78085848058921953778

محمدعلي احمدي: يك دستگاه آزرا صفر كيلومتر مدل 2009 قيمتي معادل 51 ميليون و 200 هزار تومان دارد اما نمونه يك سال كاركرده آن (با حدود 20 هزار كيلومتر) بيشتر از 42 ميليون تومان خريدار ندارد بنابراين افت قيمت آزرا بعد از يك سال حدود 9 ميليون تومان است. از سوي ديگر خودرو سوناتا صفر كيلومتر نيز كه 42 ميليون و 500 هزار تومان عرضه مي‌شود بعد از يك سال كاركرد در حد 34 ميليون تومان خريداري مي‌شود كه از هشت ميليون تومان افت قيمت برخوردار خواهد بود. همچنين دارندگان اين خودروها اگر فقط روزي 50 كيلومتر نيز با آنها رانندگي كنند بعد از يك سال و طي مسافت حدود 20 هزار كيلومتر چيزي در حدود 2 هزار ليتر بنزين سوپر خواهند سوزاند كه به دليل نداشتن سهميه سوخت و پرداخت 540 تومان بابت هر ليتر بنزين سوپر بايد ظرف يك سال حدود يك ميليون تومان هزينه سوخت بپردازند. از سوي ديگر براي هر كدام از اين خودروها بايد سالي حدود 350 هزار تومان حق بيمه شخص ثالث پرداخت كرد و چنانچه هزينه لوازم مصرفي يك سال نظير روغن، فيلترها، لنت‌ها، لاستيك‌ها و ... را صرف‌نظر از موضوع گارانتي حداقل 500 هزار تومان فرض كنيم تا اينجا مي‌توان گفت براي آزرا سالي حدود 11 ميليون تومان و براي سوناتا سالي حدود 10 ميليون تومان هزينه وجود دارد كه در صورت عدم تصادف و عدم نياز به ساير قطعات، روزانه چيزي در حدود 25 تا 30 هزار تومان مي‌شود.

اگر خاطرتان باشد قبلاً قول داده بوديم هزينه استفاده و نگهداري خودروهاي «سوناتا» و «آزرا» را در اين شماره برايتان گزارش كنيم.
تفاوت‌ها
خودرو «سوناتا» كه يك سدان خانوادگي بزرگ نيمه لوكس در كلاس «D» است و در بازه قيمتي 40 ميليوني‌ها قرار دارد و خودرو آزرا كه يك سدان لوكس بزرگ در كلاس «E» محسوب مي‌شود و در بازه قيمتي 50 ميليوني‌ها قرار مي‌گيرد.
پس در همين ابتدا تفاوت‌هاي اين دو خودرو مشخص شد: لوكس در برابر نيمه‌لوكس، خودرو 40 ميليوني در برابر خودرو 50 ميليوني و خلاصه كلاس «E» كه بالاتر از كلاس «D» مي‌باشد.
جدال فني
آزرا و سوناتا هر دو به طور مشترك از گيربكس تيپ‌ترونيك، ديفرانسيل جلو يا همان FWD و استاندارد آلايندگي يورو3 بهره مي‌برند اما حجم موتور آزرا با 3342 سي‌سي حدود 983 سي‌سي از سوناتا بيشتر و قدرتش نيز 61 اسب‌بخار از سوناتا بالاتر است زيرا سوناتا در شش هزار دور به 174 اسب‌بخار قدرت و آزرا در همين دور به 235 اسب‌بخار قدرت مي‌رسد.
ظرفيت باك 75 ليتري آزرا پنج ليتر از حجم باك سوناتا بيشتر و مصرف تركيبي آن حدود 5/1 ليتر بالاتر است.
آزرا در 8/7 ثانيه و سوناتا در 4/10 ثانيه از حالت سكون به سرعت 100 كيلومتر مي‌رسند و در حالي كه حداكثر سرعت سوناتا از مرز 202 كيلومتر تجاوز نمي‌كند ولي حداكثر سرعت آزرا حدود 30 كيلومتر بيشتر است. اين در شرايطي است كه سوناتا از آزرا حدود 127 كيلو سبك‌تر مي‌باشد.
