صفحه 185 از 208 نخستنخست ... 85135175181182183184185186187188189195 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1,841 تا 1,850 , از مجموع 2079

موضوع: صحيفه نور

  1. #1841
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور ج 21 صفحه 25

    تاريخ 28/6/67

    پاسخ به نامه حجت الاسلام مهدى كروبى سرپرست بنياد شهيد انقلاب اسلامى درباره مسايل فرهنگى و تحصيلى فرزندان شاهد

    جناب حجت‏الاسلام آقاى حاج شيخ مهدى كروبى دامت افاضاته‏

    بسم الله الرحمن الرحيم‏

    گزارش مشروح مسايل فرهنگى و تحصيلى فرزندان عزيز شاهد واصل گرديد. از تلاش مسوولين و صاحب نظرانى كه به اين امر مهم اهتمام نموده و در راه بارور شدن و شكوفايى استعدادهاى سرشار نونهالان و جوانان برنامه‏ريزى كرده‏اند، تشكر مى‏نمايم.

    از اين كه نوشته‏ايد فرزندان عزيز شهدا و مفقودين و جانبازان و اسرا با جديت و عشق و علاقه درس مى‏خوانند، موجب غرور و شادمانى است. سلام گرم و محبت خالصانه‏ام را به اين سرمايه‏هاى گرانبهاى انقلاب، اين يادگاران معلمين جاويد دانشگاه عشق و شهادت ابلاغ نماييد و از قول من به آنان بگوييد كه من با تمام وجود به شما عشق مى‏ورزم و شما را از دل و جان دوست دارم و علاقه‏مندم كه فردفرد شما عالم و متخصصى متعهد براى اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله و سلم و مبارزى سرسخت عليه اسلام آمريكايى و مرفهين و پرچمدار وفادارى براى ايثارگران و شهيدان خود باشيد و بتوانيد با چراغ علم و عمل و تقوا، ظلمت نفاق و كج فكرى‏ها و تحجرها و مقدس مابى‏ها را از دامن اسلام بزداييد.

    كارنامه نورانى شهادت و جانبازى عزيزان شما، گواه صادقى بر كسب بالاترين امتيازات و مدارج تحصيلى معنوى آنان است كه با مهر رضايت خدا امضا شده است و كارنامه شما در گرو تلاش و مجاهدت شما است. زندگى در دنياى امروز، زندگى در مدرسه اراده است و سعادت و شقاوت هر انسانى به اراده همان انسان رقم مى‏خورد. اگر بخواهيد عزيز و سربلند باشيد، بايد از سرمايه‏هاى عمر و استعدادهاى جوانى استفاده كنيد. با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و كسب دانش و بينش حركت نماييد كه زندگى زير چتر علم و آگاهى آن قدر شيرين و انس با كتاب و قلم و اندوخته‏ها آن قدر خاطره‏آفرين و پايدار است كه همه تلخى‏ها و ناكامى‏هاى ديگر را از ياد مى‏برد.

    بشريت با همه پيشرفت‏هايش در علوم و فنون هنوز در گهواره طفوليت دانش است و تا رسيدن به بلوغ كامل راه طولانى در پيش است.

    اميدوارم ملت هاى اسلامى و ملت بزرگ ايران با يك تحرك فرهنگى گسترده بتوانند مسلمانان را

    صحيفه نور ج 21 صفحه 26

    از فقر و تنگناى علمى درآورند. توصيه مجدد و اكيد من به همه دست‏اندركاران و مسوولين كشور اين است كه بيشتر از گذشته به امور فرهنگى اين عزيزان توجه نمايند. من هديه‏اى جز دعاى خير براى فرزندان شاهدان هميشه تاريخ، خصوصاً آنهايى كه در تحصيل جزء شاگردان ممتاز شناخته شده‏اند ندارم.

    اميدوارم خداوند عطش علم‏آموزى را در آنان زياد و سينه‏هاشان را درياى معارف خود گرداند و تعهد عمل را به آنان كرامت نمايد.

    والسلام عليكم و رحمه‏الله

    روح‏الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  2. #1842
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور ج 21 صفحه 28

    تاريخ 28/6/67

    پاسخ به نامه آيت الله آذرى قمى درباره نحوه ادامه همكارى ايشان با جامعه مدرسين و روزنامه رسالت

    جناب حجت‏الاسلام آقاى آذرى قمى دامت افاضاته

    بسمه تعالى

    با سلام و دعا، من هميشه علاقه‏مند بوده و هستم و هرگز در ذهنم نيست كه خداى ناكرده جناب عالى كارى بر خلاف اسلام بنماييد. شما از چهره‏هاى فاضل و مبارز و دلسوخته انقلاب مى‏باشيد. شما با نوشتن مطالب و مقالات خوب در تلاشيد تا مردم را به راه صحيح راهنمايى نماييد.

    من در مورد روزنامه رسالت و جامعه محترم مدرسين ايدهم‏الله تعالى حرفى نمى‏توانم بزنم، هر طور خود و جامعه صلاح دانستيد عمل كنيد. اگر در اين زمينه‏ها حرفى زده‏ام و يا چيزى نوشته‏ام آن گونه كه مصلحت تشخيص داده‏ام عمل كرده‏ام. خداوند جناب عالى را براى يارى اسلام و مسلمين حفظ فرمايد.

