مراسم نامگذاری«Camry» تلفظ انگليسي كلمه ژاپني «Kanmuri» است. «Kanmuri» به معني «تاج» است كه در انگليسي به آن «Crown» ميگويند. Crown از سال 1955 نام ردهاي از خودروهاي تويوتا بود كه در سالهاي بعد تويوتا، نام Corona را براي Crown و نام Crolla را براي Small Crown كه كوچكتر از Crown بود در نظر گرفت. نقل قول ديگري نيز در مورد نامگذاري اين فرزند تويوتا اين است كه ميگويند Camry در حقيقت Anagram درستكردن كلمهاي از درهم ريختن حرفهاي آن است كه از آن عبارت «My Car» به معني «خودروي من» انتخاب ميشود.
پدر، باكلاستر از پسر!
دنيايخودرو : در پرونده اين هفته ميخواهيم نبش قبر كنيم و اجداد كمري را جلوي چشمانش بياوريم. پدر كمري همان تويوتا كرون است كه حدود 60 سال پيش يعني در اواسط دهه 1950 متولد شد.
«كرون» تا به حال حدود 13 نسل را طي كرده و امروز در كلاس E يعني يك كلاس بالاتر از كمري به بازار آمده است. اما كمري كه فرزند كرون ميباشد از روز تولد تا به حال يك تاريخ 25 ساله دارد و فقط هفت نسل را پشتسر گذاشته است. كمري امروز در كلاس D يعني خانوادگي بزرگ نيمهلوكس توليد ميشود و يك كلاس از آخرين نسل «كرون» پايينتر است.
پدر، مادر و خاله كمري
همانطور كه گفتيم همه چيز براي خلق كمري از تويوتا كرون شروع شد يعني سال 1980 زماني كه پدر 25 ساله بود از تلفيق مدل كرون و كرونا فرزندي متولد شد كه «سليكا كمري» نام گرفت. در واقع تويوتا كرونا را ميتوان مادر كمري دانست.
«سليكا كمري» كه از سال 1980 تا 1982 در دو مدل A40 (موتور 6/1 ليتري با 88 اسب قدرت) و A50 (موتور دو ليتري با 98 اسببخار قدرت) توليد شد نتوانست با اين نام ادامه پيدا كند و مقدمات جدايي «سليكا» از «كمري» در همان زمان شكل گرفت به طوري كه «سليكا» راه خود را رفت و مدلهاي اسپرت تويوتا بر پايه آن ادامه يافت و كمري نيز مدلي مستقل شد كه توليدش نسلها ادامه يافت.
نسل اول كمري
استقلال كمري و جدايي آن از سليكا در سال 1982 مقدمهاي شد براي شكلگيري اولين نسل كمري كه تا سال 1986 ادامه يافت. نسل اول كمري با مشخصه V10 شناخته شد.
در تمام اين چهار سال نسل اول كمري كه در دو مدل سدان و پنجدر هاچبك توليد ميشد چنان خوش درخشيد كه كار و بار «مادر كرونا» و «خاله كارينا» را حسابي كساد كرد. كمري در آمريكاي شمالي با همين دو مدل كه با موتورهاي 8/1 و 2 ليتري كه 74 و 92 اسببخار قدرت داشتند عرضه شد.
نسل دوم كمري
V20 مشخصه نسل دوم كمري بود. توليد اين نسل از سال 1986 تا 1990 ادامه داشت. در اين برهه از زمان علاوه بر مدلهاي نسل اول، مدل استيشن واگن هم به توليدات كمري اضافه شد اما استقبال خوب از آن انجام نگرفت. به همين دليل، مدل استيشن واگن كمري ديگر توليد نشد. در نسل دوم، توليد كمري براي اولين بار با موتورهاي شش سيلندر آغاز گرديد كه 5/2 ليتر و 160 اسببخار قدرت داشتند.
نسل دوم كمري به سوي انژكتوريشدن رفت و با استفاده از رينگهاي 15 اينچي آلومينيومي اين نسل در كلاس لوكس و ارزان معرفي شد. در اين نسل توليد مدل هاچبك پنجدر نيز متوقف گرديد. كمري در نسل دوم براي اولين بار از دو ميلبادامك در موتور و 24 سوپاپ استفاده كرد.
