علي شمس: يكي از عوامل خطرساز و مهلك در رانندگي، تركيدن لاستيك جلو خودرو است كه در هنگام رانندگي احتمال وقوع آن در هر لحظه وجود دارد و معمولاً چون در سرعتهاي بالا اتفاق ميافتد، باعث به وجود آمدن حادثههاي دلخراش ميشود كه هر ساله جان افراد زيادي را در دنيا ميگيرد.
در اين راستا، يك جوان مبتكر ايراني دست به طراحي سامانه محافظ ايمني فرمان زده كه به گفته وي ميتواند از خطرات و حوادث ناشي از تركيدن لاستيك جلو خودرو كه باعث خارج شدن كنترل فرمان از دست راننده ميشود، جلوگيري كرده و اين امكان را فراهم كند كه بدون زحمت و به خطر انداختن راننده و سرنشينان بتوان خودرو را كنترل كرد.
محمدعلي ترابي ميرزايي، در خصوص سيستم ايمني فرمان كه به گفته وي روي انواع خودروهاي سبك و سنگين قابل نصب است، ميگويد: براي اولين بار است كه سيستمي با چنين كارايي طراحي و ساخته شده و با نصب اين سيستم به روي پژو 405 و انجام تست و آزمايشهاي متفاوت به صحت عملكرد آن واقف شديم و به نتيجه مطلوب رسيديم.
وي در تشريح نحوه عملكرد سيستم گفت: زماني كه لاستيك يكي از چرخها ميتركد، چرخ به حالت پنچري درميآيد و قاعدتاً نيروي اصطكاك زيادي بين چرخ پنچر و آسفالت جاده ايجاد ميشود.
اين نيروي اصطكاك در مقابل چرخش چرخ مقاومت ميكند و به نوعي براي چرخ يك حالت ترمزگيري پيش ميآيد و چون اين نيروي اصطكاك يا ترمزگيري براي يكي از چرخها و در يك طرف خودرو اعمال ميشود، خودرو ميل به پيچيدن يا چرخيدن پيدا ميكند؛ در نتيجه نيروي زيادي به فرمان خودرو وارد ميشود و از آنجا كه اين اتفاق به صورت ناگهاني و غافلگير كننده در كسري ثانيه رخ ميدهد، قادر به كنترل فرمان نيست و حتي در بيشتر مواقع آنقدر نيروي زيادي به فرمان وارد ميشود كه راننده قدرت و توان نگهداري غربيلك فرمان را ندارد، اما اين سيستم در مقابل چنين اتفاقات ناگهاني هميشه حاضر و آماده است.
ترابي خاطرنشان كرد: اساس كار اين سيستم بدين گونه است كه كنترل فرمان را تابع دستورات راننده در ميآورد، بدين منظور كه چرخش غربيلك فرمان (كه در نهايت موجب تغيير مسير چرخهاي جلو ميشود) فقط از طريق راننده امكانپذير ميباشد و چرخهاي جلو نميتوانند با وجود اين سيستم به خودي خود در اثر نيروهايي كه بر آنها وارد ميشود، تغيير مسير بدهند و از مسير خود منحرف شوند.
به گفته وي، اين سيستم به چند صورت ميتواند فعال و وارد عمل شود.
يك نوع آن بدين صورت ميباشد كه سيستم با توجه به سرعت خودرو فعال شود، بدين ترتيب كه براي سيستم يك سرعتي را مشخص ميكنيم، تا زماني كه خودرو به آن سرعت رسيد، سيستم فعال شود و از آنجا به بعد كار خود را ادامه دهد.
زيرا در سرعتهاي پايين تركيدن لاستيك به ندرت پيش ميآيد و خطري ندارد و لازم نيست كه سيستم فعال باشد.
نوع ديگر آن به صورت آفلاين ميباشد، بدين صورت كه سيستم در حالت عادي با هر سرعتي غيرفعال ميباشد و فقط در زمان تركيدن لاستيك فعال و وارد عمل ميشود كه اين امر مزيت زيادي دارد، زيرا از كار بيهوده سيستم جلوگيري ميكند كه اين امر در طول عمر و دوام سيستم به ميزان قابل توجهي نقش دارد.
ترابي در پايان درباره مزاياي استفاده از سيستم ايمني فرمان گفت: يكي از مهمترين مزيتهاي اين سيستم جلوگيري از حوادث و تصادفات جادهاي ناشي از تركيدن لاستيك جلو خودرو است.
جلوگيري از انحراف خودرو زماني كه به علت حواس پرتي راننده خودرو به كنارههاي آسفالت كشيده ميشود، پيشگيري از منحرفشدن خودرو به دليل ترمزگيري ناهماهنگ چرخهاي جلو، حفظ بهتر تعادل خودرو در جاده به دليل گرفته شدن خلاصي فرمان، سادگي و حجم كم، سهولت و قابليت نصب روي خودروهاي سبك و سنگين، افزايش ضريب ايمني خودرو، كاهش ترس و استرس راننده و در مقابل آرامش و آسايش بخشيدن به راننده و هزينه كم و مقرون به صرفه بودن از مزاياي اين سيستم است كه براي اولين بار طراحي و ساخته شده و سيستم مشابه داخلي و خارجي براي آن وجود ندارد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)