    والسلام عليكم

    روح‏الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  3. #1843
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور ج 21 صفحه 30

    تاريخ 30/6/67

    پيام امام خمينى در تجليل از هنرمندان متعهد

    بسم الله الرحمن الرحيم‏

    خون پاك صدها هنرمند فرزانه در جبهه‏هاى عشق و شهادت و شرف و عزت، سرمايه زوال ناپذير آن گونه هنرى است كه بايد به تناسب عظمت و زيبايى انقلاب اسلامى، هميشه مشام جان زيباپسند طالبان جمال حق را معطر كند.

    تنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله و سلم اسلام ائمه هدى عليهم‏السلام اسلام فقراء دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم‏آور محروميت‏ها باشد. هنرى زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه‏دارى مدرن و كمونيسم خون‏آشام و نابود كننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگى، اسلام مرفهين بى درد و در يك كلمه اسلام امريكايى باشد. هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سياسى، نظامى است. هنر در عرفان اسلامى ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسيم تلخكامى گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعى خود تصوير زالو صفتانى است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا لذت مى‏برند. تنها به هنرى بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب و در رأس آنان امريكا و شوروى را بياموزد.

    هنرمندان ما تنها زمانى مى‏توانند بى‏دغدغه كوله‏بار مسووليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكاء به غير، تنها و تنها در چارچوب مكتبشان به حيات جاويدان رسيده‏اند و هنرمندان ما در جبهه‏هاى دفاع مقدسمان اين گونه بودند تا به ملا اعلا شتافتند و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند و در راه پيروزى اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بى‏درد را رسوا نمودند. خدايشان در جوار رحمت خويش محشورشان گرداند.

    روح‏الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  4. #1844
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور ج 21 صفحه 34

    تاريخ 2/7/67

    پاسخ به نامه حجت الاسلام قديرى در مورد شطرنج و آلات موسيقى

    جناب حجت‏الاسلام آقاى قديرى دامت افاضاته‏

    بسمه تعالى

    پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سوال و جواب، اين جانب لازم است از برداشت جناب عالى از اخبار و احكام الهى اظهار تاسف كنم. بنابر نوشته جناب عالى زكات تنها براى مصارف فقرا و ساير امورى است كه ذكرش رفته است و اكنون كه مصارف به صدها مقابل آن رسيده است راهى نيست و رهان در سبق و رمايه مختص است به تير و كمان و اسب دوانى و امثال آن كه در جنگ‏هاى سابق به كار گرفته مى‏شده است و امروز هم تنها در همان موارد است. و انفال كه بر شيعيان تحليل شده است، امروز هم شيعيان مى‏توانند بدون هيچ مانعى با ماشين‏هاى كذايى جنگل‏ها را از بين ببرند و آنچه را كه باعث حفظ و سلامت محيط زيست است را نابود كنند و جان ميليون‏ها انسان را به خطر بيندازند و هيچ كس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد، منازل و مساجدى كه در خيابان كشى‏ها براى حل معضل ترافيك و حفظ جان هزاران نفر مورد احتياج است، نبايد تخريب گردد و امثال آن. و بالجمله آن گونه كه جناب عالى از اخبار و روايات برداشت داريد، تمدن جديد بكلى بايد از بين برود و مردم كوخ‏نشين بوده و يا براى هميشه در صحراها زندگى نمايند.

    و اما راجع به دو سوال، يكى بازى با شطرنج در صورتى كه از آلت قمار بودن بكلى خارج شده باشد، بايد عرض كنم كه شما مراجعه كنيد به كتاب جامع المدارك مرحوم آيت‏الله آقاى حاج سيد احمد خونسارى كه بازى با شطرنج را بدون رهن جايز مى‏داند و در تمام ادله خدشه مى‏كند، در صورتى كه مقام احتياط و تقواى ايشان و نيز مقام علميت و دقت نظرشان معلوم است. اما اين كه نوشته‏ايد از كجا سائل به دست آورده كه شطرنج بكلى آلت قمار نيست، اين از شما عجيب است، چون سوال‏ها و جواب‏ها فرض است و بنابراين آنچه را من جواب داده‏ام در فرض مذكور است كه اشكالى متوجه نيست و در صورت عدم احراز بايد بازى نكنند. و عجيب‏تر آن كه نوشته‏ايد چرا به جاى قصد حرام نباشد، قصد حلال نوشته شده؟ گويى عمل شخص متوجه و قاصد بدون قصد هم مى‏شود، در اين صورت قصد حلال مساوق است با نبودن قصد حرام.

    و اما در قضيه خريد و فروش آلات مشتركه براى مقصد حلال، اشتباه بزرگى كرده‏ايد كه گمان كرده‏ايد خريد و فروش براى منفعت حلال، يعنى استفاده حرام كردن و اين بر خلاف آنچه نوشته شده است‏

    صحيفه نور ج 21 صفحه 35

    مى‏باشد. البته در اين زمينه‏ها مسايل زيادى است كه حال و وقت من اجازه تعقيب آنها را ندارد. از جناب عالى كه فرد تحصيلكرده و زحمت كشيده‏اى مى‏باشيد، توقع نبود كه اين گونه برداشت كرده و آن را به اسلام نسبت دهيد. شما خود مى‏دانيد كه من به شما علاقه داشته و شما را مفيد مى‏دانم، ولى شما را نصيحت پدرانه مى‏كنم كه سعى كنيد تنها خدا را در نظر بگيريد و تحت تاثير مقدس نماها و آخوندهاى بى سواد واقع نشويد، چرا كه اگر بنا است با اعلام و نشر حكم خدا به مقام و موقعيتمان نزد مقدس نماهاى احمق و آخوندهاى بى سواد صدمه‏اى بخورد، بگذاريد هر چه بيشتر بخورد. از خداوند متعال توفيق جناب عالى را در خدمت به اسلام و مسلمين چون گذشته خواهانم.

