علی افتخاری موفق به عیب یابی مدل ساده شده بال هواپیما با روشهای غیر خطی به منظور بهبود حساسیت روشهای عیب یابی به خرابیهای کوچک با استفاده از مشخصههای غیرخطی شد.۱۳۹۰ یکشنبه ۲ بهمن ساعت 11:15
به گزارش سرویس دانشگاه برنا سید علی افتخاری،دانشآموخته دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری این طرح با اشاره به اینکه در این پروژه ، یک روش عیب یابی نوین با استفاده از دامنه نوسانات سیستم پیشنهاد شده است؛ بیان داشت: در این روش ابتدا باید سیستم را با اعمال یک نیروی پسخور به نوسان واداشت؛ سپس دامنه نوسانات سیستم سالم در تعدادی از نقاط آن اندازه گیری و ذخیره می گردد و دامنه نوسانات سیستم معیوب نیز اندازهگیری شده و با مقادیر مربوط به سیستم سالم مقایسه میشود که به تعیین موقعیت و شدت خرابی منجر می شود.
وی افزود: این روش برای عیبیابی یک سیستم دو درجه آزادی، یک پانل آئروالاستیک و یک ورق یکسر گیردار در جریان مافوق صوت بکار رفته و از نتایج حاصل برای تعلیم یک شبکه عصبی مصنوعی استفاده شده است.
پژوهشگر دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر بیان کرد: با استفاده از شبکه عصبی تعلیم دیده، مکان و شدت عیب با دقت قابل قبولی قابل تشخیص است که با توجه به نتایج حاصل، این روش می تواند به عنوان روشی برای تشخیص عیوب کوچک در سیستم ها و سازه های خطی و یا غیرخطی بکار رود.
وی در بیان قابلیتهای این طرح گفت: اگرچه روش ارائه شده بر روی مدل ساده شده بال هواپیما اعمال شده اما برای عیب یابی دیگر سیستمها و سازه ها که بتوان آنها را از طریق یک نیروی پسخور تحریک نمود نیز قابل کاربرد است.
دکتر افتخاری با بیان اینکه امروزه با پیچیده تر شدن سیستمها هزینه تولید آنها افزایش یافته است که این موضوع؛ نیاز به استفاده از تستهای غیر مخرب را برای جلوگیری از خسارات سنگین دوچندان می کند،ابراز داشت: توسعه روشهایی که بتوانند خرابیهای کوچک را در مراحل اولیه تشخیص دهند اهمیت زیادی دارد که دراین تحقیق روش نوینی پیشنهاد شده است که با استفاده از مشخصههای غیرخطی می تواند خرابیهای کوچک اولیه را تشخیص داده و از بروز خسارات بعدی جلوگیری نماید.
وی تصریح کرد: روشهای عیبیابی غیر خطی متنوع هستند، اما استفاده از دامنه چرخه حدی بمنظور عیب یابی برای اولین بار در این تحقیق معرفی شده که این روش دارای حساسیت بالاتری نسبت به روشهای مشابه است.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)