نويسنده:حجت الاسلام احمد لقمانی
اگر امام حسینعلیه السلام به تمامی حوادث آینده آگاهی داشت، چگونه با پای خود، خویشتن را در هلاکت انداخت؟ !
آیا شیوه حضرت با آیه «لاتلقوا بایدکم الی التهلکة» ; خود را با دستان خویش در هلاکت نیندازید، سازگار است؟ یا آن که مصداقی برای خودکشی محسوب میشود؟ بهراستی آگاهی امام از غیب و رسالت آن حضرت در استفاده از این علم در عرصههای مختلف عاشورا و کربلا چگونه بوده است؟
واقعه عاشورا رخدادی است که تاریخ اسلام و بلکه تاریخ بشریت مانندی برای آن سراغ ندارد . جایگاه بلند این حماسه، آن را به صورت رویدادی جاودانه همانند خورشید درخشانی برتارک تاریخ و فرهنگ بشری درآورده است; به گونهای که با وجود دستان تحریفگر، از چنان عمق و غنایی برخوردار است که تا فرجام تاریخ، پیامآور ارزشهای والای انسانی و الهامبخش انسانهای آزاد و خداجو خواهد بود .
افزون بر جلوه عاطفی عاشورا که در آن مظهر عشق به خدا، تسلیم محض در برابر او و سمبل قیام در راه دین و آزادی خواهی و شهادتطلبی نمایان است، جلوه عقلانی و خرد ورزانهای نیز به گونهای پیدا و پنهان در سراسر حماسه حسینی میتوان به دست آورد .
بیشک با چنین نگرشی علاوه بر چشم دل، با چشم عقل و خرد نیز به این واقعه میتوان نگریست و نگرشی جامعتر و گستردهتر به آن داشت .
از سوی دیگر، تحلیل عقلانی نهضتحسینی به همان اندازه که پربها و ارزشمند است، پرخطر و پیچیده است; زیرا نگاهی جامع و برگرفته از اصول و معارف کلامی میطلبد تا نظریههایی تمام عیار با ایجاد هماهنگی بین عناصر و مؤلفههای گوناگون پژوهش به گونهای در خور و شایسته ارایه شود .
به یقین دو رهیافت تاریخی و کلامی در تحلیل و تحقیق رخداد عاشورا، از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذاری است که هریک، ما را در دستیابی به نظریههای جامع و معرفتآفرین مدد میرساند .
ناگفته پیداست که این دو نگرش در ترابط و تعامل کامل با یکدیگرند و نتایج هرکدام میتواند در دیگری مؤثر افتد و به تکمیل و تنقیح آن یاری رساند .
ضعف و نارسایی این دو، نزد صاحبنظران موجب پدید آمدن چنین اعتقادی میشود که امامعلیه السلام به زمان و مکان شهادت خویش علم تفصیلی نداشته و از ابتدا به قصد منزل گزیدن در کربلا و رفتن به سوی شهادت حرکت نکرده است! این افراد برای تایید سخن خود، مساله اعزام مسلم بن عقیل به کوفه از سوی امامعلیه السلام و حرکتحضرت بر اساس گزارش مسلم را از آمادگی کوفیان و فرازهایی از گفتوگوهای امام با اطرافیان که بیانگر عزم او بر سفر به کوفه است، مطرح میکنند .
اما آنان که از ابعاد کلامی و تاریخی نهضتسرخ حسینی آگاهی دارند، معتقد به علم تفصیلی امامعلیه السلام نسبتبه حوادث کربلا هستند و اعلام زمان و مکان شهادت امامعلیه السلام از سوی پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و همچنین علم امام و اهلبیت او به جزئیات حوادث عاشورا را، دلیلی بر این مدعا میدانند .
این دسته از اندیشمندان سخنانی از امام حسینعلیه السلام مطرح کردهاند که در آنها آینده خونبار خود و اصحاب به گونهای روشن آشکار شده است; همانند این سخن حضرت که میفرماید:
«من کان باذلا فینا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل معنا فانی راحل مصبحا ان شاء الله» (1)
و یا در جای دیگری میفرمایند:
«خط الموت علی ولد آدم فخط القلاده علی جید الفتاة» (2)
از مجموع عبارات این خطبه چنین فهمیده میشود که امام قبل از خروج از مکه، فرجامی برای این سفر جز شهادت خود و یارانش نمیدید . و حتی عبارت «گویا میبینم که گرگهای بیابان اعضای بدنم را میان نواویس و کربلا پاره پاره میکنند» (3) گواه آن است که امامعلیه السلام به خوبی از شهادت خود و محل آن با خبر بوده است .
صریحتر از این سخنان، نامه حضرت، هنگام حرکت از مکه است:
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)