    والسلام عليكم و رحمه‏الله

    روح‏الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  5. #1845
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور ج 21 صفحه 32

    تاريخ 1/7/67

    پيام امام خمينى در تجليل از خانواده‏هاى معظم شهدا و ايثارگران

    بسم الله الرحمن الرحيم‏

    خداوندا! همه چيز تويى و غير از تو همه هيچ. خداوندا! تو عزيزى و غير از تو همه ذليل. خداوندا! تو غنى‏اى و غير از تو همه فقير.

    هفته جنگ امسال حال و هواى ديگرى دارد و پس از سال‏ها دفاع مقدس، يارى دين خدا صورت ديگرى به خود گرفته است. آمادگى جنگى ضرورت بيشترى يافته است و دشمنان خدا و خلق خدا آنى غافل نيستند و در كمين نشسته‏اند تا آنچه را خدايى است نابود كنند.

    خانواده‏هاى شهدا تا هميشه تاريخ، اين مشعلداران راه اوليا، افتخار روشنايى طرق الى الله را به عهده گرفته‏اند. مجروحين و معلولين، خود چراغ هدايتى شده‏اند كه در گوشه گوشه اين مرز و بوم به دين باوران، راه رسيدن به سعادت آخرت را نشان مى‏دهند، راه رسيدن به خداى كعبه را. اسرار در چنگال دژخيمان خود سرود آزادى‏اند و احرار جهان آنان را زمزمه مى‏كنند. مفقودين عزيز، محور درياى بيكران خداوندى‏اند و فقراى ذاتى دنياى دون در حسرت مقام والايشان در حيرتند. از شهدا كه نمى‏شود چيزى گفت. شهدا شمع محفل دوستانند. شهدا در قهقهه مستانه‏شان و در شادى و صولشان عند ربهم يرزقون اند و از نفوس مطمئنه‏اى هستند كه مورد خطاب فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتى پروردگارند. اين جا صحبت عشق است و عشق و قلم در ترسيمش بر خود مى‏شكافد. والسلام

    روح‏الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  6. #1846
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور ج 21 صفحه 36

    تاريخ 11/7/67

    پاسخ به نامه رؤساى سه قوه و نخست وزير در مورد كسب تكليف براى بازسازى كشور

    بسم الله الرحمن الرحيم‏

    بر هيچ يك از مردم و مسوولين پوشيده نيست كه دوام و قوام جمهورى اسلامى ايران بر پايه سياست نه شرقى و نه غربى استوار است و عدول از اين سياست، خيانت به اسلام و مسلمين و باعث زوال عزت و اعتبار و استقلال كشور و ملت قهرمان ايران خواهد بود.

    جمهورى اسلامى ايران نبايد تحت هيچ شرايطى از اصول و آرمان‏هاى مقدس و الهى خود دست بردارد. انشاءالله مردم سلحشور ايران كينه و خشم انقلابى و مقدس خويش را در سينه‏ها نگه داشته و شعله‏هاى ستم سوز آن را عليه شوروى جنايتكار و آمريكاى جهانخوار و اذناب آنان به كار خواهند گرفت تا به لطف خداوند بزرگ پرچم اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله و سلم بر بام همه عالم قد برافرازد و مستضعفان و پابرهنگان و صالحان، وارثان زمين گردند.

    در مساله بازسازى و سازندگى من اطمينان دارم كه شخصيت‏هاى رده بالاى نظام و مسوولين محترم و نيز مردم وفادار و انقلابى كشورمان چون گذشته هرگز قبول نمى‏كنند كه نيل به اين هدف به قيمت وابستگى ايران اسلامى به شرق و يا غرب تمام شود. اخيراً دست‏هاى پنهان و آشكار غرب و شرق به منظور ايجاد شكاف و اختلاف ميان طرفداران انقلاب اسلامى به حيله جديدى متوسل شده‏اند كه مسوولين عزيز و رده بالاى كشورمان و نيز شخصيت ها و چهره‏هايى از مجلس و دولت و روحانيون را به تفكر و گرايشات وابستگى و همچنين عدول از مواضع گذشته و نهايتا به شرق گرايى يا غرب گرايى متهم نمايند و موذيانه با طرح مسائلى از اين قبيل كه فلان شخصيت نظام جمهورى اسلامى راست گرا و يا ميانه‏رو و يا سازشكار و غرب گراست و يا فلان مسوول تندرو و انقلابى شده است كه نتيجتاً اعتماد مردم را به دست‏اندركاران نظام سلب نمايند كه به يارى خداوند و با رشد و آگاهى مردم بازار اين گونه القائات در اين مملكت كساد و مشتريان آن اندك بوده‏اند و بر مردم ثابت است كسانى كه سال‏ها و بارها چه قبل و چه بعد از انقلاب امتحان خود را در تعهد به اسلام و انقلاب داده‏اند و در اين راه به پاى چوبه‏هاى دار رفته و زندان‏ها كشيده و ترور گشته‏اند و سلامت خود را از دست داده‏اند و تحت شكنجه‏هاى شاه براى استقلال و آزادى مبارزه كرده‏اند، يقيناً دلشان به حال انقلاب و ثمرات آن نه تنها كمتر از ديگران نسوخته كه بيشتر مى‏سوزد و مسير ارزشى و الهى و پركرامت خويش را به هيچ وجه عوض نمى‏كنند.