فرق هيوندايي با هيوندايي
با نگاه به مشخصات فني خودروهاي هيوندايي كه از سوي شركت واردكننده در اختيار عموم قرار مي‌گيريد خواهيد ديد كه موتور خودرو سوناتا از نوع چهار سيلندر 16 سوپاپ است و خودرو آزرا نيز از موتور شش سيلندر Vشكل با 24 سوپاپ بهره مي‌برد. جالب است بدانيد سوناتاهاي چهار سيلندر عمدتاً از اواخر سال 2007 و اوايل سال 2008 ميلادي به اين طرف وارد شدند تا با توجه به اختلاف قيمتي كه دارند، كلاسي متفاوت‌تر از آزرا داشته باشند ولي تا قبل از آن يعني از سال 2005 تا 2007 ميلادي خودروهاي سوناتا شش سيلندر نيز وارد كشور مي‌شد كه موتور آنها با خودروهاي آزرا يكي بود و تنها اتاق آنها از لحاظ ظاهر بيروني و دروني با آزرا تفاوت داشت.
گفته مي‌شود هزينه تعمير و نگهداري خودروهاي سوناتا شش سيلندر با خودروهاي آزرا برابر است ولي سوناتاهاي چهار سيلندر هزينه تعمير و نگهداري كمتر نسبت به آزرا دارند. آنچه اهميت دارد اين است كه از اواخر سال 2007 ميلادي به بعد سوناتاهاي چهار سيلندر حجم عمده‌اي از واردات اين خودرو را به خود اختصاص دادند.
بنابراين خودروهاي سوناتا در دو مدل شش سيلندر و چهار سيلندر و خودروهاي آزرا در يك تيپ با دو رده تجهيزات عرضه مي‌شوند به طوري كه در اين زمينه مي‌توان از آزرا با نويگيشن و بدون نويگيشن نام برد كه توسط شركت آسان‌موتور عرضه مي‌شود.
از سوي ديگر عده‌اي معتقدند كه خودروهاي سوناتا شش سيلندر در بازار ايران كمتر از مدل چهار سيلندر يافت مي‌شود.
هيوندايي مي‌تازد
براساس آنچه كه تاكنون توسط گمرك و وزارت بازرگاني اعلام شده در سال گذشته خودروهاي هيوندايي بخش زيادي را از مجموع واردات خودروهاي خارجي به خود اختصاص داده‌اند كه عمده آنها سوناتا و آزرا بوده‌اند.
اين مساله نشان از آن دارد كه برند هيوندايي در ايران و در ميان برندهاي ديگر شناخته‌شده‌تر و براي عموم قابل دسترس‌تر است و عموم مردم از لحاظ خريد و فروش بيشتر مي‌توانند به آن اعتماد كنند.
با اين حال مي‌توان يك اصل كلي را دراينجا به آن اشاره كرد. خودروهاي ژاپني اگر چه نسبت به خودروهاي كره‌اي از كيفيت بالاتري برخوردارند ولي اين قانون بيشتر مربوط به بازارهاي داخلي اين دو كشور است و در مورد بازارهاي صادراتي آنها چندان صدق نمي‌كند. به عنوان مثال اگر تويوتاي كمري در كشور سازنده يعني ژاپن كيفيت بالاتري نسبت به سوناتا در كره دارد ولي كيفيت اين دو در بازارهاي صادراتي تقريباً مشابه يكديگر است. كره‌اي‌ها از آنجا كه مي‌خواهند با خودروهاي ژاپني در بازارهاي صادراتي رقابت كنند بنابراين سعي مي‌كنند محصولاتشان را با امكانات بيشتر اما با قيمت ارزان‌تر ارائه دهند.
