96118210538100533334

كاوه سُلگي: نسل قبل مزدا3 كه در سال 2004 به دنيا معرفي شد، در اصل مدل جديد مزدا323 بود كه در كشور ما نيز توسط گروه خودروسازي بهمن مونتاژ مي‌شد و دو - سه سالي است كه مزدا3 جديد نيز پس از كنار رفتن 323 توسط همين خودروساز مونتاژ مي‌شود اكنون خبرهايي از مونتاژ نمونه جديد آن نيز در ايران به گوش مي‌رسد.

در اين مجال سعي خواهيم كرد مدل 2010 مزدا3 را مورد نقد و بررسي از نظر طراحي قرار دهيم. مزدا پس از معرفي نسل جديد شش خط طراحي خود را عوض كرد و با ادغام خطوط تيز و منحني و همچنين به كار بردن المان‌هايي كه اصرار بر ژاپني‌بودن آن دارد چهره‌اي متفاوت از آنچه تاكنون از مزدا در ذهن داشتيم ارائه نمود نسل جديد مزدا3 نيز كاملاً از اين خطوط پيروي مي‌كند چراغ‌هاي جلوي نسل نو مزدا3 بادامي و كشيده است كه به سه مركز نوردهي تقسيم شده است. اين چراغ‌هاي بادامي نمايي زيرك به مزدا3 داده است و مانند نمونه‌هاي ديگر اين خودروساز آرم مزدا بر پيشاني اين خودرو نيز خودنمايي مي‌كند. سپر خندان مزدا3 كه در تمامي مدل‌هاي ديگر نيزاين خنده مشاهده مي‌شود يك ورودي بزرگ هوا است كه جايي نصف پلاك نيز مي‌باشد دو حفره كناري نيز بزرگ‌تر از حد معمول است و چراغ‌هاي مه‌شكن را در خود جاي داده است.
گلگيرهاي بسيار عضلاني و پف كرده است كه از بعضي از نماها پف و برآمدگي گلگيرها يادآور خودروهاي قديمي است كه در اينجا به گونه‌اي كاملاً ماهرانه با خطوط جديد ادغام شده است. خطوط روي درب موتور كه از گوشه داخلي چراغ‌هاي جلو شروع شده و تا ستون A امتداد يافته است بر زيبايي نماي جلوي مزدا3 افزوده است.
در قسمت درهاي جانبي پانل بزرگ درها همراه با شيشه‌هاي كوتاه كاملاً از رسم جديد خودروهاي امروزي پيروي مي‌كند. پانل درها داراي حجمي كاملاً ساده و يك دست است كه براي ايجاد جذابيت و ايجاد حس حركت هر چه بيشتر يك خط و ايجاد حجمي در قسمت پايين درها و امتداد آن روي سپر عقب ايجاد شده است. سپر عقب ساده و زيباست و گوشه‌هاي كناري سپر تا زير چراغ‌هاي عقب امتداد يافته و درب صندوق را در برمي‌گيرد. در پايين سپر جايي كه پلاك قرار مي‌گيرد جسمي تيره رنگ ايجاد شده است. اين كار به كوچك‌كردن نماي عقب كمك شاياني نموده است. در طرفين جاي پلاك نيز دو منعكس‌كننده تور قرمز رنگ به طور ماهرانه‌اي قرار گرفته است. چراغ‌هاي عقب نيز در هماهنگي كامل با چراغ‌هاي جلو و به صورت باريك و كشيده است. چراغ خطر سوم نيز بر روي درب صندوق نصب شده و آرم مزدا در ميان درب صندوق نصب شده است.
اكنون نوبت آن است سري به داخل مزدا3 بزنيم. به محض ورود به داخل يك چيز براي ما ايراني‌ها نمود بيشتري پيدا مي‌كند آن هم نحوه طراحي سايه‌بان صفحه كيلومتر است كه ناخودآگاه ما را به ياد اين قطعه روي پيكان‌هاي كارلوکس خودمان مي‌اندازد. (لازم به ذكر است پيكان در زمان خود از طراحي بسيار قوي و رواني برخوردار بوده است) به هر حال چيدمان زيبايي ادوات و المان‌هاي داخلي از صفحه كيلومتر گرفته تا فرمان و ادوات كنترل كنسول مياني و رودري‌ها همه و همه در هماهنگي كامل با بيرون مزدا3 است فرمان سه شاخه و اسپرت و كنترل‌كننده‌هاي گرد سيستم صوتي ايركانديشن نماي زيبايي به داخل خودرو بخشيده است.
در بالاي كنسول مياني كه از منتهی الیه سمت راست آن آغاز مي‌شود و تا منتهي الیه سمت چپ به ستون A مي‌رسد جايي است كه يك صفحه كريستال مايع به همراه يك صفحه نشانگر ساعت و اطلاعات ديگر قرار گرفته است. در مجموع تركيب چرم و پلاستيك و آلومينيوم نمايي كاملاً اسپرت به مزدا3 بخشيده است و مي‌توان گفت مزدا در طراحي‌هاي جديد خود ادغام خطوط تيز و مواج را در دستور كار خود قرار داده تا محصولاتش را به گونه‌اي كاملاً جديد از ديگر خودروسازها جدا سازد كه مزدا3 نيز از اين قاعده مستثني نيست و مي‌توان انتظار داشت كه با ورود آن به بازار خودرويي كشورمان و با حركت در خيابان‌هاي شهر سرهاي بسياري را به سمت خود بچرخاند و جا دارد در پايان از شركت بهمن‌خودرو به خاطر مونتاژ خودروهاي مطرح و خوب روز دنيا تقدير كرد.