    صحيفه نور ج 21 صفحه 37

    و من از باب وظيفه به مردم و فرزندان پرشور انقلابى‏ام مى‏گويم كه مبادا بدون در نظر گرفتن محذورات سياسى و شرايط بسيار پيچيده و حساس كشور به طرح سوال‏ها و اشكالاتى رو آوريد كه بازگو كردن و تحليل واقعى قضايا توسط مسوولين دلسوز نظام باعث كشف اسرار مملكت شده و براى نظام مساله آفرين گردد و نه تنها گره‏اى را باز نكند كه بر مشكلات نيز بيفزايد.

    من سياست داخلى و خارجى كشور را به دقت ملاحظه مى‏كنم و تا زنده‏ام نخواهم گذاشت مسير سياست واقعى ما عوض شود و مسوولين نيز چيزى غير از اين نمى‏خواهند و انتظارى غير از اين از آنان نمى‏رود. من به بعضى از مسوولين هشدار مى‏دهم كه به شدت بايد مراقب بود كه خداى نكرده آب به آسياب دشمنان نريزيم و آنان را با اقوال و جبهه‏گيرى‏هايمان شادمان نگردانيم. به مسوولين و دست‏اندركاران در هر رده نيز مى‏گويم كه شرعاً بر همه شما واجب است كه همت كنيد تا آخرين رگ و ريشه‏هاى وابستگى اين كشور به بيگانگان را در هر زمينه‏اى قطع نماييد كه انشاءالله خواهيد كرد و اگر مصلحت نظام و اسلام سكوت است، دردمندانه سكوت كنيد كه اجر سكوت براى پيشبرد اهداف نظام و اسلام به مراتب بيشتر از دفاع از اتهام وابستگى است.

    همان گونه كه قبلاً گفته‏ام سياست بازسازى و تشخيص و تعيين اولويت در امر بازسازى مراكز آسيب ديده كشور به عهده سران محترم و متعهد سه قوه و آقاى نخست وزير است ولى بايد توجه داشت كه با در نظر گرفتن حجم عظيم كار و ضرورت تسريع در تعيين خط مشى بازسازى و سازندگى، حتماً از نظرات كارشناسان و صاحب نظران خصوصاً هيات دولت و وزرا و كميسيون‏هاى مربوطه مجلس شوراى اسلامى كه چهره‏هاى دلسوز و متعهد و مطلع در آنها فراوانند و نيز از مسوولين هر امرى استفاده نمايند چرا كه آنان نيز به خوبى دريافته‏اند كه بازسازى و سازندگى جز از طريق تعاون و همفكرى ميسر نيست. و اين كشور متعلق به اسلام و همه ملت ايران است و همان گونه كه در جنگ همه در كنار هم بودند، در صلح و سازندگى هم بايد در كنار يكديگر باشند كه انشاءالله مراكز علمى و دانشگاهى نيز در اين مساله بزرگ سهيم خواهند بود.

    لازم به تذكر است كه وزير و يا مسوول مربوطه نيز در تصميم گيرى نهايى سران و نخست وزير صاحب راى مى‏باشند.

    اما نكاتى كه در بازسازى و سازندگى توجه به آن ضرورى است:

    1 - با اين كه اطمينان داريم كه خانواده‏هاى معظم شهدا و جانبازان و اسرا و مفقودين هيچ گاه راضى نشده و نمى‏شوند كه در برابر ايثار عزيزانشان كه فقط به خاطر خدا و رسيدن به كمال بوده است سخن از رفاه و ماديات به ميان آيد و همت آنان بلندتر از اين مقوله‏هاست، ولى بر دست‏اندركاران نظام است كه همه ذوق و استعداد و توان خود را در هر چه بهتر رسيدن به امور معنوى و مادى و ارزشى و فرهنگى اين يادگاران هدايت و نور به كار گيرند و از خدمت بى شائبه و بى منت به آنان دريغ نكنند كه هر چه انقلاب اسلامى ايران دارد از بركت مجاهدت شهدا و ايثارگران است. من مى‏دانم كه بسيارى از خانواده‏هاى عزيز شهدا و جانبازان و اسرا و مفقودين به خاطر مناعت طبع و بزرگوارى و

    صحيفه نور ج 21 صفحه 38

    اخلاق كريمه خود در مصايب و مشكلات زندگى به مسوولين مراجعه نكرده‏اند و با مراجعه‏شان به حداقل بوده است. و همه نيز مى‏دانيم كه اكثريت اين قشر و رزمندگان عزيز اسلام از طبقات محروم كم‏درآمد بودند و مرفهين كمتر دل براى انقلاب سوختند، ولى وظيفه ماست كه در حد توان و مقدورات قدرشناس زحمات آنان باشيم و من ميل ندارم كه اين قدرشناسى فقط در حد تعريف و تمجيد ظاهرى خلاصه شود بلكه بايد در همه نوع امتيازات اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى به آنان بها داده شود و ضرورتى نمى‏بينيم كه به اين عزيزان سفارش و نصيحت كنم و رسالت بزرگ حفظ امانت خون‏هاى مقدس شهيدان را بازگو نمايم كه بحمدالله تا به حال خانواده‏هاى شهدا و اسرا و مفقودين و جانبازان خود حافظ و نگهبان ارزش شهادت و ايثار بوده‏اند و بعد از اين نيز به يارى خدا پاسدار آن خواهند بود.