سوناتا چهار سيلندر يا شش سيلندر؟
«امين انصاري‌بنام» كسي است كه يك دستگاه سوناتا شش سيلندر دارد و حدود هفت هزار كيلومتر با آن رانندگي كرده است. او معتقد است: سوناتا اندكي نسبت به ماكسيما خشك‌تر است. انصاري كه سوناتايش را با 27 هزار كيلومتر كاركرد حدود 33 ميليون تومان براي فروش گذاشته است، مي‌گويد: در حال حاضر خودرو سوناتا شش سيلندر صفر كيلومتر در بازار موجود نيست ولي كاركرده تميز آن را مي‌توان با كمتر از 35 ميليون تومان خريداري كرد.
به گفته او حجم موتور سوناتاي شش سيلندر 3342 سي‌سي و حداكثر سرعتش برابر با آزرا است و تفاوت آن با سوناتا چهار سيلندر در آن است كه شتاب بهتري نسبت به آن دارد اما در عوض مصرف سوناتاي شش سيلندر از سوناتاي چهار سيلندر حدود دو ليتر بيشتر مي‌باشد.
وي با توجه به هزينه‌هاي تعمير و نگهداري خودروهاي سوناتا ترجيح مي‌دهد كه مدل شش سيلندر آن را سوار شود.
چرا سوناتاي شش سيلندر؟
شايد يكي از سوالاتي كه در اينجا مطرح شود اين باشد كه چرا از سال 2008 به بعد ديگر سوناتاي شش سيلندر به كشور وارد نشد و شايد يكي از پاسخ‌هايي كه بتوان به اين سوال داد اين باشد كه سوناتاي شش سيلندر با توجه به قيمت و امكانات نزديك به آزرا مي‌توانست هم در ميان‌مدت بر فروش خودرو آزرا تاثير بگذارد و هم امكان شكست پروژه سوناتا شش سيلندر در مقابل آزرا وجود داشت.
يكي از دارندگان خودرو سوناتا شش سيلندر به خبرنگار ما گفت: زماني كه دو سال پيش مي‌توانستيم يك دستگاه آزرا با 20 هزار كيلومتر كاركرد را 37 ميليون تومان بخريم آيا معقول بود كه با همين مقدار پول يك دستگاه سوناتاي شش سيلندر با 3 هزار كيلومتر كاركرد را خريداري كنيم؟
هزينه‌هاي سوناتا
احمد دوستي يكي از دارندگان خودرو سوناتا مي‌گويد: اگرچه برخي از قطعات و لوازم سوناتا نسبت به خودروهاي همكلاسش گران‌تر است و به عنوان مثال بايد بابت كمك‌فنر اين خودرو از 300 تا 500 هزار تومان هزينه كرد ولي برخي از لوازم مصرفي آن نيز حتي از پژو 206 تيپ 6 نيز ارزان‌تر است به طوري كه فيلتر هواي سوناتا هشت هزار تومان و فيلتر هواي پژو 206 بيش از 10 هزار تومان است.
وي ادامه داد: «من در حالي كه قبلاً بابت فيلتر روغن پژو 206 تيپ شش حدود 14 هزار تومان پول مي‌دادم ولي فيلتر روغن سوناتا را نيز با همين مقدار پول عوض مي‌كنم.
به گفته او: در حالي كه دسته موتور پژو 206 بيش از 50 هزار تومان قيمت دارد ولي من دسته موتور سوناتا را 25 هزار تومان خريداري كردم.
خيلي‌ها معتقدند: قيمت لوازم يدكي سوناتا از قيمت لوازم يدكي برخي از خودروهاي داخلي نيز كمتر است. برخي از دارندگان خودروهاي سوناتا نيز از زود به صدا افتادن پولوس سوناتا گلايه دارند و مي‌گويند وقتي پولوس سوناتا نياز به تعويض دارد بايد براي تعويض كامل سيستم آن حداقل 350 هزار تومان هزينه كرد در حالي كه مثلاً تعويض سيستم پولوس پژو 206 با 80 هزار تومان انجام مي‌شود.
