اميرهوشنگ وفايي: افرادي كه دهه سوم عمر خود را پشتسر گذاشتهاند حتماً دوراني را به خاطر دارند كه بسياري از خودروها يك جعبهابزار تقريباً كامل را با خود همراه داشتند و اغلب مواقع بعضي تعميرات و سرويسهاي جزئي توسط شخص مالك انجام ميگرفت. اما امروزه به موازات گسترش شبكه نمايندگيها و پيچيدهترشدن ساختار فني خودروها كمتر شاهد اين تعميرات هستيم و اغلب مالكين ترجيح ميدهند مطابق جدول زماني خودرو را به نمايندگي مجاز برده و خود را از شر بسياري از دردسرهاي احتمالي راحت كنند.
جعبهابزار اغلب مدلهاي امروزي به چند آچار ساده و يك پيچگوشتي خلاصه ميشود كه در عمل كار خاصي از آنها برنميآيد!
اين سرويسهاي دورهاي در كشورهاي اروپايي و به طور ويژه انگلستان هزينههاي بالايي را شامل ميشود كه در مورد تعميرگاههاي معروف تا رقم 200 پوند در هر ساعت نيز ميرسد. اگر فكر ميكنيد اين رقم براي خودروهايي چون فراري و بنتلي است سخت در اشتباهيد، چرا كه اين هزينههاي خودروهايي چون بامو و بنز است و سرويس كلي يك فراري گاه خود هم قيمت يك خودروي كوچك تمام ميشود.
تيم شِيو، مجري فيفسگير با در نظر گرفتن اين هزينهها تصميم ميگيرد سرويس دورهاي خودروي z4 را بدون مراجعه به تعميرگاه و به تنهايي انجام دهد. هرچند براي چككردن نتيجه كار از خودروي سرويس يك نمايندگي نيز دعوت ميكند تا در محل حاضر شود.
اين سرويس عمومي اگر از سوي نمايندگي مجاز انجام شود بيش از 500 پوند هزينه در بردارد. تيم با استفاده از راهنماي سرويس خودرو كار را شروع ميكند. پس از چككردن عملكرد تجهيزات داخل خودرو نوبت به بخشهاي فني است.
تيم ميگويد: «اگر ميخواستم شمعها را از نمايندگي مجاز خريداري كنم 49 پوند هزينه داشت ولي همان شمعها بيرون از نمايندگي 41 پوند هزينه دارد.»
براي بازكردن شمعها احتياج به آچار ويژهاي داريد كه تنها در جعبهابزارهاي كامل يافت ميشود. پس از شمعها نوبت به تعويض روغن است كه البته تيم هنگام تعويض كمي با مشكل مواجه ميشود و روغن موتور به جاي آنكه در زمان تخليه در ظرف بريزد روي زمين سرازير ميشود. سپس روغن موتور، فيلتر روغن و فيلتر هوا تعويض ميشود. در گام بعدي لنتها با انگشت كنترل ميشوند تا از ضخامت كافي برخوردار باشند.
تيم در گام بعدي بوشهاي سيستم تعليق را كنترل ميكند. اگر اين قطعات نياز به تعويض داشته باشند چارهاي جز رفتن به تعميرگاه نيست ولي در غير اين صورت مشكلي وجود نخواهد داشت. در مرحله بعد تيم به سراغ چككردن كاركرد موتور ميرود. اگر فكر كرديد براي اين كار نياز به دستگاه دياگ تعميرگاهي و لپتاپ و ... است سخت در اشتباهيد چون دستگاههاي كوچكي به بازار آمدهاند كه تا حدود زيادي وظايف دياگها را انجام ميدهند و با متصلشدن به سوكت مربوطه «باگ»هاي احتمالي در سيستم را نمايش ميدهند.
تيم خودرو را چك ميكند و دستگاه خطايي نشان نميدهد. سپس با كمك يك وسيله ديگر و اتصال آن به سوكت ecu كيلومتر سرويس را صفر ميكند. در ادامه ضد يخ و روغن ترمز و كار پايان مييابد. چهار ساعت زمان و 105 پوند هزينه و اين در مقابل هزينه 500 پوندي صرفهجويي قابل توجهي است اما به خاطر داشته باشيد براي اين كار نياز به يك جعبهابزار كامل و صرف وقت زياد داريد كه احتمالاً براي مالك يك خودروي چند ده هزار دلاري چندان به صرفه نيست.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)