    2 - با قبول و اجراى صلح كسى تصور نكند كه ما از تقويت بنيه دفاعى و نظامى كشور و توسعه و گسترش صنايع تسليحاتى بى نياز شده‏ايم، بلكه توسعه و تكامل صنايع و ابزار مربوط به قدرت دفاعى كشور از اهداف اصولى و اوليه بازسازى است و ما با توجه به ماهيت انقلابمان در هر زمان و هر ساعت احتمال تجاوز را مجدداً از سوى ابرقدرت‏ها و نوكرانشان بايد جدى بگيريم.

    3 - توجه به بازسازى مراكز صنعتى نبايد كوچكترين خللى بر ضرورت رسيدن به امر خودكفايى كشاورزى وارد آورد، بلكه اولويت و تقدم اين امر بايد محفوظ بماند و مسوولين بيشتر از گذشته خود را مكلف به اجراى آن سازند و در امر احياى اراضى و مهار آب‏ها و ايجاد سدها و تشويق كشاورزان و دامداران و استفاده‏ء هر چه بيشتر از نعمتهاى بيكران الهى در طبيعت تلاش نمايند كه مطمئناً خودكفايى در كشاورزى مقدمه‏اى است براى استقلال و خودكفايى در زمينه‏هاى ديگر.

    4 - مهمترين عامل در كسب خودكفايى و بازسازى توسعه مراكز علمى و تحقيقات و تمركز و هدايت امكانات و تشويق كامل و همه جانبه مخترعين و مكتشفين و نيروهاى متعهد و متخصصى است كه شهامت مبارزه با جهل را دارند و از لاك نگرش انحصارى علم به غرب و شرق درآمده و نشان داده‏اند كه مى‏توانند كشور را روى پاى خود نگه دارند. انشاءالله اين استعدادها در پيچ و خم كوچه‏هاى اداره‏ها خسته و ناتوان نشوند.

    5 - برنامه‏ريزى در جهت رفاه متناسب با وضع عامه مردم توام با حفظ شعاير و ارزش‏هاى كامل اسلامى و پرهيز از تنگ نظرى‏ها و افراط گرايى‏ها و نيز مبارزه با فرهنگ مصرفى كه بزرگترين آفت يك جامعه انقلابى است و تشويق به توليدات داخلى و برنامه‏ريزى در جهت توسعه صادرات و گسترش مبادى صدور كالا و خروج از تكيه به صادرات نفت و نيز آزادى واردات و صادرات و به طور كلى تجارت بر اساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قيمت.

    6 - رعايت اصول ايمنى و حفاظتى مراكز و صنايع و ايجاد پناهگاه‏هاى جمعى براى مردم و كارگران كه اين اختصاص به زمان جنگ ندارد بلكه طريقه احتياط در هر شرايط است.

    7 - استفاده از نيروهاى عظيم مردمى در بازسازى و سازندگى و بها دادن به مؤمنين انقلاب

    صحيفه نور ج 21 صفحه 39

    خصوصاً جبهه رفته‏ها و توسعه حضور مردم در كشاورزى و صنعت و تجارت و بازسازى شهرهاى تخريب شده و شكستن طلسم انحصار در تجارت داخل و خارج به افراد خاص متمكن و مرفه و بسط آن به توده‏هاى مردم و جامعه.

    8 - حفظ و نگهدارى تركيب يك يا چند شهر خراب شده در جنگ به منظور ترسيم علنى تجاوز دشمنان عليه انقلاب و كشورمان و نشان دادن قدرت دفاع و مقاومت قهرمانانه ملت كه آيندگان فقط به اسناد و نوشته‏ها بسنده نكنند. البته اين كار با رضايت كامل صاحبان املاك و با ايجاد شهرهاى مجاور بايد انجام شود.

    9 - تاكيد بر حفظ ارزش‏ها و شؤون اخلاقى و اجتماعى و نيز سالم‏سازى اجتماعات كه گروهى از خدا بى خبر و فرصت طلب تصور نكنند كه مردم در برابر نيات پليد آنان بى‏تفاوتند.

    انشاءالله خداوند همه را از شر نفس اماره و شر دشمنان محافظت فرمايد و به همه شرح صدر و تدبير در امور و اخلاص در عمل و ايثار در خدمت به خلق مرحمت كند. احمد به صورت آزاد بهتر مى‏تواند به اسلام و مردم كشور خدمت نمايد و تنها در جلسات شركت مى‏كند تا گزارش مسايل سريعتر به اين جانب برسد.

    والسلام على من اتبع الهدى‏

    روح‏الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  7. #1847
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور ج 21 صفحه 41

    تاريخ 12/7/67

    پاسخ به نامه دوم حجت الاسلام والمسلمين قديرى

    جناب حجت‏الاسلام آقاى قديرى دامت افاضاته

    بسم الله الرحمن الرحيم‏

    با سلام و دعاى خير و آرزوى موفقيت براى شما در پياده كردن احكام اسلام. نامه اول شما و جواب من در حال و هواى مدرسه و درس و بحث بود و الا من شما را مجتهد و صاحب نظر در فقه مى‏دانم و هميشه از خدا خواسته‏ام كه شما جوانان بتوانيد معضلات كشور در زمينه‏هاى مختلف را حل كنيد.

