در سومين سال فعاليت در بازار ايران هدفها و برنامههاي اين شركت است.
نسل اول سراتو 2000- 2004
كيا اسپكترا در آغاز توليد خود در سال 2000 در آمريكا و كره به بازار عرضه شد. اين خودرو كه مدل هاچبك خودروهاي كيا سفيا و كيا شوما بود از سال 2000 تبديل به خودرويي مستقل شد. كيا با توسعه دادن مدل هاچبك گذشته كيا سراتو را توليد كرد. چند سال قبل از اين كيا يك مدل كوچك را به بازار عرضه كرد كه اين خودرو شوما2 نام داشت. كيا با تركيب اين هاچبك با شوما2 خودرويي را توليد كرد با نام اسپكترا. فروش اين مدل شوما با موتور 5/1 ليتري و 8/1 ليتري چهار سيلندر بنزيني آغاز شد. اين خودرو هشت هزار و 500 پوند قيمت داشت. همكلاس اين خودرو فوكوس ولي قيمت آن 3 هزار پوند كمتر از فورد فوكوس بود. در سال 2002 سفيا و شوما به طول كامل با يكديگر تركيب شدند و خودرويي ساخته شد كه امروزه با نام كيا سراتو ميشناسيم. سراتو بعد از كره براي اولين بار در روسيه توليد شد. كمپاني ايژواتو كه تخصص اصلي آن ساخت موتورهاي سنگين است در روسيه توليد سراتو را آغاز كرد. در اين نسل سراتو با موتور 1600 سيسي كه 107 اسببخار قدرت و شتاب صفر تا 100، يازده ثانيه را با حداكثر سرعت 185 كيلومتر به بازار عرضه شد. اما به مرور موتورهاي 8/1 ليتري با 125 اسب و دو ليتري با 132 اسببخار عرضه شد
نسل دوم: 2004 تا 2009
در سال 2004 كمپاني كياموتورز پلتفرم هيونداي النترا را خريد و روي اين پلتفرم سراتو را از نو طراحي كرد. در اين نسل دوباره مدل هاچبك با نام اسپكترا5 توليد شد.
در اين نسل سراتو در بازار آمريكا و استراليا فروش خيلي خوبي داشت و توانست در سال 2005 عنوان پرفروشترين خودروي كيا را در آمريكا به دست آورد. اما فروش اين خودرو در بازار اروپا و به خصوص انگليس به دليل جا افتادن كيا سيد توقيفي نيافت.
كيا رنج گستردهاي از موتورها را براي سراتو در نظر گرفت تا بتواند فروش خود را افزايش دهد اما باز هم نتوانست به موفقيت برسد و بازار همچنان در اختيار كيا سيد بود. فروش در آمريكاي لاتين و چين براي سراتو بسيار قابل توجه بود و موتور استاندارد در نظر گرفته شده براي اين خودرو 8/1 ليتري با 105 اسببخار قدرت و شتاب صفر تا 100، 8/10 و حداكثر سرعت 187 كيلومتر بود. اما براي بازار خاورميانه و به خصوص كشورهاي عربي موتور 2 ليتري يا 138 اسببخار قدرت و شتاب صفر تا 7/9، و حداكثر سرعت 198 كيلومتر توليد ميشد.
نسل مياني سراتو
اما سراتو يك نسل مياني را نيز تجربه كرده است. در نسل دوم خودرويي هاچبك با نام اسپكترا5، در سال 2007 با موتور GEMA در آمريكا توليد شد. تغييراتي كه در اين خودرو انجام شد كه مهمترين آنها شامل طراحي جديد چراغها و جلو پنجره بزرگتر بود به طوري كه فاصله چراغها از يكديگر بيشتر شد و جلو پنجره بزرگتر شد.
در كابين چراغهاي سقفي زيادي را براي راننده، سرنشين كناري و همچنين سرنشينان عقب به صورت مجزا طراحي شد. همچنين سپر جديد پرژكتورهاي داخل سبز نيز به آن اضافه شد. قسمت عقب اسپكترا به طور كلي تغيير كرد. صندوق عقب حذف شده و جاي خود را به درب پنجم هاچبك داد. و قابليت حمل كاروان را نيز پيدا كرد. آينهها در اين مدل تغيير كرد و چراغ خطر سوم نيز اضافه شد. به طور كلي اين فيسليفت باعث شد كه كيا اسپكترا خيلي مدرنتر از طراحي اوليه به نظر برسد.
معايب و محاسن
كيا سراتو در كشور ما با موتور 2 ليتري و با 16 سوپاپ 143 اسببخار قدرت با گيربكس چهار سرعته تيپترونيك و پنج سرعته دستي عرضه ميشود. اين خودروي خانوادگي كوچك فقط در يك تيپ به بازار عرضه شده است كه نداشتن حقانتخاب براي داشتن آپشنهاي بيشتر از معايب آن به شمار ميرود.
به عنوان مثال تودوزي خودرو از نوع پارچهاي ميباشند كه شما حق انتخاب صندليهاي چرم را نداريد. همچنين كابين بسيار سادهاي دارد اصطكاك خودرو بسيار پايين است و از بازار دستدوم خوبي برخوردار است قيمت سراتو در بازار آزاد حدود32 ميليون500 هزار تومان است. صداي موتور به داخل كابين راه پيدا مي كند همچنين تاخير در تعويض دنده ها به خصوص هنگام معكوس كشيدن مشهود است اين خودرو در حال حاضر در شركت اطلسخودرو موجود نميباشد.
گفته مي شود مدل 2010 اين خودرو ممكن است تا دو ماه ديگر توسط اطلسخودرو به بازار عرضه شود. مدل 2010 سراتو همكنون در برخي از نمايشگاههاي تهران موجود است كه به صورت شخصي وارد كشور شده است و قيمتي در حدود 38 ميليون تومان دارد.
سراتوهايي كه توسط اطلسخودرو به بازار عرضه شده قيمتي در حدود 28 ميليون و 700 هزار تومان قيمت دارد كه با احتساب 3درصد ارزش افزوده قيمتي معادل 29 ميليون و 500 هزار تومان پيدا ميكند.
قيمت سراتو در كشور دبي حدود 14000 دلار است. اطلس خودرو سراتو را سه سال يا 60 هزار كيلومتر گارانتي كرده است. سراتو از سواري نرمتري نسبت به ديگر رقباي خود در اين كلاس برخوردار است.
همچنين اين خودرو صندوق عقبي جادار، صندليهاي نرم و راحت،مصرف سوخت كم و فرمانپذيري خوبي ارائه ميدهد. شتاب اين خودرو از ديگر همكلاسان به غير از مزدا3 بهتر است.
اين خودرو به دليل هزينه تعمير و نگهداري پايين و سواري خوب توانسته مشتريان زيادي را به خود جلب كند. به گفته بازاريان كساني كه سراتو را خريداري ميكنند حاضر به فروش اين خودرو نيستند.
همچنين قيمت قطعات به گفته تعميركاران و فروشندگان از ديگر همكلاسان مناسبتر است. اما در بازار خيلي كم است و فقط در نمايندگيهاي مجاز گير ميآيد.
به عنوان مثال هزينه تعمير و نگهداري سراتو در مقابل خودروي زانتيا كه در داخل ايران مونتاژ ميشود بسيار پايينتر ميباشد و قيمت قطعات آن نيز پايينتر از زانتيا است. همچنين تكنولوژي ساخت آن نيز بسيار جديدتر از اين خودرو مونتاژ داخل ميباشد. به گفته تعميركاران هزينه تعمير و نگهداري زانتيا در طول سال بيشتر از سراتو است.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)