28896930913919246568

بهزاد حاتمی: در تازه‌ترین رده‌بندی سطح کیفی خودروهای سواری تولید داخل‌، مرسدس بنز با بازگشت دوباره‌اش به جمع خودروهای تحت ارزیابی، به صدر رفت و سایپا 141 نیز جایگاه خود را در قعر جدول حفظ کرد. در این رده‌بندی که به خرداد ماه مربوط است تنها 18 خودرو تولید داخل مورد ارزیابی سطح کیفی قرار گرفته و با توجه به نمرات منفی که کسب کردند در چهار گروه خیلی خوب، خوب، حداقل قابل قبول و قابل قبول دسته‌بندی شدند. در این رده‌بندی نیز مانند ماه‌‌های گذشته، خودروها در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیر عادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند و آنهایی که نمره منفی‌شان بین صفر تا 120 بوده در گروه خیلی خوب، بین 120 تا 200 در دسته خوب، بین 200 تا 277 در سبد قابل قبول‌‌ها و بین 277 تا 410 نیز در گروه حداقل قابل قبول‌‌ها جای گرفتند.

از نکات جالب رده‌بندی کیفی خرداد ماه، اینکه خودروهای شاخصی نظیر پژو 206 صندوق‌دار، پراید نسیم، زانتیا و گرند ویتارا در آن حضور ندارند. دلیل غیبت خودروهای مذکور احتمالاً با تیراژ اندک آنها طی سومین ماه بهار در ارتباط است.
صداهای غیر عادی در بنز
بنز E200 که معمولاً یک ماه در میان به جمع خودروهای تحت ارزیابی کیفی کشور می‌پیوندد، با حضور دوباره خود در رده‌بندی خرداد، صدر جدول را از ماکسیما صدرنشین رده‌بندی اردیبهشت ماه، پس گرفت.
بنز E200 در رده بندی خرداد، 35 امتیاز منفی کسب کرده و بالاترین نمره منفی آن به معیار صداهای غیر عادی مربوط است، معیاری که بنز در آن رکورددار امتیاز منفی بین همه خودروهای تحت ارزیابی کیفی خردادماه به حساب می‌آید. این میهمان لوکس آلمانی علاوه بر صداهای غیر عادی در تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ نیز امتیاز منفی دارد. این خودرو کمترین امتیاز منفی را در تزئینات داخلی و خارجی، رنگ و بدنه بین تمام خودروهای تحت ارزیابی خرداد ماه دارا است.
ایران خودرو به جز E200 دو مدل دیگر از بنز را با نام E350 و E280 به مونتاژ می‌رساند.
اما رده دوم رتبه‌بندی خرداد ماه در حالی به ماکسیما اختصاص یافته که این چشم‌بادامی ژاپنی تنها در 3 معیار تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ نمره منفی به دست آورده است . بالاترین امتیاز منفی این محصول به معیار بدنه آن مربوط می‌شود که در نوع خود موضوعی عجیب به نظر می‌رسد.
از ماکسیما که بگذریم، در رده سوم جدول رده‌بندی کیفی خودروهای تولید داخل به مونتاژی گروه بهمن یعنی مزدا 3 می‌رسیم. محصولی که طی این رده‌بندی تنها در 3 معیار تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ امتیاز منفی کسب کرده و بالاترین آن به بخش رنگ مربوط است.
پس از مزدا3 در حالی پژو 206 در مکان چهارم جدول قرار گرفته که تنها در 2 معیار صداهای غیرعادی و نفوذ آب امتیاز منفی به دست نیاورده است. بالاترین نمره منفی این محصول محبوب ایران‌خودرو به معیار تزئینات داخلی و خارجی مربوط می شود. نمره منفی صداهای غیرعادی در 206، بالا به نظر می‌رسد.
تندر، باکیفیت،کم تیراژ
هر چند تندر- 90 از لحاظ تیراژ، وضعیت مناسبی را نداشته و اوضاع آن بحرانی به نظر می رسد اما طبق آمار کیفی خرداد ماه، نمرات منفی این محصول کاهش یافته است. تندر-90 که در 2 شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو تولید می‌شود جزو خودروهای خیلی خوب به حساب می‌آید و این در حالی است که تندر ایران خودرو با 5/83 امتیاز منفی، بالاتر از همتای پارس خودرویی خود که 1/87 امتیاز منفی کسب کرده، قرار دارد. تندر ایران خودرو در معیارهای تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، صداهای غیر عادی و رنگ امتیاز منفی به دست آورده و بالاترین آن به بخش بدنه مربوط است. این در شرایطی است که تندر پارس خودرو علاوه بر 4 معیار بالا، در بخش سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان نیز حائز نمره منفی شده است.
کیفیت مناسب تندر-90 و قرار گرفتن آن در جمع خودروهای خیلی خوب در حالی است که این محصول هم‌اکنون تحت نظارت مستقیم رنو به تولید می‌رسد و خودروسازان داخلی به دنبال حذف این نظارت مستقیم هستند. موضوعی که گفته می شود اگر عملی شود با توجه به تجربه‌‌های قبلی روی کیفیت تندر-90 تاثیر منفی خواهد گذاشت.