    من شما را يكى از دوستان قديمى و خوب خود مى‏دانم و زحمات شما را در درس بحث و كمك‏هاى شما را در تمام زمينه‏ها فراموش نمى‏كنم. ما بايد سعى كنيم تا حصارهاى جهل و خرافه را شكسته تا به سرچشمه زلال اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله برسيم و امروز غريب‏ترين چيزها در دنيا همين اسلام است و نجات آن قربانى مى‏خواهد و دعا كنيد من نيز يكى از قربانى‏هاى آن گردم. خداوند جناب عالى را تأييد فرمايد.

    والسلام عليكم و رحمه‏الله

    روح‏الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  8. #1848
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور ج 21 صفحه 42

    تاريخ 6/8/67

    پيام تسليت به مناسبت رحلت آيت الله سيد روح الله خاتمى

    بسم الله الرحمن الرحيم‏

    انا لله و انا اليه راجعون

    اسلام و ايران يكى از پرفروغترين چهره‏هاى تقوا و خلوص و ايمان خود را از دست داد. برادر عزيزم خاتمى زنده دل، چهره تابناك مبارزات خستگى ناپذير روحانيت روشن ضمير در دهه‏هاى اخير اين مرز و بوم بود. او روشنفكرى متدين و مجتهدى بزرگوار و از خوبان امينى بود كه اگر نتوان گفت بى نظير، مسلماً كم نظير بود.

    او با گوشت و پوست خود مبارزه را مى‏فهميد و سختى‏هاى آن را چون شربتى گوارا مى‏نوشيد. او يار و پناه محرومان بود. او يك عمر با تحجر و واپسگرايى جنگيد و يكى از طرفداران بى بديل اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله و سلم در عصر فريب و خودپرستى بود. او پاك زيست و پاك مرد و پاك در جوار رحمت رب‏اش آرميد. اين ضايعه دردناك را به مردم ايران خصوصاً به اهالى متدين استان يزد و به خانواده مكرمش و فرزندان متدينش و فرزند فاضل، باتقوا و متعهدمان جناب حجت‏الاسلام آقاى حاج سيد محمد خاتمى وزير محترم ارشاد اسلامى تسليت عرض مى‏نمايم. خداوند او را غريق رحمت خويش گرداند.

    روح‏الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  9. #1849
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور ج 21 صفحه 46

    تاريخ 10/8/67

    رهنمودهاى امام خمينى مبنى بر تحكيم برادرى در پاسخ به نامه حجت الاسلام حاج شيخ محمد على انصارى درباره‏ى اختلاف نظرهاى موجود فيمابين دو جريان عقيدتى - سياسى وفادار به انقلاب و اسلام

    جناب حجت‏الاسلام آقاى حاج شيخ محمد على انصارى دامت افاضاته

    بسم الله الرحمن الرحيم‏

    نامه شما را مطالعه كردم، مساله‏اى را طرح كرده‏ايد كه پاسخ به آن كمى طولانى مى‏گردد ولى از آن جا كه من به شما علاقه‏مندم، شما را مردى متدين و دانا البته كمى احساساتى مى‏دانم و از محبت‏هاى بى دريغت نسبت به من هميشه ممنونم. به عنوان نصيحت به شما و امثال شما كه تعدادشان هم كم نيست مسائلى را تذكر مى‏دهم:

    كتاب‏هاى فقهاء بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سليقه‏ها و برداشت‏ها در زمينه‏هاى مختلف نظامى، فرهنگى و سياسى و اقتصادى و عبادى، تا آن جا كه در مسائلى كه ادعاى اجماع شده است قول و يا اقوال مخالف وجود دارد و حتى در مسائل اجماعى هم ممكن است قول خلاف پيدا شود، از اختلاف اخبارى‏ها و اصولى‏ها بگذريم. از آن جا كه در گذشته اين اختلافات در محيط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در كتاب‏هاى علمى آن هم عربى ضبط مى‏گرديد، قهراً توده‏هاى مردم از آن بى خبر بودند و اگر با خبر هم مى‏شدند، تعقيب اين مسائل برايشان جاذبه‏اى نداشت. حال آيا مى‏توان تصور نمود كه چون فقها با يكديگر اختلاف نظر داشته‏اند نعوذبالله خلاف حق و خلاف دين خدا عمل كرده‏اند؟ هرگز. اما امروز با كمال خوشحالى به مناسبت انقلاب اسلامى حرف‏هاى فقها و صاحب نظران به راديو و تلويزيون و روزنامه‏ها كشيده شده است، چرا كه نياز عملى به اين بحث‏ها و مسائل است. مثلاً در مساله مالكيت و محدوده آن، در مساله زمين و تقسيم‏بندى آن، در انفال و ثروت‏هاى عمومى، در مسائل پيچيده پول و ارز و بانكدارى، در ماليات، در تجارت داخلى و خارجى، در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و ديات، در قوانين مدنى، در مسائل فرهنگى و برخورد با هنر به معناى اعم. چون عكاسى، نقاشى، مجسمه‏سازى، موسيقى، تئاتر، سينما، خوشنويسى و غيره، در حفظ محيط زيست و سالم‏سازى طبيعت و جلوگيرى از قطع درخت‏ها حتى در منازل و املاك اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگيرى از مواليد در صورت ضرورت و يا تعيين فواصل در مواليد، در حل معضلات طبى همچون پيوند اعضاى بدن انسان و غير به انسان‏هاى ديگر، در مساله معادن زيرزمينى و روزمينى و ملى، تغيير موضوعات حرام و حلال و توسيع و تضييق (1)بعضى از احكام در

