معنای رجس
معنای رجس پلیدی و آلودگی است و مسلم منظور آلودگیهای اعتقادی و معنوی میباشد،نه آلودگی ظاهری که با آب قابل شستشو است ؛
زیرا تطهیر از آلودگی ظاهری به وسیله آب از هر کس ساخته است.
افزون بر این که شواهد روایی منظور از رجس را هر نوع آلودگی و گناه عنوان مینماید :انا و اهل بیتی مطهرون من الذنوب (در المنثور،ج 5،ص .198) «من و اهل بیتم از گناه پاک هستیم».
مصادیق آیه تطهیر
در این که مصداق آیه تطهیر، زنان پیامبر یا زنان ایشان و اهل کساء یا تنها اهل کساء باشد، سه نظر است:
1) زنان پیامبر(صلی الله علیه وآله) که تنها مصداق آیه میباشند:
این قول اگر چه به عنوان دیدگاه مستقل گروهی از علمای اهل سنت مطرح شده است، اما بررسی کتب علمای عامه، ما را به این نتیجه میرساند که ذکر این قول در کتب اهل سنت از یک نقل قول فراتر نرفته است.
لذا میبینیم بیشتر مفسران اهل سنت در تفاسیر خویش یا عمدتاً این قول را بدون هیچ گونه نظر و گزینشی در کنار سایر اقوال آوردهاند، یا این که پس از ذکر این قول خود نیز در رد آن دلایلی ذکر کرده و قول دوم را اختیار کردهاند.
ابوحیان میگوید: آنان که میگویند آیه مختص به ازواج است گفته آنان چندان نیکو نیست، اگر چنین بود باید میفرمود «عنکنّ». [1]
این نظریه با دو مشکل محتوایی روبرو است:
الف) تعابیر و الفاظ آیه:
یکی از اشکالات مهم و اساسی، پذیرش این دیدگاه، تعابیر و الفاظ آیه تطهیر است که با مصداق بودن ازدواج همگونی ندارد و مهمترین مورد آن وجود ضمیر مذکور در آیه است.
با توجه به این که در آیات قبل و بعد که راجع به ازواج است، بیست ضمیر مؤنث وجود دارد، اگر مراد از این بخش آیه نیز ازواج بودند، باید به جای «عنکم» و «یطهرکم»، «عنکن» و «یطهرکن» گفته میشد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)