ممنوعيت غلو در حق امامان
امامت، جايگاهي رفيع است و امامان، انسانهايي شايسته و پاكند، ولي همواره دو گروه درباره آنان ستم كردهاند:
1ـ آنان كه امامان را نشناخته و حرمت ايشان را نگاه نداشته و به سفارشهاي پيامبر اكرم(ص) درباره آنان عمل نكردهاند؛ كساني كه نه تنها امامان را مانند بقيه مردم پنداشته، بلكه ديگران را بر ايشان مقدم داشته و مطالب و معارف ديني را از غير امامان دريافت كردهاند!
2ـ كساني كه دوستي و محبت امامان را پيشه خود ساخته و در اين راه افراط كردهاند: تا آن جا كه آنان را از جايگاه عبوديت و بندگي خدا خارج ساخته و به گمان ناقص خود در جايگاه خدايي قرار دادهاند!
گروه دوم در حق ائمه غلو و زيادهروي كرده و به عنوان «غاليان» و «اهل غلو» مورد مذمت قرار گرفتهاند.
علي بن موسي(ع)، از رسول خدا(ص) نقل كرده است كه آن حضرت فرمود: «اي علي! تو از جهتي شبيه عيسي بن مريم هستي و مشابهتي با او داري، زيرا گروهي در محبت و دوستي عيسي زيادهروي كردند و هلاك شدند و گروهي به دشمني با او رو آوردند و از حق تجاوز كردند و هلاك شدند و يك گروه راه اعتدال پيمودند و نجات يافتند.»
معناي اين روايت زماني بهتر فهميده ميشود كه به قرآن مراجعه كنيم و از قرآن بشنويم كه چگونه برخي از مسيحيان به منظور تجليل از مقام عيسي گفتند: «عيسي فرزند خداست.»
متأسفانه در ميان جوامع شيعي، گاه ديده ميشود كه برخي ناآگاهان و كم مايگان به گمان بزرگداشت ائمه، به آن بزرگواران نسبتهايي ميدهند كه خود آنان نه تنها ادعا نداشتهاند، بلكه همواره از خود دور ميساختهاند؛ چنان كه در برخي از فرقههاي صوفيه يا مذاهب باطلي چون «علي اللهيان» و يا سخنان عوامانه برخي شاعران و مداحان بيمايه ديده ميشود و چه بسا دست تزوير برخي مغرضان در پس اين جريانها نهفته باشد كه هست!
خيانت به امامان، تحت عنوان حمايت از ايشان!
دستهاي تفرقهانگيز و مغزهاي مسئوليتگريز همواره تلاش داشتهاند تا ستيز ميان امت اسلامي را دامن زنند و با اهانت به باورهاي ديگران، بدبيني و بدخواهي را ميان مسلمانان رواج دهند، در حالي كه ائمه از اينگونه حركتها بيزار بودهاند، چنان كه حضرت رضا(ع) ميفرمايد: «مخالفان ما رواياتي را در بيان فضايل ما ساختهاند كه اين روايات ساختگي به سه دسته تقسيم ميشوند:
1ـ روايات غلو و زيادهروي.
2ـ روايات تقصير كه در آنها منزلت اهل بيت(ع) ناديده گرفته شده است.
3ـ رواياتي كه در آنها به بديهاي دشمنان ما تصريح شده است.
وقتي ساير مسلمانان، اخبار غلو را ميشنوند، شيعيان ما را كافر ميپندارند و كافر مينامند و ميگويند: شيعه به پروردگار و ربوبيت امامان خود، اعتقاد دارد!
اما زماني كه مردم اخباري را ميشنوند كه در آنها نسبت به حق امامان كوتاهي شده است به آنها معتقد ميشوند ـ گمان ميكنند آن روايات حق است و از پيامبر صادر شده است ـ و هنگامي كه روايات دسته سوم را ميشنوند و ميبينند كه به برخي شخصيتهاي مورد احترام آنان، دشنام داده شده است، آنها هم به امامان دشنام ميدهند! در حالي كه خداوند در قرآن فرموده است: «به بتاني كه مورد پرستش مشركانند دشنام ندهيد، زيرا اگر به مقدسات آنان دشنام دهيد، آنان نيز از روي ناآگاهي و جهل به خداوند دشنام ميدهند.»
شيوه صحيح دفاع از امامان
با توجه به اهميت امامت و مقام ارجمند امامان و لزوم معرفي ايشان به جامعه و گرايش دادن مردم به مكتب آنان، چه راهي را بايد پيمود و چه شيوهاي را بايد در پيش گرفت؟
اگر اين حقيقت را يافته باشيم كه اهل بيت پيامبر نور هدايتند و دانش دين به وسيله آنان نشر يافته و انديشه توحيدي در پرتو توضيحها و تفسيرهاي ايشان استحكام پيدا كرده و استدلالي شده است، خواهيم دانست كه بهترين راه تبليغ مقام امامان اين است كه منزلت علمي و معنوي و رهنمودهاي سازنده اخلاقي ـ اجتماعي آنان را به مردم بشناسانيم، چنان كه حضرت رضا(ع) فرموده است: «خداوند رحمت كند آن كس را كه امر ما را احيا كند.»
سؤال شد: احياي امر شما به چيست؟
فرمود: «احياي امر امامت معصومين(ع) به اين است كه دانش ما را فرا گيرد و نيز به مردم آموزش دهد، زيرا اگر مردم سخنان و معارف ارزشمند ما را ميدانستند و بدانها آگاهي مييافتند، از ما پيروي ميكردند.»
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)