    صحيفه نور ج 21 صفحه 47

    ازمنه و امكنه مختلف، در مسائل حقوقى و حقوق بين‏المللى و تطبيق آن با احكام اسلام، نقش سازنده زن در جامعه اسلامى و نقش تخريبى آن در جوامع فاسد و غيراسلامى، حدود آزادى فردى و اجتماعى، برخورد با كفر و شرك و التقاط و بلوك تابع كفر و شرك، چگونگى انجام فرايض در سير هوايى و فضايى و حركت بر خلاف جهت حركت زمين يا موافق آن با سرعتى بيش از سرعت آن و يا در صعود مستقيم و خنثى كردن جاذبه زمين و مهمتر از همه اينها، ترسيم و تعيين حاكميت ولايت فقيه در حكومت و جامعه كه همه اينها گوشه‏اى از هزاران مساله مورد ابتلاى مردم و حكومت است كه فقهاى بزرگ در مورد آنها بحث كرده‏اند و نظراتشان با يكديگر مختلف است و اگر بعضى از مسائل در زمان‏هاى گذشته مطرح نبوده است و يا موضوع نداشته است، فقها امروز بايد براى آن فكرى بنمايند.

    لذا در حكومت اسلامى هميشه بايد باب اجتهاد باز باشد و طبيعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مى‏كند كه نظرات اجتهادى فقهى در زمينه‏هاى مختلف ولو مخالف با يكديگر آزادانه عرضه شود و كسى توان و حق جلوگيرى از آن را ندارد ولى مهم شناخت درست حكومت و جامعه است كه بر اساس آن نظام اسلامى بتواند به نفع مسلمانان برنامه‏ريزى كند كه وحدت رويه و عمل ضرورى است و همين جا است كه اجتهاد مصطلح در حوزه‏ها كافى نمى‏باشد بلكه يك فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه‏ها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد و يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به طور كلى در زمينه اجتماعى و سياسى فاقد بينش صحيح و قدرت تصميم گيرى باشد، اين فرد در مسايل اجتماعى و حكومتى مجتهد نيست و نمى‏تواند زمام جامعه را به دست گيرد. اما شما بايد توجه داشته باشيد تا زمانى كه اختلاف و موضع گيرى‏ها در حريم مسائل مذكور است، ترديدى متوجه انقلاب نيست. اختلاف اگر زيربنايى و اصولى شد، موجب سستى نظام مى‏شود و اين مساله روشن است كه بين افراد و جناح‏هاى موجود وابسته به انقلاب اگر اختلاف هم باشد، صرفاً سياسى است ولو اين كه شكل عقيدتى به آن داده شود، چرا كه همه در اصول با هم مشتركند و به همين خاطر است كه من آنان رامى‏نمايم. آنها نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب وفادارند و دلشان براى كشور و مردم مى‏سوزد و هر كدام براى رشد اسلام و خدمت به مسلمين طرح و نظرى دارند كه به عقيده خود موجب رستگارى است. اكثريت قاطع هر دو جريان مى‏خواهند كشورشان مستقل باشد، هر دو مى‏خواهند سيطره و شر زالوصفتان وابسته به دولت و بازار و خيابان را از سر مردم كم كنند، هر دو مى‏خواهند كارمندان شريف و كارگران و كشاورزان متدين و كسبه صادق بازار و خيابان زندگى پاك و سالمى داشته باشند، هر دو مى‏خواهند دزدى و ارتشاء در دستگاه‏هاى دولتى و خصوصى نباشد، هر دو مى‏خواهند ايران اسلامى از نظر اقتصادى به صورتى رشد نمايد كه بازارهاى جهان را از آن خود كند، هر دو مى‏خواهند اوضاع فرهنگى و علمى ايران به گونه‏اى باشد كه دانشجويان و محققان از تمام جهان به سوى مراكز تربيتى و علمى

    صحيفه نور ج 21 صفحه 48

    و هنرى ايران هجوم آورند، هر دو مى‏خواهند اسلام قدرت بزرگ جهان گردد. پس اختلاف بر سر چيست؟ اختلاف بر سر اين است كه هر دو عقيده‏شان است كه راه خود باعث رسيدن به اين همه است. ولى هر دو بايد كاملا متوجه باشند كه موضع گيرى‏ها بايد به گونه‏اى باشد كه در عين حفظ اصول اسلام براى هميشه تاريخ، حافظ خشم و كينه انقلابى خود و مردم عليه سرمايه‏دارى غرب و در رأس آن آمريكاى جهانخوار و كمونيسم و سوسياليزم بين‏الملل و در رأس آن شوروى متجاوز باشند.

    هر دو جريان بايد با تمام وجود تلاش كنند كه ذره‏اى از سياست نه شرقى و نه غربى جمهورى اسلامى عدول نشود كه اگر ذره‏اى از آن عدول شود، آن را با شمشير عدالت اسلامى راست كنند. هر دو گروه بايد توجه كنند كه دشمنان بزرگ مشترك دارند كه به هيچ يك از آن دو جريان رحم نمى‏كنند. دو جريان با كمال دوستى مراقب امريكاى جهانخوار و شوروى خائن به امت اسلامى باشند. هر دو جريان بايد مردم را هوشيار كنند كه درست است كه امريكاى حيله‏گر دشمن شماره يك آنها است ولى فرزندان عزيز آنان زير بمب و موشك شوروى شهيد گشته‏اند. هر دو جريان از حيله‏گرى‏هاى اين دو ديو استعمارگر غافل نشوند و بدانند كه امريكا و شوروى به خون اسلام و استقلالشان تشنه‏اند.