نسل سوم كمري
سري V30 همان نسل سوم كمري است كه از سال 1990 تا 1994 توليد شد. اين نسل با شش نوع موتور به بازار آمد كه از 1800 سيسي تا 3 هزار سيسي را در برميگرفت. قويترين موتور اين نسل 190 اسببخار قدرت داشت. كمريهاي نسل سوم در استراليا توليد شدند و صادرات آنها به خاورميانه و بازار آمريكا براي اولين بار از استراليا آغاز شد.
نسل چهارم كمري
نسل چهارم كمري از سال 1994 تا 1998 توليد شد. در اين نسل ديگر از موتورهاي پر قدرت كمري خبري نبود و تنها دو نوع موتور چهار سيلندر 8/1 ليتري و 2/2 ليتري در آنها به چشم ميخورد. در اين نسل، كمري با موتورهاي ديزل نيز براي نخستين بار مختص بازار اروپا توليد شد. نسل چهارم كمري را با سريال V40 ميشناسند.
نسل پنجم كمري
نسل پنجم كمري با سريال XV20 از سال 1998 تا سال 2001 توليد و روانه بازار شد. كمريهاي نسل پنجم با ظاهري كاملاً متفاوت نسبت به نسلهاي قبل توليد شدند. موتورهاي اين نسل چهار سيلندر 2/2 ليتري با 133 اسببخار و شش سيلندر 3 ليتري با 194 اسببخار قدرت بودند عرضه نسل پنجم كمري در خاورميانه به طور چشمگيري افزايش يافت و تويوتا در اين نسل ECU مخصوص را متناسب با اقليم خاورميانه طراحي كرد.
نسل ششم
XV30 يا همان نسل ششم كمري از سپتامبر سال 2001 با چهره جديدتر و ابعاد بزرگتر نسبت به نسلهاي گذشته خود توليد شد.
علت اصلي تغيير اندازه اين نسل، رقابت با مدلهاي تويوتا «سولارا» و «كرولا» بود زيرا اگر تغيير ابعاد كمري در اين نسل رخ نميداد چه بسا «سولارا» و «كرولا» بازار كمري را به سيطره خود درميآوردند. يكي از بارزترين مشخصههاي نسل ششم كمري آن است كه در اين نسل يك SUV طراحي شد كه هرگز به مرحله توليد نرسيد.
نسل ششم كمري با سه نوع موتور 4/2، 3 و 2/3 ليتري كه هر كدام به ترتيب 157 اسب، 210 اسب و 225 اسببخار قدرت داشتند عرضه شد.
گفتني است عرضه تويوتا كمري به بازار ايران دقيقاً از همين نسل آغاز شد و تويوتاهاي كمري به اصطلاح اتاق قديم با هر سه نوع موتور وارد ايران شدند. همچنين به دليل خوشنام بودن برند تويوتا در ايران، عرضه كمري نيز با استقبال خوبي مواجه شد. از سوي ديگر با آمدن كمري نسل هفتم به بازار ايران فروش نسل ششم در اين بازار كمرنگ شد.
نسل هفتم
از سال 2006 به بعد نسل هفتم كمري توسط كمپاني تويوتا توليد و عرضه شد. مدلهاي اين نسل با عبارت XV40 كدگذاري شدند. كمريهاي هيبريدي براي اولين بار در اين نسل توليد شدند و توانستند جايگاه ويژهاي را كسب كنند.
نخستين كمري نسل هفتم در يكي از نمايشگاههاي خودروي آمريكا معرفي شد. موتور كمريهاي نسل هفتم از دو نوع چهار سيلندر 4/2 ليتري با 158 اسببخار قدرت و شش سيلندر 5/3 ليتري با 268 اسببخار قدرت بهره ميبرند.
اين در حالي است كه در بازار ايران فقط مدل چهار سيلندر 4/2 ليتري از نسل هفتم عرضه ميشود.
پيشبيني ميشود توليد و عرضه نسل هفتم كمري تا سال 2010 ادامه يابد و بعد از آن بايد شاهد عرضه نسل هشتم كمري به بازار دنيا باشيم.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)