عماد جعفری: به رغم سابقه 25 ساله حضور كمري در بازار دنيا، اما سابقه حضور كمري در بازار ايران هنوز به پنج سال نرسيده است. نخستين تويوتا كمري در سال 1384 وارد كشور شد. كمريهايي كه به بازار ايران آمدند از نسل ششم بودند. به هر حال آشنايي مشتريان ايراني با تويوتا كمري از مدلهاي «گرند» و «XLI» شروع شد.
كمري مدل XLI از موتور چهار سيلندر بهره ميبرد اما مدل «گرند» داراي موتور شش سيلندر است. امكانات «گرند» نيز از مدل XLI بيشتر ميباشد. در مدل XLI از رينگهاي 15 اينچي كه داراي قالپاق هستند استفاده شده ولي در مدل «گرند» شما شاهد رينگهاي آلومينيومي هستيد. اين دو مدل كه به كمري اتاق قديم در ايران شهره هستند از لحاظ ظاهري و اندازه كابين تفاوت چنداني با يكديگر ندارند اما فقط روي درب صندوق عقب مدل گرند يك عدد اسپويلر نصب شده است. عرضه كمريهاي اتاق قديم در بازار ايران تا سال 1386 ادامه يافت اما بعد از آن، عرضه كمريهاي نسل هفتم با اتاق جديد و چهرهاي تازه به بازار ايران آغاز شد. كمريهاي اتاق جديد از ظاهري متفاوت اما موتوري ضعيفتر نسبت به مدل «گرند» برخوردار بودند. يعني اگرچه در كمري نسل هفتم بازار ايران در ظاهر از كمري گرند نسل ششم زيباتر است ولي از لحاظ ديناميكي بسيار ضعيفتر عمل ميكند، اين در حالي است كه كمريهاي اتاق جديد با قيمت بيشتري نسبت به اتاق قديم عرضه ميشوند.
تويوتاهاي كمري اتاق جديد يا همان نسل هفتميها در ايران در سه مدل GL، GLX و SE عرضه شدند كه مدل SE به دليل اسپرت بودن و داشتن ارتفاع كم از سطح جادههاي ايران و همچنين داشتن فلاپهاي كشيده شده مورد استقبال بازار واقع نشد و در حال حاضر عرضه آن مدتي است متوقف شده است.
هماكنون در بازار ايران ديگر تويوتا كمريهاي صفر كيلومتر مدل گرند، XLI و SE يافت نميشوند و لااقل نمايندگيهاي تويوتا در ايران ديگر اين مدلها را عرضه نميكنند. آنچه به صورت صفر كيلومتر از مدلهاي كمري هماكنون در بازار ايران عرضه ميشود ميتوان به كمري GL و GLX اشاره كرد. كمري GL اگرچه از نسل هفتم كمري است ولي در واقع سادهترين نوع كمري در بازار ايران از لحاظ امكانات محسوب ميشود. اما كمري GLX مدل ويژه و در حقيقت آپشنالترين مدل كمري در ايران است. دارندگان خودروهاي كمري در ايران ميگويند: «اين خودروها ايراد و استهلاك چنداني ندارند و با كيفيت هستند اما خدمات پس از فروش آنها ضعيف و قيمتها بالا است به طوري كه نمايندگيهاي تويوتا بابت ارائه خدمات با مشتريان گران حساب ميكنند.»
به عنوان مثال تعويض روغن، فيلتر هوا و فيلتر روغن با اجرت تعويض در نمايندگيهاي ايرتويا براي صاحب يك دستگاه تويوتا كمري حدود 145 هزار تومان آب ميخورد در صورتي كه در تونآپهاي مجهز، اين قيمت بيشتر از 70 هزار تومان نيست.
آنها ميگويند: كمريهاي صفر كيلومتر در سال اول نسبت به ساير خودروهاي همكلاس خود از افت قيمت كمتري در بازار دستدومها برخوردار هستند و بازار دستدومهاي كمري از رونق برخوردار است. محمدعلي احمدي، يكي از كارشناسان بازار خودروهاي خارجي در ايران ميگويد: «به رغم اينكه در سايت اصلي شركت BMW نام شركت پرشياخودرو و در سايت كمپاني مرسدسبنز اسم ستاره ايران به عنوان نمايندگان انحصاري در بازار ايران قيد شده ولي شركت ژاپني تويوتا هنوز نام ايرتويا را به عنوان نمايندگي رسمي در بازار ايران روي سايت اينترنتي خود قرار نداده است كه اين خود جاي سوال دارد.» يكي از دارندگان خودروهاي كمري به خبرنگار ما گفت: باعث شگفتي است كه يك دست لنت اصلي كمري در نمايندگي ايرتويا 70 هزار تومان براي من فاكتور شده ولي همان لنت در بازار لوازم يدكي تهران 52 هزار تومان قيمت دارد. اين در شرايطي است كه نمايندگي و لوازم فروش بازار هر دو مدعي اصليبودن قطعات كمري هستند. به گفته يكي ديگر از مشتريان بازار قطعات كمري، اختلاف قيمت لوازم اصلي كمري با لوازم غير اصلي آن نيز بسيار فاحش است به طوري كه رادياتور اصلي 500 هزار تومان و غير اصلي آن 175 هزار تومان يافت ميشود.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)