خرده‌فروشی در شرکت اپل
فروشگاه «چست نات هیل» یکی از سه‌ شعبه‌ی فروش محصولات شرکت اپل در «ماساچوست» است. هر سه شعبه با 50 کیلومتر فاصله از یکدیگر در قسمت شرقی ایالت در جایی واقع شده‌اند که اغلب افراد بانفوذ ماساچوست ‏آنجا ساکن بودند. این منطقه که از نظر مالی وضع بهتری داشت توسط شرکت ‏اپل اتفاقی برای این هدف انتخاب نشده بود.اولین فروشگاه اپل در ماه مه 2001 ‏افتتاح گردید. کارشناسان بازاریابی ‏تردید داشتند که این اقدام تازه، خیلی هم حساب شده و سنجیده باشد. همان‌طور که یکی از این کارشناسان برای گزارشگر نیویورک تایمز تفسیر کرد که: «یک تولیدکننده‌ی رایانه نمی‌تواند از طریق خرده‌فروشی در فروشگاه‌های چند شعبه‌ای نتیجه‌ی رضایت‌بخشی بگیرد، این کار یک اشتباه محض است. در عرض دو سال پرونده کارشان بسته می‌شود و خسارات سنگین به آنها وارد می‌گردد.»خوب چهار سال بعد که ق ل م ر و، و فروش محصولات شرکت اپل در ‏شعبه‌هایش رو به گسترش رفت و 109 ‏فروشگاه در سه کشور مختلف فعالیت می‌کردند، مشخص شد که آن پیش‌بینی که در سال 2001 ‏صورت گرفت خیلی هم درست نبوده است. اما کارشناسان برای این ابراز عدم اطمینان خود از موفقیت اپل دلایل بسیاری داشتند. صنعت خرده‌فروشی رایانه رو به افول می‌رفت و تا حدودی هم علت آن رکود اقتصادی شدید بود، اما همچنین دلیلش این بود که برای اولین بار در طی چند دهه، مردم در حیرت بودند که آیا واقعاً رایانه‌ها در نهایت نوید آینده را می‌دهند یا نه؟ شاید همان‌طور که اقدامات استراتژیکی بیل گیتس تلویحاً نشان می‌دادند رایانه‌های ibm داشتند تبدیل به نوعی مرکز تفریحی خانگی می‌شدند. شاید یک رایانه‌ی کاملاً جدید، قابل حمل‌تر و شخصی‌تر به وجود می‌آمد. در بهترین حالت، آینده مبهم به نظر می‌رسید.

برگرفته از کتاب:

جفری کروکشنک؛ راه اپل (12 درس مدیریتی از نوآورترین شرکت دنیا)؛ برگردان لیلا آزادی؛ چاپ نخست؛ تهران: نشر معیار اندیشه 1388.