    خداوندا! تو شاهد باش من آنچه بنا بود به هر دو جريان بگويم گفتم، حال خود دانند. البته يك چيز مهم ديگر هم ممكن است موجب اختلاف گردد كه همه بايد از شر آن به خدا پناه ببريم كه آن حب نفس است كه اين ديگر اين جريان و آن جريان نمى‏شناسد. رئيس جمهور و رئيس مجلس و نخست وزير، وكيل، وزير و قاضى و شوراى عالى قضايى و شوراى نگهبان، سازمان تبليغات و دفتر تبليغات، نظامى و غيرنظامى، روحانى و غيرروحانى، دانشجو، غيردانشجو، زن و مرد نمى‏شناسد و تنها يك راه براى مبارزه با آن وجود دارد و آن رياضت است، بگذريم.

    اگر آقايان از اين ديدگاه كه همه مى‏خواهند نظام و اسلام را پشتيبانى كنند به مسائل بنگرند، بسيارى از معضلات و حيرت‏ها برطرف مى‏گردد ولى اين بدان معنا نيست كه همه افراد تابع محض يك جريان باشند. با اين ديد گفته‏ام كه انتقاد سازنده معنايش مخالفت نبوده و تشكل جديد مفهومش اختلاف نيست. انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه مى‏شود. انتقاد اگر به حق باشد، موجب هدايت دو جريان مى‏شود. هيچ كس نبايد خود را مطلق و مبراى از انتقاد ببيند. البته انتقاد غير از برخورد خطى و جريانى است. اگر در اين نظام كسى يا گروهى خداى ناكرده بى جهت در فكر حذف يا تخريب ديگران برآيد و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پيش از آن كه به رقيب يا رقباى خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد كرده است. در هر حال يكى از كارهايى كه يقيناً رضايت خداوند متعال در آن است، تاليف قلوب و تلاش جهت زدودن كدورت‏ها و نزديك ساختن مواضع خدمت به يكديگر است. بايد از واسطه‏هايى كه فقط كارشان القاء بدبينى نسبت به جناح مقابل است، پرهيز نمود. شما آن قدر دشمنان مشترك داريد كه بايد با همه توان در برابر آنان بايستيد، لكن اگر ديديد كسى از اصول تخطى مى‏كند، در برابرش قاطعانه بايستيد. البته مى‏دانيد كه

    صحيفه نور ج 21 صفحه 49

    دولت و مجلس و گردانندگان بالاى نظام هرگز اصول و داربست‏ها را نشكسته‏اند و از آن عدول نكرده‏اند. براى من روشن است كه در نهاد هر دو جريان اعتقاد و عشق به خدا و خدمت به خلق نهفته است. با تبادل افكار و انديشه‏هاى سازنده مسير رقابت‏ها را از آلودگى و انحراف و افراط و تفريط بايد پاك نمود. من باز سفارش مى‏كنم كشور ما در مرحله بازسازى و سازندگى به تفكر و به وحدت و برادرى نياز دارد. خداوند به همه كسانى كه دلشان براى احياى اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله و سلم و نابودى اسلام امريكايى مى‏طپد، توفيق عنايت فرمايد و شما و همه را در كنف عنايت و حمايت خويش محافظت فرمايد و انشاءالله از انصار اسلام و محرومين باشيد.

    روح‏الله الموسوى الخمينى

    
    previos page menu page next page
    

  10. #1850
    afsanah82
    مهمان

    پیش فرض

    
    previos page menu page next page
    

    صحيفه نور ج 21 صفحه 50

    تاريخ 13/8/67

    انتصاب حجت الاسلام حاج شيخ محمد على صدوقى به سمت نماينده امام و امام جمعه يزد

    جناب مستطاب حجت‏الاسلام آقاى حاج شيخ محمد على صدوقى دامت افاضاته

    بسم الله الرحمن الرحيم‏

    با تاثر عميق از ارتحال عالم بزرگوار مرحوم حجت‏الاسلام والمسلمين آقاى خاتمى رضوان الله تعالى عليه جناب عالى را كه فرزند سومين شهيد محراب، مرد علم و عمل، صدوقى عزيز رحمه‏الله عليه مى‏باشيد و خود فردى با كفايت، متدين و مدبر هستيد، به سمت نماينده خويش و امام جمعه يزد منصوب مى‏نمايم و با شناختى كه از شما دارم انشاءالله در رفع نيازمندى‏ها و مشكلات آن ديار موفق خواهيد بود و مردم شريف و متدين يزد را به وظايف اسلامى‏شان آشنا نموده و چون گذشته به آنان در زمينه‏هاى مختلف خدمت خواهيد كرد. اميدوارم اهالى يزد عموماً و روحانيون و علماى اعلام آن استان و نهادهاى انقلابى همكارى‏هاى لازم را در برگزارى هر چه باشكوهتر اين فريضه وحدت‏آفرين و دشمن شكن انجام دهند.

    والسلام عليكم و رحمه‏الله و بركاته

    
    previos page menu page next page
    

صفحه 185 از 208 نخستنخست ... 85135175181182183184185186187188189195 ... آخرینآخرین

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/