مهندس بابک وفایی: از چند سال قبل که سرانجام پس از مدت‌ها واردات خودرو به کشور آزاد شد، در میان برندهای مختلف که برای ورود آنها به کشور برنامه‌ریزی شده بود نام شرکت اپل آلمان چندین بار به گوش رسید، هر چند به دلایل مختلف از جمله مالکیت جنرال‌موتورز بر بخش عمده‌ای از سهام اپل و مشکلات ناشی از تحریم، محصولات روز این شرکت هیچ‌گاه فرصت حضور در بازار ایران را پیدا نکردند اما به نظر می‌رسد سرانجام این طلسم شکسته شده و نماینده رسمی اپل آلمان در ایران، واردات محصولات این شرکت را آغاز کرده است.

شرکت «راه و پل دیانا» مذاکرات خود را برای اخذ نمایندگی اپل از چند سال پیش آغاز کرد اما به دلیل مشکلات گفته شده نتایج مذاکرات چندان مثبت نبود تا اینکه با بروز بحران مالی در صنعت خودروسازی آمریکا، بحث واگذاری سهام اپل مطرح شد و در این میان مدیران شرکت دیانا بار دیگر مذاکره با اپل را آغاز کردند و این بار موفق شدند رضایت مدیران این شرکت را جلب کنند تا سرنجام مدل‌های دوست داشتنی اپل پس از غیبتی 15 ساله بار دیگر وارد بازار کشور شوند. در مرحله اول این شرکت سه مدل کورسا، آسترا و اینسیگنیا را برای عرضه به کشور وارد کرده است. به نظر می‌رسد این سه مدل بهترین ترکیب برای بازگشت مجدد اپل به ایران باشند. از یک سو دو مدل کورسا و آسترا در دهه 90 میلادی به تعداد زیاد وارد کشور شده‌اند و با کیفیت ساخت مناسب و توانایی‌های فنی ایده‌ال توانستند نام اپل را بر سر زبان‌ها بیندازند. از سوی دیگر در رده خودروهای لوکس، مدل اینسیگنیا به بازار عرضه خواهد شد که با طراحی ظاهری و داخلی جذاب و قابلیت‌های فنی مناسب توانست عنوان خودروی سال اروپا را در سال 2009 از آن خود کند.
شرکت راه و پل دیانا برنامه عرضه مدل‌های کامل این سه خودرو را دارد اما با بررسی بازار ایران در نظر گرفته در هر رده بالاترین مدل را به عنوان مدل اصلی عرضه کند. در این صورت به زودی شاهد ورود کورسا opc سه در با موتور پرقدرت توربوشارژ 190 اسب‌بخاری خواهیم بود. از سوی دیگر اینسیگنیا نیز با موتور2.8 لیتری توربوشارژر 320 اسبی عرضه خواهد شد که می‌تواند رقابت در بازار سدان‌های لوکس را داغ تر کند.
اپل کورسا سه‌در به عنوان یک هاچ‌بک داغ می‌تواند در بازار بی‌رقیب ایران برای خود یکه‌تازی کند به ویژه که هنوز علاقه‌مندان اپل، خاطرات مدل‌های دهه نود این خودرو با موتور 1.6 لیتری توربو و قدرت 170 اسب‌بخاري را در ذهن دارند که به تعداد اندک به کشورمان وارد شد. البته در میان طیف مدل‌های کورسا نمونه‌های کم مصرف با موتور یک لیتری هم به چشم می‌خورد که می‌تواند خریداران خود را داشته باشد اما به احتمال فراوان بیشترین فروش متعلق به نمونه‌ای پر قدرت خواهد بود.
هر چند هنوز تاریخ دقیق عرضه این مدل‌ها به بازار مشخص نیست اما به گفته یکی از مدیران این شرکت تا کمتر از یک ماه دیگر مراحل اداری این کار طی می‌شود. در مورد قیمت دقیق این خودروها هنوز نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد چرا که قیمت‌ها باید به تایید وزارت صنایع برسد اما با توجه به آنکه ارزانترین مدل کورسا سه‌در با موتور یک لیتری در انگلستان 10 هزار دلار قیمت دارد قیمت مدل های وارد شده قطعاً بالاتر از 20 میلیون تومان خواهد بود، قیمتی که البته با توجه به ذهنیت مثبت بازار نسبت به برند اپل و البته در مقایسه با سایر برند‌های آلمانی به نظر می‌رسد مشکل چندانی برای فروش این مدل ایجاد نکند.
در حال حاضر نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش این شرکت در سطح تهران و برخی استان‌های دیگر در حال آماده‌سازی است. از طرف دیگر نخستین سری از مدل‌های کورسا و اینسیگنیا نیز در گمرک تخلیه شده‌اند و به نظر می‌رسد در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد بازگشت اپل به بازار کشورمان باشیم، بازگشتی که در تقابل با رقبای اروپایی و آسیایی بدون شک می‌تواند بسیار جذاب باشد. عکس‌ها متعلق به نخستین محموله اپل‌های وارداتی در گمرک است.