هزينه‌هاي آزرا
بهرامي فروشنده قطعات محصولات هيوندايي در بازار تهران مي‌گويد: فيلتر روغن با قيمت پنج هزار و 500 تومان، فيلتر هوا به بهاي 16 هزار تومان، فيلترهاي تهويه كولر و كابين با نرخ جفتي 45 هزار تومان از جمله مجموعه فيلترهاي موردنياز خودرو آزرا هستند كه بايد هر از چند گاه تعويض شوند. وي مي‌افزايد: فيلترهاي روغن و هوا در هر 10 هزار كيلومتر و فيلترهاي كابين روي 20 تا 30 هزار كيلومتر كاركرد بايد تعويض شوند. به گفته بهرامي البته فيلتر گيربكس اتوماتيك و همچنين فيلتر بنزين‌ نيز هر يك حدود 18 هزار تومان قيمت دارند كه بايد روي هر 40 تا 45 هزار كيلومتر كاركرد تعويض شوند. وي با اشاره به اينكه ميزان مصرف سوخت در اين خودرو بستگي به نوع شمع‌هاي موتور دارد، مي‌افزايد:‌ خودروهاي خانواده هيوندايي معمولاً از شمع‌هاي مارك «ايريديوم» و كمپاني NGK ژاپن استفاده مي‌كنند كه پيشنهاد كارخانه سازنده براي تعويض روي هر 40 تا 45 هزار كيلومتر است.
بهرامي قيمت هر شمع را هشت هزار تومان و هزينه يك دست شش تايي را 48 هزار تومان دانست و اظهار داشت:‌البته شمع‌هايي با برند ساير شركت‌ها نظير CHAMPION آمريكا و DELSOL ژاپن نيز وجود دارند كه ارزان‌تر هستند.
بهرامي با تاكيد بر روي اينكه لنت ترمزهاي جلو و عقب خودروهاي آزرا و سوناتا يكي هستند مي‌گويد: البته لنت عقب سوناتاي 2009 مقداري از لنت عقب سوناتاهاي معمولي كوچك‌تر است ولي قيمت آنها يكي است. اين فروشنده لوازم يدكي محصولات هيوندايي ادامه مي‌دهد: آزرا يا سوناتا اگرچه 40 يا 50 ميليون قيمت دارند ولي به راحتي از بسياري امكانات خودروهاي گران‌تر نظير بنز نيز بهره مي‌برند.
هزينه‌هاي ديگر
يكي ديگر از فروشندگان قطعات خودروهاي هيوندايي در بازار خيابان اميركبير تهران در مورد برخي از لوازم خودرو سوناتا مي‌گويد: شمعي كه روي سوناتا با حجم موتور 2400 سي‌سي بسته مي‌شود اگر فابريك كمپاني باشد 12 هزار تومان و اگر معمولي باشد هشت تا 10 هزار تومان قيمت دارد.
همچنين فيلتر هواي سوناتا 14 هزار تومان و فيلتر بنزين آن 16 هزار تومان است اما فيلترهاي هواي كابين به قيمت فيلترهاي كابين آزرا در بازار عرضه مي‌شود. از سوي ديگر سايز رينگ خودروهاي آزرا 17 مي‌باشد كه فابريك آن براي هر چرخ 140 هزار تومان و سايز رينگ‌هاي سوناتا نيز 16 مي‌باشد كه براي هر چرخ 120 هزار تومان قيمت دارد. لاستيك‌هاي اين خودروها نيز كه در اصل كومهو هستند جفتي بيشتر از 200 هزار تومان قيمت ندارند. جداول پيوست شما مي‌توانيد از قيمت قطعات و لوازم خودروهاي مذكور اطلاع پيدا كنيد. همچنين جدول قيمت و مشخصات فني نيز در اين گزارش آمده است.


89618040643543862776