این محصول در حال حاضر به کمبود قطعه ناشی از مشکلات مالی، اوضاع تولید مناسبی را به خود نمی‌بیند.
فیات، در جمع خیلی خوب‌‌ها
رده هفتم جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در خرداد، در حالی به ریو اختصاص یافته که این کره‌ای مونتاژی سایپا به جز معیارهای سیستم تعلیق، ترمز و نفوذ آب در سایر بخش‌‌ها حائز نمره منفی شده است. بالاترین نمره منفی ریو به معیار تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. این خودرو البته در معیار سیستم موتور و انتقال قدرت نیز امتیاز منفی بالایی دارد.
پس از ریو، یک میهمان ایتالیایی با نام سی‌ینا جایگاه هشتم جدول را به خود اختصاص داده است. این محصول که تحت برند فیات در شرکت خصوصی توسعه بنیان صنعت پارس مونتاژ می‌شود در معیارهای ترمز، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده و بالاترین آن به بخش بدنه مربوط است.
ایران‌خودرویی‌‌ها در کمرکش جدول
رتبه‌‌های نهم تا سیزدهم جدول سطح کیفی خودروهای داخلی را باید قلمرو ایران خودرویی‌‌ها دانست. در این بین پژو پارس خراسان شرایط کیفی بهتری کسب کرده است . این محصول تنها در معیارهای ترمز و نفوذ آب امتیاز منفی به دست نیاورده و بالاترین نمره منفی آن نیز به بخش بدنه مربوط می شود. پس از این محصول، همتای تهرانی آن قرار دارد که در تمام معیارها حائز نمره منفی شده است. بالاترین امتیاز منفی پژو پارس تولید مرکز به معیار تزئینات داخلی و خارجی مربوط می شود.
اما از پارس که بگذریم به سمند در جایگاه یازدهم جدول می رسیم. این محصول در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده و بیشترین آن با بخش تزئینات داخلی و خارجی در ارتباط است. سمند البته در معیار سیستم تعلیق نیز نمره منفی بالایی دارد. این محصول حائز بیشترین امتیاز منفی در معیار تجهیزات الکتریکی بین خودروهای تحت ارزیابی خرداد شده است.
پس این محصول پژو 405 خراسان در حالی جایگاه دوازدهم جدول را به خود اختصاص داده که به جز نفوذ آب در سایر معیار‌‌ها نمره منفی کسب کرده است. پژو 405 تولید مرکز هم که در رده بعدی قرار گرفته، در تمام معیارها نمره منفی دارد. این خودرو رکورد دار امتیاز منفی در معیار سیستم تعلیق بین کل خودروهای تحت ارزیابی کیفی خرداد ماه به حساب می‌آید. بالاترین نمره منفی این محصول با معیار بدنه در ارتباط است.
بدترین رنگ برای سایپا 132
پراید صبا که جایگاه چهاردهم جدول را به خود اختصاص داده، در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده و بالاترین امتیاز منفی آن نیز به بخش بدنه مربوط می‌شود. پس از صبا، پراید پارس‌خودرو در حالی در جایگاه پانزدهم قرار گرفته که در تمامی معیارها حائز نمره منفی شده است. بالاترین نمره منفی این محصول به معیار بدنه مربوط می‌شود. اما سایپا 132 نیز که با کسب امتیاز منفی در تمام معیارها، جایگاه شانزدهم جدول را به خود اختصاص داده، رکورددار امتیاز منفی در معیار رنگ بین کل خودروهای تحت ارزیابی خرداد ماه به حساب می‌آید. بالاترین نمره منفی این خودرو با معیار تزئینات داخلی و خارجی در ارتباط است.
روآ، بدترین در موتور و بدنه
محصول کم اقبال ایران خودرو یعنی پژو روآ طی رده‌بندی کیفی خردادماه در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده و هفدهم شده است. این محصول که بازار مناسبی ندارد رکورددار امتیاز منفی بین خودروهای تحت ارزیابی در معیارهای سیستم موتورو انتقال قدرت و بدنه به حساب می‌آید. بالاترین امتیاز منفی روآ به معیار بدنه آن مربوط می‌شود.
سایپا 141 همچنان در قعر
ظاهراً سایپا 141 قصد ندارد به این زودی‌‌ها از ته جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی دل کنده و خود را بالا بکشد. این محصول طی ارزیابی خردادماه علاوه بر اینکه در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده، در 3 معیار تزئینات داخلی و خارجی، ترمز و نفوذ آب رکورددار امتیاز منفی بین خودروهای تحت ارزیابی کیفی خرداد ماه به حساب می‌آید.
بالاترین نمره منفی این خودرو با بخش تزئینات داخلی و خارجی در ارتباط است. سایپا 141 تنها عضو گروه خودروهای حداقل قابل در رتبه‌بندی کیفی سومین ماه بهار محسوب می‌شود.